L’alcalde Pueyo ressalta la sensibilitat per l’art d’Antoni Gelonch i la voluntat de compartir la seva col·lecció dipositant-la al Museu de Lleida
El paer en cap ha assegurat que, malgrat la incertesa del moment actual, “hi ha esperança i futur” i que cal donar visibilitat a allò que aporta el món de la cultura, com a entorns de contemplació i meditació
El paer en cap ha assegurat que, malgrat la incertesa del moment actual, “hi ha esperança i futur” i que cal donar visibilitat a allò que aporta el món de la cultura, com a entorns de contemplació i meditació
L’alcalde de Lleida, Miquel Pueyo, ha visitat la col·lecció de gravats que el lleidatà Antoni Gelonch i Viladegut té dipositats al Museu de Lleida, acompanyat del mateix Gelonch i del director del Museu, Josep Giralt, així com del regidor de Ciutat i Cultura, Jaume Rutllant. Pueyo ha subratllat el gest Gelonch, qui mostra la seva sensibilitat per l’art i la cultura amb aquesta col·lecció, que, a la vegada, és una mostra de “la història de tota una vida d’amor per aquest art i cultura”. L’alcalde ha assegurat que Lleida està mancada d’una tradició de mecenatge, d’aquest esforç per adquirir patrimoni cultural rellevant i formar col·leccions, com la que es pot veure al Museu, per compartir-les amb la comunitat. D’aquí que hagi agraït el gest d’Antoni Gelonch, amb una visió solidària i de fer-ne partícips els altres, perquè la ciutadania de Lleida pugui gaudir de les obres que s’hi exposen. Alhora, l'alcalde ha fet una crida perquè es puguin realitzar més accions de mecenatge i les pugui acollir el Museu de Lleida o altres equipaments culturals de la ciutat.
En el context actual, d’incertesa i de convivència amb el risc per la crisi sanitària per la Covid-19, Pueyo ha afirmat que és important recordar que hi ha aquesta exposició al Museu per trametre un missatge positiu, “que hi ha una esperança i un futur”, que ja “aquí tenim una representació de la història de l’art i de la cultura europea d’una gran magnitud”, ha dit. El món de la cultura ha patit especialment les mesures restrictives aplicades per la pandèmia, pel que cal donar visibilitat a l’activitat museística i expositiva, garantint que són activitats segures. “En aquests moments que necessitem certeses, espais de contemplació, de meditació o d’elevació, què millor que un museu amb col·leccions com aquesta perquè en gaudeixi la ciutadania”, ha suggerit.
Selecció d’obres exposades al Museu de Lleida
Fins al setembre el Museu exposa una trentena d’obres de la col·lecció Gelonch Viladegut, a l’espai del cor de l’església. A més dels gravats, hi formen part alguns cartells i llibres d’artista. La mostra està dividida en dos grans blocs que permeten entendre l’evolució històrica del gravat. En els seus inicis, amb Dürer al capdavant, el gravat era una font d’informació i de transmissió del coneixement científic o religiós. Més endavant, amb Goya com a punt culminant, va ser una maner d’explicar i de criticar la societat del seu temps. Al s. XX tot canvia amb la figura de Picasso, artista capaç de fusionar tradició i avantguarda. A partir d’ell, el gravat gaudia de la categoria d’obra d’art i va començar a ser tractat com un mitjà d’experimentació, adoptant una gran diversitat de tècniques i formats.
La Col·lecció Gelonch Viladegut
Està formada per un miler de gravats, des del segle VI fins ara, i ofereix un panorama ampli i representatiu de la història del gravat en el món occidental i l’existència d’una gran diversitat de llenguatges, d’una riquesa extraordinària. Hi ha 459 autors presents a la Col·lecció, que Gelonch va iniciar de forma seriosa cap a l’any 2006. Algunes obres han estat exposades en diverses ocasions, com al Museu d’Art Jaume Morera de Lleida. El Museu de Lleida va exposar alguns dels gravats de al col·lecció a l’exposició “Imatges per creure. Catòlics i protestants a Europa i Catalunya, segles XVI-XVIII”, el 2019.