La Paeria realitza 12.000 trucades a persones usuàries de la Teleassistència durant el confinament
El servei, que l'ajuntament ofereix gratuïtament, ha incrementat un 40% les trucades respecte al que és habitualS’han registrat 119 nous beneficiaris, amb la instal·lació de TAD o amb el nou servei telefònic gratuït 900 50 50 60 habilitat per reduir el risc de contagi amb visites domiciliàries no urgentsL’Ajuntament de Lleida vetlla especialment per col·lectius vulnerables en l’actual estat d’excepcionalitat, com les persones grans que viuen soles
El servei, que l'ajuntament ofereix gratuïtament, ha incrementat un 40% les trucades respecte al que és habitualS’han registrat 119 nous beneficiaris, amb la instal·lació de TAD o amb el nou servei telefònic gratuït 900 50 50 60 habilitat per reduir el risc de contagi amb visites domiciliàries no urgentsL’Ajuntament de Lleida vetlla especialment per col·lectius vulnerables en l’actual estat d’excepcionalitat, com les persones grans que viuen soles
El servei de Teleassistència, que l’Ajuntament de Lleida ofereix gratuïtament, ha realitzat 11.959 trucades a persones usuàries de la ciutat durant el període de confinament arran de la crisi sanitària per la Covid-19. Aquest volum de trucades s’ha registrat des que va començar l’estat d’alarma i fins el 21 d’abril. Habitualment, en un mes, es fan entre 8.000 i 9.000 trucades, pel que el creixement en el darrer mes ha estat d’un 40 per cert, que respon al reforç que s’ha fet telefònicament donada la situació d’excepcionalitat.
Una dada a tenir en compte en les trucades rebudes, que és similar a la mitjana habitual –fluctuen entorn a les 3.500-, és la seva durada. El temps d’atenció de la trucada ha passat de d’1 minut 48 segons, de mitjana els mesos de gener i febrer, als 5 minuts (en concret, 4’58’’) la segona quinzena de març. És a dir, s’ha més que duplicat el temps que dura la trucada.
Pel que fa a nous beneficiaris, a partir del 13 de març s’han registrat 119 altes –fins el 21 d’abril-. Els nous usuaris es distribueixen en dues tipologies: instal·lacions normals del TAD (29) i d’activació de la línia gratuïta 900 (90). D’una banda, si es requereix una alta urgent, es fa la instal·lació de forma habitual al domicili, accedint-hi amb les mesures de protecció corresponents. Si la persona no disposa de terminal i té una necessitat, s’ha habilitat un nou servei amb una línia gratuïta per atendre-la i evitar riscos de la visita domiciliària (veure desglossament a sota).
La mitjana d’altes mensuals durant el 2019 va ser de 76, xifra que s’ha mantingut en 79 durant els mesos de gener i febrer. Des de la declaració de l’estat d’alarma (a partir del 13 de març i fins al 21 d’abril) s’han tramitat 119 nous usuaris. Per mesos naturals, serien 128 altres al març i fins el 21 d’abril, 33 (amb una trentena de demandes que s’estan activant).
Actualment el servei compta amb 5.825 persones beneficiàries a Lleida, en 4.609 domicilis (es pot donar més d’un usuari/a en un mateix habitatge). El servei de teleassistència es presta a través de línia telefònica durant les 24 hores del dia, tots els dies de l’any, des d’una central de teleassistència tesa per professionals, que poden atendre les necessitats de les persones usuàries i mobilitzar els recursos que calguin en cas d’emergència.
Nou servei d’atenció telefònica gratuït del Teleassistència
En aquest període de crisi sanitària pel coronavirus, l’Ajuntament de Lleida segueix prestant el servei de Teleassistència perquè arribi al conjunt de la ciutadania que ho necessita. Per adaptar-se a aquesta realitat, el servei ha posat en marxa un nou sistema per garantir l’atenció i la seguretat dels seus usuaris/es i dels i les professionals. Es tracta d’una línia 900 gratuïta que ofereix informació de la covid-19, suport, recomanacions, etc. S’ha activat per l’alt volum de demandes per l’estat d’alarma. Així:
-d’una banda, quan es fa una petició, s’avalua i es determina que és una alta urgent, se segueix el procediment habitual. Un tècnic del Teleassistència de l’Ajuntament instal·la els equips del servei en el domicili, accedint-hi amb tots els elements de protecció necessaris i assegurant-se, si és possible, que no hi ha símptomes de la malaltia entre les persones que hi viuen.
-d’altra banda, la Paeria ha habilitat aquest nou servei d'atenció per part de l'empresa que presta el servei, Tunstall Televida, que posa a la persona usuària en contacte amb el centre d’atenció en cas de necessitat. No disposa d'instal·lació del terminal, però agilitza la intervenció dels serveis d'emergència en un moment de necessitat. Aquesta línia evita possibles riscos en la visita domiciliària i es presta temporalment mentre continuï la situació present.
Per demanar el servei o per rebre més informació, es pot contactar amb el tel. 900 50 50 60 o amb el número habitual: 973 19 36 52. Per conèixer el funcionament del Servei de Teleassistència, aquí.. (vídeo Teleassistència)
Serveis d’Atenció Domiciliària
L’Ajuntament de Lleida vetlla especialment per col·lectius vulnerables en l’actual estat d’excepcionalitat, com les persones grans que viuen soles. La Regidoria de les Polítiques per als Drets Socials ha reestructurat les seves àrees i ha activat un seguit d’actuacions i mesures per seguir amb els Serveis d’Atenció Domiciliària d’una manera efectiva i segura.
A més del servei de TAD, hi ha el Servei d’Ajut a Domicili i el Menjar sobre Rodes. Amb la covid-19 el Servei d’Ajut a Domicili s’adapta per cobrir les necessitats bàsiques. Si s’escau es canvien les hores d’intervenció d’acord a les noves necessitat. També es fa seguiment telefònic. Hi ha persones que, per la crisi sanitària, han preferit suspendre el servei. A aquestes persones es fa el seguiment telefònic. Alhora, s’han activat nous serveis derivats, per exemple, del tancament de Centres de Dia o d’Àrees Bàsiques de Salut. Sobre el Menjar sobre Rodes, se segueix la coordinació entre els Serveis socials i Creu Roja, per oferir-lo mantenint les millors condicions.