<bound method DexterityContent.Title of <NewsItem at /fs-paeria/paeria/ca/actualitat/noticies/33530>>.

La Paeria posa en marxa el dispositiu d’acollida de la campanya de la fruita i un cens de les persones temporeres a l’Horta

L’Oficina d’Atenció a la Campanya de la Fruita es centralitza al Pavelló 3 de Fira de Lleida i inclou un espai d’allotjament amb dutxes i altres serveisLes regidories de l’Horta i d’Ocupació impulsen el registre, d’acord amb les organitzacions agràries, per tal de tenir informació actualitzada i real per poder coordinar millor el dispositiu d’atenció social i sanitària

L’Oficina d’Atenció a la Campanya de la Fruita es centralitza al Pavelló 3 de Fira de Lleida i inclou un espai d’allotjament amb dutxes i altres serveisLes regidories de l’Horta i d’Ocupació impulsen el registre, d’acord amb les organitzacions agràries, per tal de tenir informació actualitzada i real per poder coordinar millor el dispositiu d’atenció social i sanitària

L’Ajuntament de Lleida ha posat avui en marxa el dispositiu definitiu d’atenció i acollida a les persones temporeres, que es centralitzarà a les instal·lacions del Pavelló 3 de Fira de Lleida des d’avui fins a mitjans de setembre, després d’un període provisional en el qual l’atenció s’ha dut a terme al pavelló Agnès Gregori. Aquest espai acull l’Oficina d’Atenció a la Campanya de la Fruita, des d’on s’atén i orienta els usuaris i usuàries, l’espai d’allotjament, d’entre 120 i 150 places, així com la resta de serveis complementaris, com són les dutxes, els àpats i la consigna. Tall de veu de Gemma Domingo, coordinadora de la regidoria de Polítiques per als Drets Socials

Una de les novetats del dispositiu és la posada en marxa a partir d’avui d’un cens de les necessitats de contractació de persones temporeres que té la pagesia de l’Horta de Lleida. El regidor de Mobilitat, Vialitat, Trànsit i Horta, Joan Ramon Castro, ha anunciat avui que la Paeria impulsa aquest registre, que recomana la Generalitat de Catalunya, a través de les regidories de l’Horta i d’Ocupació i Responsabilitat Social. Es gestionarà mitjançant un formulari online creat expressament perquè els pagesos i pageses i els sindicats agraris comuniquin quines són les seves necessitats reals i actualitzades de personal per a la campanya de recollida de la fruita 2020. Tall de Joan Ramon Castro

Aquesta iniciativa, que ha estat consensuada amb les principals organitzacions agràries, té com a objectiu poder preveure amb precisió l’impacte de la campanya a Lleida, tant des del punt de vista social com sanitari.

Les dades que s’obtinguin es compartiran amb el departament de Salut de la Generalitat, per tal de poder afinar el dispositiu sanitari amb motiu de l’epidèmia de la Covid-19 i preveure possibles allotjaments per a persones que han donat positiu o requereixen aïllament. Disposar d’un cens de persones temporeres i d’altres dades d’interès (com l’allotjament i els mitjans de transport que utilitzen) també permetrà proporcionar informació a l’Administració per gestionar millor el dispositiu i aconseguir que tothom tingui un allotjament digne.

El cens estarà disponible a la pàgina de la Paeria i també a la pàgina web de l’Horta de Lleida. Per posar en marxa aquest registre es demana la màxima col·laboració a tots els agents implicats per poder fer-ne tota la difusió possible. Per aquest motiu, des de la Paeria es mantindran trobades amb les organitzacions agràries, sindicats, cooperatives, associacions veïnals, empreses del sector i agències de treball temporal.

Atenció centralitzada al Pavelló 3 de Fira de Lleida

El dispositiu d’atenció a les persones temporeres a Lleida, que compta amb una vintena de persones treballant-hi, es centralitza a partir d’avui al Pavelló 3 de Fira de Lleida, que acull els serveis que fins ara estaven provisionalment ubicats al pavelló Agnès Gregori.

L’allotjament d'urgència previst al pavelló de la Fira 3 està destinat a aquelles persones temporeres que no disposen de papers i per tant la llei d’estrangeria no els permet treballar, així com aquelles persones que estan en un impàs de trobar feina perquè acaben d’arribar a la ciutat. Inicialment són allotjades per un període de set dies, ampliable en tres més, però sempre es valora la situació cas per cas.

L’Oficina d’Atenció a la Campanya de la Fruita és gestionada conjuntament per l’IMO i la regidoria de Drets Socials. Treballa per a cercar feina a aquelles persones que estan en disposició de treballar i que encara no tenen feina i assessorar-les per trobar un lloc on dormir.

A més, durà a terme la feina de verificació que les persones que arriben per ser ateses són persones vulnerables sense contracte de treball, ja que el conveni agrari que especifica que el productor i/o propietari de la finca ha de vetllar per l’allotjament d’aquelles persones que es desplacen des de més de 75 quilòmetres.

Per això s’ha sol·licitat la col·laboració al Ministeri de Treball i Seguretat Social, a través del Subdelegat del Govern, per poder tenir accés a les dades de la Tresoreria General de la Seguretat Social de les persones temporeres que demanen ajuda a l’Ajuntament. D’aquesta manera es podrà verificar si disposen o no de contracte. Quan existeixi contracte, es recolliran les dades del productor o propietari de la finca on treballa aquella persona. En els casos en els quals existeixi contracte, la Paeria es posarà en contacte amb el productor o propietari de la finca on treballa aquella persona a fi i efecte de poder fer seguiment de cada cas. Per un costat, via sindicats o regidoria de l’Horta es farà acompanyament als productors per cercar la millor solució per trobar un allotjament digne per a totes les persones que es troben en situació de vulnerabilitat.

Dispositiu Covid-19

Les persones contagiades o sospitoses es derivaran a l’Hotel Rambla, habilitat com a espai d’acollida per aquestes persones. De fet, el Pavelló de la Fira disposarà de càmera de control de temperatura per controlar i aïllar possibles persones malaltes. Es treballa en coordinació amb el Departament de Salut en la redacció d’un document únic que reculli les instruccions necessàries per saber què cal fer si una persona es troba malament o té sospites de tenir Covid-19 o bé ha estat o s’ha relacionat amb persones positives de Covid-19.

Aquest document inclourà informació tipus: què fer quan estàs malament o tens sospites, on trucar, a quin Centre d’Atenció Primària acudir, si cal anar a l’Arnau o no, en els casos positius o d’aïllament es preveurà un lloc a l’Hotel Rambla, etc. Aquesta informació haurà d’estar a l’abast de treballadors, sindicats, actors implicats i també dels productors per saber què cal fer davant un cas de Covid-19.