L’artista Sergio Prego transforma la sala de columnes de La Panera en una gran escultura de plàstic translúcid
La instal·lació Ona, que es pot contemplar fins al 7 de juny, genera un espai encapsulat que acollirà un concert en la pròxima Nit dels Museus
La instal·lació Ona, que es pot contemplar fins al 7 de juny, genera un espai encapsulat que acollirà un concert en la pròxima Nit dels Museus
El Centre d’Art La Panera inaugura aquest dissabte l’obra Ona, del creador Sergio Prego (Sant Sebastià, 1969), un artista que experimenta amb l’escultura a través de la seva expansió en l’espai i de la relació que estableix amb el cos.
L’autor ha encapsulat el perímetre de les columnes de La Panera amb una gran peça de plàstic translúcida que es manté unflada gràcies a l’acció d’un ventilador. L’aire omple i dona cos a la instal·lació, que se subjecta amb uns puntals de fusta. La membrana fina que rodeja l’espai pot ser més opaca o més transparent, depèn del lloc des d’on es miri.
El públic pot interactuar amb la instal·lació, tocar-la, entrar-hi arrossegant-se per un extrem i romandre a dins de la nova cambra on, en accedir-hi, es percep el canvi en la pressió de l’aire. Aquest espai interior acollirà un concert dins del Festival Eufònic en la Nit dels Museus, el 16 de maig.
El tinent d’alcalde Jaume Rutllant ha presentat avui la nova exposició, acompanyat de la comissària de la mostra, Julia Morandeira, qui ha explicat que l'obra, entre altres sentits, simbolitza una idea de prevenció o de profilaxi per fer front a un entorn tòxic.
Rutllant ha convidat el públic a recórrer aquesta singular proposta, que també porta a reflexionar sobre dos conceptes d’actualitat, “la pressió i l’aïllament” en la societat.
En els darrers anys, Sergio Prego ha desenvolupat arquitectures pneumàtiques fetes amb materials translúcids que envaeixen l’espai expositiu i conviden l’espectador a recórrer l’interior. L’autor apunta que l’important d’aquests exercicis no resideix en la forma sinó en l’experiència que inauguren.
Un exemple d’aquesta línia de treball de Prego, basada en la plasticitat material de l’espai, són la seva participació en el projecte del pavelló espanyol de la 58a Biennal de Venècia o el muntatge que ha inaugurat aquest febrer en la Graham Foundation de Chicago.
Aquesta proposta artística s’inspira en el grup Asco, d’art conceptual i performances, que va estar actiu en la dècada dels setanta i dels vuitanta en la ciutat de Los Ángeles i integrat per autors chicanos. De manera artística però amb mètodes molt espontanis i precaris, responien a la situació de canvi i de transformació de la ciutat i a la violència que es generava en aquest context, molta, centrada en la població d’origen estranger.
L’artista Sergio Prego oferirà un taller per a joves els dies 9 i 10 de març, a les 16.30 h, a La Panera i la comissària de la mostra realitzarà una visita comentada el 26 d’abril a les 12 h.
Riure’s d’un mateix
Aquest dissabte també s’inaugura l’exposició en línia “Riure’s d’un mateix”, a cura de Javier Martín-Jiménez, impulsat des del Centre de Documentació de La Panera.
La mostra repassa les publicacions d’artistes i comissaris que utilitzen el llenguatge habitual de treball per posar en judici, entre altres coses, l’estructura del món de l’art, la funció de l’artista, la mistificació de l’art, el valor de les obres o el poder de les institucions. La idea és riure’s del món de l’art del que són partícips i còmplices.