El projecte d’acollida a persones temporeres a Lleida ha ofert 14.500 pernoctacions

- 30 professionals i més de 80 voluntaris han treballat durant els més de tres mesos del projecte - S’han vehiculat 125 insercions laborals

L’Ajuntament de Lleida clou aquest diumenge el projecte d’acollida a persones temporeres que, des l’1 de juny, ha prestat 14.500 pernoctacions a 1.006 usuaris diferents, 1.807 atencions socials, 451 atencions laborals i ha vehiculat 125 insercions laborals.

La regidora de Persones, Comunitat i Agenda 2030, Mariama Sall, ha agraït la implicació i la feina desenvolupada pels equips de professionals i voluntaris que han treballat en aquest projecte i ha assenyalat que l’Ajuntament ha estat capaç de donar una resposta àgil i ràpida malgrat les dificultats que han representant l’avançament de la campanya agrària i la Covid-19. Sall ha remarcat que la Paeria comença a treballar en el projecte del 2021 i que s’ha palesat la necessitat de disposar d’un recurs que cobreixi les necessitats bàsiques de les persones temporeres.

El projecte es va posar en marxa l’1 de juny amb l’adaptació de les instal·lacions de Fira de Lleida (pavelló 3 i, a partir del 16 de juny, el pavelló 4) per tal de donar una resposta humanitària a les persones que arriben a Lleida buscant feina en la campanya agrària i, alhora, atendre les necessitats derivades de la Covid19.

En els més de tres mesos de durada del projecte han treballat aproximadament 30 professionals i més de 80 voluntaris. Hi han estat implicades, a més de la Regidoria de Persones, Comunitat i Agenda 2030, Urbanisme, Medi Ambient, Protecció Civil, Cooperació, Guàrdia Urbana, Prevenció de Riscos, Salut i l’Institut Municipal d’Ocupació (IMO).

Així mateix, la xarxa d’entitats del tercer sector ha treballat en l’organització i gestió dels diferents serveis: Fundació Sant Joan de Déu, Fòrum de cohesió social (FOCCS), Creu Roja, Cáritas Diocesana, Fundació Arrels Sant Ignasi, Adra, Associació Antisida de Lleida, Banc d’Aliments i Fruita amb Justícia Social.

En el mateix sentit, les entitats, associacions d’empresaris agrícoles i sindicats de treballadors Unió de Pagesos, Fundació Pagesos Solidaris, UGT i CCOO han tingut una participació activa en temes d’inserció laboral i per vetllar pels drets laborals de les persones temporeres.

L’informe del projecte d’acollida de persones temporeres s’ha tractat avui en la Comissió Extraordinària de Polítiques de Drets de les Persones.

Eixos del projecte

El programa ha volgut cobrir les necessitats bàsiques dels usuaris a través de dos eixos clau:
- l’Oficina Única d’atenció sociolaboral, gestionada per professionals de l’IMO, per persones contractades amb Plans d’Ocupació de la Generalitat i amb el suport de Sant Joan de Déu.
- i els serveis de cobertura de les necessitats bàsiques, gestionats per entitats del tercer sector social. En aquest apartat, s’han ofert serveis de dutxes, alimentació (dos àpats, esmorzar i sopar, que es va ampliar amb dinar durant el confinament perimetral del Segrià), consigna, allotjament temporal d’urgència (amb un total de 275 places, de les quals, 120 al pavelló 3 i 155 al pavelló 4), mediació, informació sindical, punt d’informació/atenció a la salut i servei de connectivitat.

S’han dut a terme un total de 55 proves PCR a persones que feien ús dels diferents serveis, amb un total de 43 positius.

Procés de finalització del projecte

Coincidint amb la fase final de la temporada agrària, el 25 d’agost es va tancar el pavelló 4 i es va oferir a les darreres persones que hi pernoctaven el trasllat al pavelló 3, que ha continuat en servei fins al 7 de setembre.

Els usuaris/es amb vulnerabilitat social (persones grans, joves, situacions relacionades amb la salut o altres), han estat derivades a altres recursos d’allotjament a la ciutat (Hostal Jericó amb seguiment professional des de l’Àrea d’Inclusió Social i pisos de Cáritas Diocesana).

En ser una necessitat de ciutat i de salut comunitària, es mantenen fins al 13 de setembre, als Camps Elisis, el serveis de dutxes, consigna i connectivitat i s’han obert a les persones que ho sol·licitaven o que ja no pernoctaven a l’allotjament. Actualment, es duen a terme unes 100 dutxes diàries i aproximadament 40 persones fan ús de la connectivitat. L’Ajuntament traslladarà pròximament el servei de dutxes i de consignes a un altre emplaçament.

En el procés de finalització del projecte d’atenció a persones temporeres, s’han facilitat 22 bitllets de transport a ciutats d’origen o altres, d’acord amb criteris tècnics (empadronament, nou contracte de treball, família, tràmits, etc...).