Comencen les jornades d’ homenatge a Benet Rossell amb la mostra “No pintar-hi res” al Museu Morera

-L’exposició és un avanç de les obres de Benet Rosell que s’integraran a la col·lecció del Museu d’Art de Lleida -L’ homenatge, que se celebra fins l’ 11 d’ abril, vol donar a conèixer tots els vessants artístics de Rossell, que inclouen la poesia, la pintura, l’escultura, la ceràmica, la performance i el cinema  

La tinent d’alcalde Montse Parra ha presentat l’ inici de les activitats a l’entorn de l’homenatge a Benet Rossell que, organitzades per l’Ajuntament de Lleida i l’Institut d’Estudis Ilerdences, permetran “conèixer l’artista polifacètic que era capaç d’utilitzar diferents llenguatges fins esdevenir un artista internacional”. Els vessants artístics de Benet Rossell s’analitzaran i es podran descobrir per mitjà de les taules rodones, projeccions cinematogràfiques i la mostra artística instal·lada a la seu actual del Museu Morera, a l’edifici del Casino. L’exposició “No pintar-hi res” - que pren el nom d’una obra escultòrica de Benet Rossell present en la sala- és, “un petit tast simbòlic del llegat del Benet Rossell a la ciutat de Lleida (...) recull l’aspecte creatiu d’un dels artistes més singulars i de trajectòria internacional del nostre territori. Benet sempre ha tingut una relació molt estreta amb les seves arrels, lligams que es van fonamentar especialment a partir de la concessió de la medalla Morera l’any 1986 i de l’exposició que es va fer per aquest motiu i arrel de l’exposició conjunta amb l’Escola Municipal de Belles, una gran exposició retrospectiva de l’any 1996, que va donar lloc a l’escultura l’ “Ametlla com Balla” (situada a la plaça de l’Escorxador de Lleida)”, ha explicat el director del Museu Morera, Jesús Navarro.

Creador polièdric, conreador de tots els llenguatges artístics (pintura, escultura, ceràmica, cinema, performance o poesia), que li permetien vehicular la seva particular poètica, Benet Rossell sempre va entendre la pintura com a acció, sovint aplicada a la paraula i a l’espai, tal com pot observar-se en la major part de les obres presents en la mostra, especialment en alguns dels seus dibuixos a tinta sobre paper i cartró, de mitjans dels anys setanta, amb la presència de les seves cal·ligrafies (anomenades “benigrafies”), i en les seves pintures gestuals.

La importància que l’artista donava al fet pictòric queda també reflectida en la peça que centra la mostra, tot i que en un sentit contrari, per la seva negació. En el cas d’aquest objecte, en el qual trobem una balança que sospesa en un costat els tubs de pintura usats, i en l’altre, un conjunt de lletres d’impremta que formen una frase que dona títol a l’obra No pintar-hi res, Benet subratlla la importància de la idea com a motor de la pintura més que no pas la seva materialitat efímera.
A la inauguració de l’exposció d’aquest matí hi han assistit el director de l’IEI, Antoni Balasch, el suddelegat del govern, José Crespin, l’artista Cristina Georgi, la tinent d’alcalde Montse Parra, el director del Museu Morera, Jesús Navarro i el coordinador de l’homenatge, Carles M.Sanuy.

Rossell: un artista polifacètic
A l’ obertura de l’exposició, aquest matí, la seguirà la taula rodona “Benet Rossell, l’home, l’artista i el territori” que tindrà lloc aquesta tarda al Museu d’Art Jaume Morera amb la participació de Josep Borrell, poeta i exdirector dels SSTT de Cultura de la Generalitat, el periodista Pau Echauz, Miquel A. Marin, músic, Joan Rossell, geòleg i Jesús Navarro, director del Museu d’Art Jaume Morera.

Les jornades d’homenatge a Benet Rossell volen ampliar el coneixement de la figura de l’artista. “El primer que vam pensar és que s’havia de donar una imatge global, que incorporés totes les seves disciplines de treball, no era fàcil perquè l’activitat de Benet era polièdrica.. i d’ elements circumstancials o anècdotes en feia categoria d’art. La faceta estrictament plàstica s’havia treballat molt però el que realment era més desconegut era l’altra vessant que és bàsica, que és la cinematogràfica amb les seves incursions al cinema experimental i la incorporació d’elements novedosos com la utilització, per primer cop, en cinema de la càmera que es va inventar l’exèrcit americà a Vietnam per no haver de carregar les bateries, que pesaven molt”, ha destacat el coordinador de l’homenatge, l’escriptor Carles M.Sanuy. L’homenatge a Rossell incorpora també una de les seves passions: l’espectacle de Cabaret i el programa inclou l’actuació del cabaret “El Plata” de Saragossa, demà , les 23h al Cafè del Teatre de l’Escorxador. És la primera vegada en la història d’aquest local que el seu espectacle s’escenifica fora de la ciutat.

