“Vides compartides. Dins i fora”, aquest dimarts a La Panera
En el marc del programa familiar “Activa la MiniPanera” i a càrrec d’Helena Ayuso, els infants descobriran els diferents animals i plantes del nostre entorn a través del dibuix i del moviment Dissabte, 27 de maig, el centre d’art proposa una taula rodona sota el títol “Els ous del Siurana. Iconicitat, simbolisme i significació dels monuments urbans”
El Centre d’Art la Panera proposa aquest dimarts, a les 17.45 h, en el marc del programa familiar “Activa la MiniPanera” l’activitat “Vides compartides. Dins i Fora”. Aquesta proposta, que anirà a càrrec d’Helena Ayuso, acompanyarà els infants a descobrir els diferents animals i plantes del nostre entorn a través del dibuix i del moviment.
“Vides compartides. Dins i fora” vol acompanyar la infància a connectar amb el territori i amb la natura per entendre’s com a part d’aquesta. Pretén que revelem quin és el nostre paisatge: aquell que veiem o un altre que idealitzem i que ens fem nostre. Volem fixar-nos en com percebem el paisatge i, analitzant-lo, provocar un sentiment de pertinença, i així promoure l’estima i la protecció cap al nostre ecosistema de vida. Fent-ho, tindrem cura cap del propi cos i de la mateixa natura.
La inscripció es gratuïta i cal omplir el següent formulari
Taula rodona amb els artistes Teresa Nogués i Simon Contra
El Centre d’Art la Panera proposa el proper dissabte, 27 de maig, a les 12.00 hores la taula rodona “Els ous del Siurana. Iconicitat, simbolisme i significació dels monuments urbans” en què participaran els artistes Teresa Nogués i Simon Contra, així com el director de la Panera, Christian Alonso.
D’entre les escultures de rotonda de la ciutat de Lleida, els coneguts «Ous del Siurana» ocupen un lloc primordial en l’imaginari popular. Aquesta escultura monumental, batejada originalment per la seua creadora com a Sense títol, està ubicada a la glorieta Font i Quer (confluència entre l’avinguda Pearson i el carrer Xavier Puig i Andreu, al barri de Pardinyes), i és de l’artista Teresa Nogués.
Consisteix en dues grans estructures ovoidals, metàl·liques i estriades, que contenen còdols de riu. Indiquen el final de la trama urbana i el començament del parc de la Mitjana, la zona verda periurbana més gran de la ciutat, de gran interès ecològic i de gran estima pel veïnat. El seu significat popular n’ha suplantat el significat artístic, i en comptes d’una al·lusió a la natura, ha passat a ser un símbol de l’individualisme i la tossuderia d’Antoni Siurana, alcalde socialista de Lleida durant vint-i-dos anys i artífex de la transformació urbanística de la ciutat a finals del segle xx. No hi ha cap monument lleidatà d’època contemporània que hagi generat tant d’impacte mediàtic.
En aquesta taula rodona tindrem la oportunitat de parlar amb l’artista Teresa Nogués sobre el significat original de la escultura, la Lleida dels anys noranta, els processos de resignificació dels monuments urbans, i la banalització de l’art i la cultura.
Aquesta activitat està vinculada amb la pintura de Simon Contra titulada Els ous del Siurana (2022-2023) que plasma la escultura de Nogués en un llenç de gran format amb un estil impressionista, i que va acompanyat d’una selecció d’imatges i documents de l’arxiu personal de Teresa Nogués.