Tret de sortida al 24è Animac amb la memòria com a protagonista

L’artista sud-africà William Kentridge, distingit amb el premi Honorífic d’Animac 2020, ha agraït el reconeixement amb un missatge en vídeo projectat durant l’acte Florence Miailhe, la gran dama de l’animació francesa, ha rebut el guardó com a Animation Master per la seva fructífera trajectòria com a realitzadora de curtmetratges

La 24a edició d’Animac, la Mostra Internacional de Cinema d’Animació de Catalunya, que organitza l’Ajuntament de Lleida, s’ha inaugurat avui dijous, 27 de febrer, amb una selecció́ de curtmetratges que aborden el tema de la memòria, protagonista de l’edició d’enguany, des de diferents perspectives. Durant l’acte, s’ha fet entrega del premi Animation Master d’Animac 2020 a Florence Miailhe i s’ha distingit amb el premi Honorífic a William Kentridge. La vetllada ha estat presidida per l’alcalde de Lleida, Miquel Pueyo; el delegat del Govern de la Generalitat a Lleida, Ramon Farré; la vicepresidenta de l’Institut d’Estudis Ilerdencs de la Diputació de Lleida, Estefania Rufach, i la directora d'Animac, Carolina López.
Enguany, Animac ha volgut reconèixer la fructífera trajectòria com a realitzadora de curtmetratges de Florence Miailhe. Els seus films han estat seleccionats i guardonats en nombrosos festivals de cinema internacionals i emesos a destacades cadenes de televisió com ara Arte o Canal Plus. Com a directora, ha realitzat 9 curtmetratges, principalment en pintura animada a càmera, amb els quals ha guanyat més de 80 importants premis. Durant els darrers 10 anys, Miailhe ha estat treballant en el seu primer llargmetratge, La Traversée, de temàtica social, sobre la migració, el qual està a punt d’acabar. “Estic emocionada de rebre aquest premi just després de William Kentridge, perquè és una de les persones que més m’ha inspirat en la meva obra”, ha explicat la creadora francesa. “La majoria dels meus films són molt mediterranis i per això estic encara més encantada de rebre aquest premi aquí a Lleida”, ha afegit Miailhe.
D’altra banda, s’ha fet un especial reconeixement a William Kentridge per ser un artista total, cineasta original i compromès, un referent ineludible quan es parla de memòria animada i d'art en animació, els dibuixos animats del qual traspassen els murs de la sala fosca per a vibrar també en els millors museus del món. Kentridge no ha pogut recollir el premi però ha enviat un missatge en vídeo d’agraïment que s’ha projectat durant l’acte. Animac oferirà els propers dies una completa retrospectiva amb les obres de Kentridge.
En relació amb el tema central de la mostra, la memòria, Carolina López ha explicat que "l'animació reflecteix el contingut, però també el propi funcionament de la nostra ment i la nostra memòria". I en aquest sentit, ha indicat que "l'animació és tan creativa i tan lliure que ens ofereix símbols i metàfores, metamorfosis, jocs temporals i espacials difícils o impossibles amb la imatge real". Ha destacat també que enguany, el programa té tres accents: el polític i social, l’europeu i el femení. I ha assegurat que "durant aquests quatre dies, els espectadors descobriran l'excel·lent estat de salut del mitjà animat que ara viu la seva edat d'or".
Estefania Rufach, per la seva banda, ha destacat que Animac “és un referent a Lleida i arreu del país, ja que és una de les principals plataformes audiovisuals per incentivar el talent i potenciar la innovació”. I ha posat èmfasi en el poder de la mostra “per generar nous públics i atreure amants del cinema al nostre territori”.
Ramon Farré, en la seva intervenció, ha assegurat que “després d’Animac, serem persones que sabrem més de cultura, d’art, de cinema i d’animació que ens farà més reflexius, amb més idees, més cultes i més bones persones”.
Per últim, l'Alcalde ha indicat que, Animac, a punt de complir el quart de segle "amb una salut de ferro, és i serà una gran aposta de l'Ajuntament de Lleida, perquè és un referent internacional i un exemple de l'excel·lència de l'àmbit cultural de Lleida". Per a Pueyo, "aquesta mostra és més que una cartellera de curtmetratges i pel·lícules de cinema d'animació, és un punt de trobada de la indústria animada nacional i internacional, que promou la creativitat i l'intercanvi". I ha conclòs que "reuneix els vessants cultural, educatiu i professional, una combinació que és la clau de l'èxit d'Animac".
Després dels parlaments i l’entrega de premis, ha tingut lloc una intervenció artística sobre l’esperat llargmetratge Josep, a càrrec de Juan Carlos Concha, ajudant de direcció del film, que han presentat Carolina López i l’actor Sergi López, veu protagonista de la pel·lícula, qui ha doblat en directe una escena del film.
A continuació, el públic ha gaudit de dos curtmetratges d’animació nominats en la passada edició dels Oscars, Dcera (Daughter) i Mémorable, així com els dos darrers treballs del búlgar Theodore Ushev, Barcelona de Foc i The Physics of Sorrow, qui està present en aquesta edició d’Animac.
A més, a la inauguració, hi han assistit els creadors nacionals i internacionals que enguany participen a Animac: Karla Castañeda (dir. d’art i animació mexicana, autora de curts multipremiats com Jacinta o La noria, que ara treballa en el seu primer llargmetratge animat amb Guillermo del Toro com a coguionista i productor); Luis Téllez (dir. de curts com Viva el rey i que prepara també el seu primer llargmetratge, Inzomnia); Fernando Moro (amb més de 30 anys d’experiència, ha treballat per a estudis com Fox o Warner Bros, sota les ordres del cèlebre Don Bluth i en produccions com Anastasia, 10+2, El Cid, Astèrix i els víkings, Nocturna i Planet 51 o la sèrie Cleo & Cuquín, de la qual n’és el director, i més recentment, Klaus); Nuria G. Blanco (productora d’animació a Cartoon Saloon i padrina oficial d’Animac Campus, ha participat en èxits com la sèrie preescolar Puffin Rock o el llargmetratge nominat a l’Oscar The Breadwinner i el multipremiat curtmetratge Late Afternoon), i Ülo Pikkov (cineasta, productor i acadèmic d’animació, director de Body Memory, Empty Space o The Tortoise and the Hare). Tampoc faltaran els creadors portuguesos Regina Pessoa i Abi Feijó (Tio Tomás, a contabilidade dos dias) o Joan Gratz (directora i productora americana de The One Minute Memoir, que es projectarà en estrena mundial durant la cloenda d’Animac).
Ha completat la nit, l’emocionant film autobiogràfic Drawn from Memory, de l’animador Paul Fierlinger, seguit del curtmetratge Late Afternoon, dirigit per Louise Bagnall i producció de Nuria G. Blanco.
Intensa primera jornada amb taller d'animació, intercanvis professionals i conferències