Programa de l’homenatge a Benet Rossell


Les jornades, impulsades per l’Ajuntament de Lleida i l’Institut d’Estudis Ilerdencs
de la Diputació de Lleida, tenen la voluntat de ser un reconeixement i un
homenatge de ciutat i compten amb la participació unànime de totes les
institucions publiques de la ciutat: a més del Museu d’Art Jaume Morera compten també amb la col·laboració de la Universitat de Lleida, a traves de la
Facultat de Lletres i els Departaments de Filologia Hispànica i Història de l’Art, i
de la Generalitat de Catalunya, a traves de la Filmoteca de Catalunya i del
Departament de Justícia, titular d’una dels espais que acollirà una de les
projeccions: el Centre Penitenciari de Ponent.

Diversos espais acolliran les activitats programades: Museu d’Art Jaume Morera, Cafè del Teatre de l’Escorxador, Centre Penitenciari de Ponent i Facultat de Lletres de la Universitat de Lleida.

Dimarts 9 d’abril

18h Museu Morera
Taula rodona: Benet Rossell, l’home, l’artista i el territori.
Amb les intervencions de:
Josep Borrell. Poeta i ex-director dels SS.TT. de Cultura
Pau Echauz. Periodista
Miquel A. Marin. Músic
Jesus Navarro. Director del Museu d’Art Jaume Morera
Joan Rosell. Geòleg

21h . Cafè del Teatre
Projecció: estrena de la pel・lícula
Homenatge a Benet Rossell. El Molino. Barcelona, 27 de marc de 2017. d’Antoni
Verdaguer.
Condueix l’acte: Antoni Verdaguer. Director

Dimecres 10 d’abril
11h. Centre Penitenciari de Ponent
Projecció:
Raval, Raval, d’Antoni Verdaguer
Presenta Antoni Verdaguer,
18h.- Museu d’Art Jaume Morera
No Comment. Benet Rossell / Eugeni Bonet. Barcelona, 2009.

Projecció:
Benet Rossell en el record, d’Antoni Verdaguer, Barcelona, 2017.
Holes. Benet Rossell. Paris, 1969.
Chantier-masques. Benet Rossell. Paris, 1971.
Valors esperats: 2+1==∫f(x)Ψ2(x)dx≈ 2+2. Benet Rossell. Barcelona, 2006.
Maria Cristina me quiere gobernar. Benet Rossell. Barcelona, 2014.
Condueix la sessió: Antoni Verdaguer.

20 h.- Museu d’Art Jaume Morera
Pont de Galata. Benet Rossell. Estambul, 1972.
Projeccio:
Corazón solitario, de Francesc Betriu. Madrid, 1973.
Calidoscopi (Benet Rossell. Paris 1971) Amb Jaume Xifra i Carles Santos.
Condueix la sessió: Francesc Betriu.

22.30h.- Cafè del Teatre
Espectacle:
El Plata homenatja a Benet Rossell.
Per primer cop a Lleida, l’espectacle de cabaret de la popular sala El Plata, de
Saragossa, concebut per Bigas Luna.


Dijous 11 d’abril
10h. Universitat de Lleida.
Rectorat. Sala de Juntes del 3r pis
Taula rodona:
La poesia de Benet Rossell.
Coordinació i moderació:
Jaume Pont, poeta i catedràtic de filologia hispànica de la Universitat de Lleida.
Hi intervenen:
Antoni Clapés, editor de Cafe Central, poeta i traductor.
Lydia Oliva, escriptora i comissària d’exposicions.

12h.- Universitat de Lleida
Rectorat. Sala de Juntes del 3r pis
Taula rodona:
Benet Rossell, l’artista.
Coordinació i moderació:
Francesc Fite, Catedràtic d’Història de l’Art de la Universitat de Lleida.

Hi intervenen:
Pascal Letellier. Crític d’Art i comissari d’exposicions.
Antoni Pinent. Cineasta. Comissari d’ art contemporani.
13.30 h..- Universitat de Lleida
Rectorat. Sala de Juntes del 3r pis