Cultura, teatre musical i reflexió en els projectes educatius municipals d’entorn durant el confinament
La crisi del coronavirus ha donat pas a noves relacions creatives i socials entre els usuaris i les usuàries d’aquests projectes per compartir i expressar el que pensen i com viuen aquesta situació d’excepcionalitat “Els carrers tancats”, “+ Cultura” i “Teatre musical des del confinament” són les accions que ja s’han treballat
La crisi del coronavirus ha donat pas a noves relacions creatives i socials entre els usuaris i les usuàries d’aquests projectes per compartir i expressar el que pensen i com viuen aquesta situació d’excepcionalitat “Els carrers tancats”, “+ Cultura” i “Teatre musical des del confinament” són les accions que ja s’han treballat
Els projectes municipals educatius d’entorn han reconvertit els seus plans de treball per implementar una nova manera de relacionar-se amb els seus usuaris i usuàries. La crisi del coronavirus ha donat pas a noves maneres de comunicar-se i de relacionar-se, en l’àmbit educatiu, creatiu, social i emocional, perquè tothom pugui compartir i expressar el que està passant en l’actuat estat d’alarma i com viu el confinament.
Cultura, teatre musical i propostes variades per reflexionar i conscienciar els joves sobre el que està passant són algunes de les accions que ja s’han dut a terme amb els professionals que treballen aquests projectes. En concret, les alternatives que s’han desenvolupat per acompanyar els i les joves durant el període que han de romandre a casa són “+ Cultura”, “Teatre musical des del confinament” i “Els carrers tancats”.
“+ Cultura” és una proposta senzilla que ha abordat una conjuntura complexa: com els joves se senten, s’expressen i es posicionen en una circumstància i moment social inèdit. El projecte ha comptat, fins ara, amb 135 participants d’11 a 39 anys. S’ha volgut incentivar l’ús de la cultura entre els joves, motivar-los s a expressar-se i a ser llegits. La iniciativa s’ha publicat a Instagram i també les propostes rebudes, amb el seu nom, a l’hora que els autors/es ho republiquen al seu compte per fer-se visible a un mateix/a i valorant l’acció feta. Les accions proposades han estat:
-Acció literària: escriure un relat, poesia o frase.
-Acció creativa: enviar un dibuix, lettering i fotografia.
-Acció humor: creació acudits, “memes” o imatges amb gifs, que trobin a les xarxes socials.
-Acció reinicia: quina serà la primera acció un cop finalitzat el confinament.
L’artista Matías Tolsà ha col·laborat amb “+ Cultura” amb dues aportacions al projecte, i també el dissenyador gràfic Joan Ramon Balada, amb el disseny corporatiu del projecte educatiu.
“Teatre musical des del confinament” ha comptat amb la participació d’adolescents per fer una creació audiovisual, expressat i viscut de manera particular des de casa. S’han repartit diferents rols i propostes d’accions perquè la suma de tothom dibuixés el dia a dia de les famílies. La voluntat ha estat fer-los obrir la ment amb el confinament (vídeo aquí).
“Els carrers estan tancats” té com a finalitat conscienciar els joves de la situació actual degut a la Covid-19. La proposta té la finalitat de mantenir el vincle i el contacte amb els joves i fer el seguiment educatiu corresponent. Fins al moment, hi han participat 125 nois i noies adolescents. S’ha estructurat per temàtiques fent ús i compartint els continguts a les xarxes socials:
-Eix esportiu: reptes que fomentin el moviment i l’activitat física.
-Eix hàbits saludables: relacionats amb l’autocura, les rutines, l’alimentació, etc.
-Eix artístic: fomentar la creativitat i la imaginació a partir de recursos i propostes diverses de dibuix o manualitats fàcils i amb materials que hi ha a casa.
-Eix mental: activar la part cognitiva mitjançant jocs i enginys.
-Eix informatiu: compartir la informació pertinent i necessària per als joves respecte a la situació actual per actuar i decidir de manera adequada.
Els projectes educatius municipals d’entorn, adscrits a la Regidoria de les Polítiques per als Drets Socials, se centren en la detecció de necessitats i la promoció de la infància i l’adolescència. Pretenen respondre les demandes educatives del territori i s’adrecen a una població objectiva d’infants, adolescents i joves que habitualment participen en aquest programa.
Arran de la pandèmia de la Covid-19, s’han impulsat noves formes d’expressió i de relació que s’han posat en pràctica i que s’integraran d’una forma o una altra en els projectes, així la manera d’entendre l’entorn i les relacions humanes.