Avui, dijous, primera jornada d’Animac 2020, ha arrencat amb un taller d’animació de personatges seguint les pautes de Klaus amb l’animador Fernando Moro, organitzat pel CaixaForum Lleida. A continuació, s’ha iniciat el Networking and Pitch, l’apartat professional d’Animac, amb la primera sessió d’Incubator i Vermut Networking on s’han presentat projectes en fase de producció davant un panell de professionals de la indústria del cinema animat.
A la tarda, han arrencat les projeccions amb la sessió Animac Cartoon amb les millors sèries internacionals en primícia; una la selecció de curtmetratges Futur Talent 1 i la sessió de Curts 1. L’espai Animacrea, el cor d’Animac i d’accés gratuït, s’ha obert al públic de 17.00 a 20.00 h, on els visitants han pogut realitzar els primers tallers amb les millors escoles d’animació i participar en l’espai Kids o contemplar les projeccions de l’Open Screen.
També han tingut lloc les primeres conferències d’enguany amb Peekaboo & Pikkukala, per una banda, i Nuria G. Blanco, productora al guardonat estudi d’animació irlandès Cartoon Saloon, per una altra. Blanco ha ofert la xerrada inaugural d’Animac Campus, a les 19.30 h a la Sala 2 del Teatre de La Llotja.
Prèvia del programa de demà, divendres
Demà, divendres, arrencarà amb la conversa entre cineastes i la directora del festival, Carolina López, a la sala de Davall de la Llotja. A continuació, els professionals tindran un matí intens amb les activitats dels Market Pitch, micropresentacions d’activitats i serveis dels sector; les Portfolio Sessions on tindran l’oportunitat de conèixer cara a cara els futurs talents i l’Incubator, on es presentaran projectes emergents. A més, Icreatia presentarà les novetats de Wacom especial per a il·lustradors i animadors.
Dos conferències a la Sala 2 de La Llotja seran les protagonistes de la tarda: “L’impecable 2D de Klaus” amb Fernando Moro a les 16.30 h i, a continuació (18.00 h) i “L’animació com a càpsula del temps” del búlgar Theodore Ushev. En aquesta conferència en exclusiva, Moro-fill del brillant José Luís Moro, fundador de l’emblemàtic estudi d’animació Estudios Moro- repassarà la seva trajectòria professional, que inclou la seva recent participació a Klaus. Per la seva banda, Ushev detallarà el procés creatiu de la seva obra més ambiciosa, The Physics of Sorrow (2019), adaptació homònima de la metamelancòlica novel·la de Gospodinov i el primer film animat emprant l’antiquíssima tècnica de la pintura encàustica.
La programació de llargmetratges oferirà Zero Impunity sobre l’assetjament sexual en conflictes bèl·lics. Ha també tindrà lloc elMonogràfic Time Capsule 1: memòria sensorial sobre el cos i les seves transformacions. Així mateix, tot el dia es podrà gaudir de la pantalla oberta de l’Open Screen; les projeccions de Curts i dels films de Futur Talent. Tampoc tindrà descans l’espai amb més color d’Animac, Animacrea, amb infinitat de tallers de tècniques animades, projeccions, mercat animat i molt més.
Finalment, destaca la projecció nocturna de curts Sin miedo a la muerte. Animació mexicana de mons foscos i onírics dels autors i autores apadrinats per Guillermo del Toro, coneguts com “Los 7 Magníficos”. La jornada acabarà amb l’Animac de Nit. Curts Random al Cafè del Teatre, amb autors del món units en aquesta sessió per les seves visions radicals i bizarres.