Quatre projectes socials i educatius de la Paeria reben el certificat del Banc de Bones Pràctiques
Són els projectes Guau, d’intervenció amb animals per a la millora social i emocional de les persones sense llar; Hort i Famílies, per enfortir vincles entre famílies i professionals a través del manteniment d’un hort; Max in Love, d’educació afectivo-sexual per a joves, i el Ralet, de criança infantil en “tribu”. Destaquen per la qualitat i innovació com a referència per a altres municipis Amb aquests ja són 14 els programes municipals reconeguts per aquest organisme
Quatre programes socials i educatius de l’Ajuntament de Lleida han estat reconeguts amb el certificat que atorga el Banc de Bones Pràctiques (BBP) dels Governs Locals de la Federació de Municipis de Catalunya (FMC) i de la Fundació Carles Pi i Sunyer d’Estudis Autonòmics i Locals. Han estat inclosos en el BBP els projectes Guau, Hort i Família i Max in Love, de la Regidoria d'Habitatge i Transició Ecològica i la Regidoria Persones, Comunitat i Agenda 2030, i Ralet, de la Regidoria d’Educació, Cooperació, Drets Civils i Feminismes. Les iniciatives, algunes consolidades de fa anys a la Paeria, han esta valorades per la seva qualitat i innovació com a referència per a altres municipis. Amb aquests, ja són 14 els programes municipals que han rebut el certificat d’aquest organisme.
-Projecte Guau. Intervenció amb animals per a la millora social i emocional de les persones sense llar. S’ha inclòs en la categoria d’Inclusió social i amb la subcategoria Joventut. Es va desenvolupar de l’1 d’octubre del 2018 a l’1 d’abril del 2019 i se n’ha fet una segona edició. El projecte GUAU de Lleida té l'objectiu de millorar el funcionament social i emocional d’aquest col·lectiu a través de la intervenció assistida amb animals, amb la coordinació del Centre d’Acollida d’Animals de Companyia de Lleida. La iniciativa afavoreix la relació entre els professionals i les persones sense llar i que aquesta sigui més propera. La responsabilitat sobre les cures i l'ensinistrament dels animals, que han de ser reeducats i rehabilitats, fa que els participants del projecte s'emmirallin en la situació de vulnerabilitat dels gossos per prendre consciència de la importància d'adquirir uns hàbits, així com de potenciar uns vincles afectius sans entre els mateixos companys de la pràctica i amb les tècniques de l'activitat. Aquesta responsabilitat els fa pujar l’autoestima perquè, a més, ajuden els gossos a tenir una llar. Hi ha col·laborat l’entitat Ilerkan.
Aquest recurs terapèutic, emprat en àmbits com la salut o l'educació, ha demostrat un canvi positiu en les relacions entre la desena de participants i, a més, es creu que ha aconseguit -mitjançant la difusió realitzada- una sensibilització de la població general sobre les persones sense llar. El projecte ha contribuït a que s’adoptessin els 30 gossos amb què s'ha dut a terme l'activitat.
-Projecte Hort i Famílies. Enfortiment dels vincles entre famílies i professionals a través del manteniment d’un hort, dins de la categoria d'Infància. Amb una durada de 8 mesos (de l’1 de febrer al 10 de setembre del 2019) ha facilitat la inclusió de famílies en risc d'exclusió social amb el manteniment del hort de l'escola del barri. La comissió Escola i Entorn i els Serveis Socials han pretès afavorir les relacions entre les entitats del barri; unir esforços i poder intercanviar experiències per fer accions educatives des d'una perspectiva comunitària.
Els Serveis Socials fa temps que busquen treballar amb les famílies d'una manera més horitzontal i comunitària. La creació i el manteniment de l’hort de l'escola Frederica Gocàs a l'estiu ha permès complir aquests objectius, apropant més els professionals dels serveis socials a la realitat de les famílies i incrementant els vincles socials. Es va programar 15 sessions setmanals amb activitats més enllà de la cura del hort, com tallers d'alimentació sostenible o promoció de bons hàbits físics. La valoració ha estat positiva perquè s'han generat xarxes de confiança i suport entres les famílies, i els Serveis Socials han conegut millor les seves necessitats.
-Max in Love. Programa d’educació afectivo-sexual per a joves. A les categories d’Educació i Infància. S’adreça a joves de 16 anys i als seus educadors/es i pretén abordar de manera integral les diferents variables que interactuen en la sexualitat i l'afectivitat: aspectes fisiològics, culturals i educatius, així com la igualtat de gènere i els valors personals davant de la presa de decisions. Max in Love convida els joves a tractar els temes emocionals. Des d'una perspectiva crítica i, en conseqüència, els proposa posicionar-se davant d'un tema important a la seva vida com són les relacions afectives i sexuals. La clau està en esdevenir éssers crítics amb les normes socials que limiten el benestar emocional i també éssers tolerants amb la diversitat sexual i el posicionament dels altres des del respecte mutu.
El programa consta de dues parts: el visionat d'una obra de teatre on es representen problemàtiques amb actors professionals perquè els estudiants s'identifiquin, i després aquests aspectes es tracten a classe amb una guia pedagògica. Els exercicis comprenen des de jocs de rols a debats i recerca d'informació per a la realització de breus treballs. Després de 4 anys de trajectòria es va fer una avaluació d'impacte confirmant els efectes positius sobre l'educació dels joves en els àmbits proposats als blocs.
-Projecte Ralet. Criança infantil en tribu. Catalogat a Infància, va iniciar-se l’any 2008 i continua vigent. El projecte neix per donar recursos educatius a les famílies amb infants de 6 a 12 mesos d'edat, mitjançant la realització de tallers d'estimulació primerenca i xerrades formatives. Amb una durada trimestral, guiades per professionals de l'àmbit de la infància i l'educació, de 12 a 15 famílies treballen durant 10 sessions el desenvolupament dels sentits, els primers jocs, l'alimentació complementària i la parentalitat positiva. A més, les famílies aporten les seves experiències i preocupacions i el seu punt de vista sobre la criança.
Un dels trets que el caracteritza és que se centra en el concepte de "tribu” esdevenint un espai on compartir i reflexionar sobre la responsabilitat parental, a la vegada que crea una xarxa de suport entre les famílies participants.
Banc de Bones Pràctiques dels governs locals
És un servei impulsat per la FMC, la Fundació Carles Pi i Sunyer i els ajuntaments de més de cinc mil habitants de Catalunya que identifica i difon experiències innovadores de govern i gestió municipal. El seu objectiu és promoure la millora i la innovació en els governs locals amb la difusió d’experiències, seguint una metodologia comuna, i amb la reflexió i l’intercanvi de coneixement.