El lleidatà Antoni Gelonch diposita la seva col·lecció de gravats al Museu de Lleida
El tinent d’alcalde Jaume Rutllant ha destacat l’extensió temporal del miler d’obres, des del s. XV fins a l’actualitat, amb les principals escoles i tècniques i amb autors com Dürer, Rembrandt, Goya, Picasso, Tàpies, Miró, Warhol o BarcelóEn l’acte de presentació del dipòsit, la consellera Mariàngela Vilallonga ha agraït la generositat de Gelonch per cedir aquesta col·lecció modèlica, que podrà gaudir la ciutadania
El tinent d’alcalde Jaume Rutllant ha destacat l’extensió temporal del miler d’obres, des del s. XV fins a l’actualitat, amb les principals escoles i tècniques i amb autors com Dürer, Rembrandt, Goya, Picasso, Tàpies, Miró, Warhol o BarcelóEn l’acte de presentació del dipòsit, la consellera Mariàngela Vilallonga ha agraït la generositat de Gelonch per cedir aquesta col·lecció modèlica, que podrà gaudir la ciutadania
El lleidatà Antoni Gelonch ha dipositat la seva col·lecció de gravats al Museu de Lleida, la donació més important rebuda pel Museu i formada per un miler d’obres, que van del s. XV fins a l’actualitat, que recullen les principals escoles i tècniques. El Museu ha acollit avui l’acte de presentació del dipòsit, en què s’ha valorat i agraït la generositat de Gelonch. El tinent d’alcalde Jaume Rutllant ha destacat l’extensió temporal de la col·lecció, que, a més, lliga amb la visió estratègica de les institucions i entitats que gestionen l’àmbit cultural del territori. Rutllant s’ha referit a les paraules del mateix Gelonch, que el gravat és “la més democràtica de les arts”, i ho ha estès a un exercici de “democràcia cultural”, ja que una col·lecció privada ara podrà ser exhibida i gestionada per un ens públic. També ha dit que és un pas per a l’exercici dels drets culturals, pels quals les institucions se senten còmplices a l’hora de defensar-los. Tall de veu J. Rutllant
La consellera de Cultura, Mariàngela Vilallonga, ha reiterat l’agraïment a Gelonch, i ha destacat que és una col·lecció modèlica, amb autors com Dürer, Rembrandt, Goya, Picasso, Tàpies, Miró, Warhol o Barceló, que ara podrà gaudir la ciutadania. I ha expressat el desig que els museus del territori puguin ser creditors de més donacions i que la ciutadania les vagin a conèixer.
Gelonch ha assegurat sentir-se feliç, per la donació de les obres i també per la satisfacció, en l’àmbit personal, perquè es posen al servei de la cultural i de la societat. I ha afegit “soc feliç perquè la col·lecció queda dipositada en bones mans”.
El director del Museu de Lleida, Josep Giralt, ha dit que l’acte d’avui és un reflex del suport que el Museu rep de la societat, després d’uns anys intensos, i ha incidit en la generositat de Gelonch, que amb les obres que ha dipositat, l’equipament donarà un salt qualitatiu del relat.
Selecció d’obres exposades fins al setembre
El Museu exposa una selecció d’una trentena d’obres de la col·lecció Gelonch Viladegut. Es podran veure a l’espai del cor de l’església fins al setembre. La mostra està dividida en dos grans blocs que permeten entendre l’evolució històrica del gravat. En els seus inicis, amb Dürer al capdavant, el gravat era una font d’informació i de transmissió del coneixement científic o religiós. Més endavant, amb Goya com a punt culminant, va ser una maner d’explicar i de criticar la societat del seu temps. Al s. XX tot canvia amb la figura de Picasso, artista capaç de fusionar tradició i avantguarda. A partir d’ell, el gravat gaudia de la categoria d’obra d’art i va començar a ser tractat com un mitjà d’experimentació, adoptant una gran diversitat de tècniques i formats.
La Col·lecció Gelonch Viladegut
Formada per un miler de gravats, del x. VI fins ara, ofereix un panorama ampli i representatiu d ela història del gravat en el món occidental i l’existència d’una gran diversitat de llenguatges, d’una riquesa extraordinària. Hi ha 459 autors presents a la Col·lecció, que Gelonch va iniciar de forma seriosa cap a l’any 2006. Algunes obres han estat exposades en diverses ocasions, com al Museu d’Art Jaume Morera de Lleida. El Museu de Lleida va exposar alguns dels gravats de al col·lecció a l’exposició “Imatges per creure. Catòlics i protestants a Europa i Catalunya, segles XVI-XVIII”, el 2019.
Antoni Gelonch i Viladegut
Va néixer a Lleida el 28 de març de 1956. Va cursar Dret i Farmàcia a la Universitat de Barcelona. És graduat en Alta Direcció d’Empreses per l’IESE, en Estudis Europeus per la Universitat de Grenoble i en Innovació de Polítiques Sanitàries per la Universitat de Harvard. En la seva trajectòria professional, destaca que ha treballat a l’administració amb diferents càrrecs i en empreses multinacionals farmacèutiques i ha residit a Boston i París.
Fora de l’àmbit professional, la seva passió és l’art. Entre altres, és acadèmic d’honor de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Jordi, president dels Cercles del Museu d’Història de Barcelona i del Museu, membre del Consell Social de la Universitat de Lleida o President d’Honor de la Welcome Talent Society. Els darrers anys ha publicat set llibres sobre història i art, de caràcter acadèmic i divulgatiu.