La Paeria modifica el planejament per a permetre l’ampliació de l’activitat logística a l’estació de mercaderies del Pla de Vilanoveta
La proposta, que es debatrà en el pròxim ple, canvia la qualificació d’una parcel·la de 15.728 m² d’equipament comunitari a sistema ferroviari El primer tinent d’alcalde i regidor d’Urbanisme, Toni Postius, destaca la importància per a l’economia de les comarques de Lleida de promoure que aquesta infraestructura pugui assolir tot el seu potencial
L'Ajuntament de Lleida planteja una modificació puntual del Pla general d'ordenació urbana de Lleida per tal d'afavorir i fer viable l'activitat logística ferroviària i així contribuir a reactivar l'estació de mercaderies del Pla de Vilanoveta, al costat de la carretera LL-11, que gestiona l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif).
El primer tinent d'alcalde i regidor d'Urbanisme, Toni Postius, ha destacat que la voluntat del govern municipal és promoure tant com sigui possible l'activitat econòmica a la ciutat i que aquesta iniciativa per impulsar l'estació ferroviària de mercaderies del Pla de Vilanoveta s'inscriu en aquesta voluntat, com també la promoció de projectes de sòl industrial anunciats recentment. "L'estació del Pla de Vilanoveta havia arribat a estar tancada i ara torna a tenir activitat, però cal que facilitem que s'hi puguin fer millores perquè pugui assolir tot el seu potencial, ja que disposar d'una infraestructura com aquesta a ple rendiment resulta cabdal per a l'economia de les comarques de Lleida", ha ressaltat Postius.
La proposta, que es va debatre a l'última comissió i es portarà a aprovació del pròxim ple, planteja canviar la qualificació urbanística d'una parcel·la de 15.728 m², ara definida com a equipament comunitari (EC), perquè passi a estar qualificada de sistema ferroviari, clau F. D'aquesta forma es disposarà de més superfície de sòl per construir noves instal·lacions i equipaments com naus, sitges i vies que permetin la distribució ferroviària intermodal de productes manufacturats, així com la recepció i expedició de cereals i alfals. La superfície total de l'àmbit és de 137.796,05 m² i la resta d'aquest espai ja està ara considerat com a sistema ferroviari, a excepció d'una petita zona verda de 426,21 m².
L'informe tècnic té en compte que aquest sector, situat dins del polígon industrial del Segre, es troba ben servit d'equipaments i la situació de la finca fa que resulti poc accessible i per tant inadequada per a un equipament comunitari. Actualment, en aquesta parcel·la hi ha un antic edifici dormitori d'agents ferroviaris en estat ruïnós, una sitja de cereals i els camins d'accés.
Arran de l'adjudicació, l'any 2019, de l'explotació del centre logístic ferroviari de contenidors de Pla de Vilanoveta, diverses empreses ferroviàries han iniciat estudis de viabilitat per a la implantació dels seus serveis en aquesta terminal i d'altres empreses, estudien de nou l'ús del ferrocarril per la distribució del seu producte. Així doncs, l'impuls i millora de les instal·lacions, i la posició de la terminal en relació amb els ports de Barcelona i Tarragona i respecte a la plataforma logística de Saragossa, fan preveure una consolidació de la demanda de les empreses mencionades. Els estudis elaborats detecten dues tendències principals en la demanda:
a) la distribució intermodal de producte manufacturat cap als ports propers i altres plataformes logístiques.
b) El transport de cereal i alfals tant d'arribada de matèria primera com de sortida de producte.
Ambdós usos requereixen superfícies especialitzades i relativament extenses, que fan convenient posar la totalitat del sòl de titularitat d'Adif al servei d'aquesta demanda per afavorir la consolidació d'aquest increment de transport de mercaderies per ferrocarril.