Pla Local de Seguretat Viària per a Lleida

La Regidoria de Seguretat Ciutadana ha presentat avui l’estudi que analitza en profunditat el trànsit a la ciutat i presenta propostes per millorar-ne l’ordenació i la seguretat.

Després de tres mesos d’estudi, la regidoria de Seguretat Ciutadana ha presentat el Pla Local de Seguretat Viària per a Lleida. Un document que té per objectiu millorar la seguretat, l’ordenació del trànsit i, sobretot, reduir la sinistralitat a la ciutat. Així ho ha destacat l’Alcalde de Lleida, Àngel Ros, que durant la presentació ha reiterat el compromís de l’equip de govern d’impulsar millores per disminuir al màxim els riscos en l’àmbit del trànsit. Per la seva banda, el regidor de Seguretat Ciutadana, Lluís Pere Alonso, ha explicat que amb aquest estudi es dóna compliment d’una de les accions del “Pla de mesures immediates per a la millora de la seguretat viària”, que es va presentar a l’abril. Alonso ha destacat que Lleida esdevé pionera en l’elaboració d’un Pla de Seguretat Viària que tenen molt poques ciutats arreu de l’Estat. El tècnic expert en seguretat viària contractat per la regidoria per elaborar el pla, Arcadio Fúnez, ha analitzat acuradament els accidents, les causes que els provoquen, els emplaçaments i la temporalitat, entre d’altres factors. D’aquest estudi es desprèn que els accidents sense víctimes representen el 68,70 % del total registrat al ciutat. La ràtio d'accidentalitat amb víctimes és de 1,18 % pel que fa als turismes, enfront del 2,09 % dels vehicles de dues rodes. En el cas exclusiu dels ciclomotors és del 1,71 %. En el capítol d'atropellaments, com a accident tipus de la ciutat, representen el 6,98 %. L'edat més vulnerable és la de 26 a 45 anys, mentre que en els majors de 65 i els menors, s'aprecia un manteniment sostingut. Els accidents per encalçament, com un altre dels accidents característics de la ciutat, es produeixen amb relativa freqüència, en un percentatge del 11,59% i s’esdevenen fonamentalment en les proximitats de les interseccions i en aquelles vies on no existeixen carrils direccionals, centrals o d'espera, senyalitzats horitzontalment. El Pla Local de Seguretat Viària es tanca amb un capítol de propostes d’actuació, on es recomana, entre d’altres, la supressió de girs a l’esquerra en alguns carrers, el reforç de la senyalització horitzontal i vertical en els passos de vianants i moderadors de velocitat en punts crítics. El Pla també proposa actuacions en l’àmbit dels controls per part de la Guàrdia Urbana de velocitat, alcoholèmia o ITV. El Pla Local de Seguretat Viària per a Lleida no és encara un document tancat. Aquesta mateixa tarda es presentarà als representants de les Associacions de Veïns, Coordinadora de Jubilats, Federació d’Autoescoles, Associació Provincial del Taxi o el RACC, entre d’altres. Aquestes entitats podran estudiar el document i aportar propostes que es podrien integrar en l’estudi definitiu. El regidor de Seguretat Ciutadana, Lluís Pere Alonso, presentarà també aquesta tarda el Pla als grups polítics amb representació a la Paeria, que també podran fer-hi propostes. A partir del setembre es durà a terme la redacció definitiva, que ha de ser aprovada pel Ple de la Paeria.