La Paeria organitza la jornada de debat “Una nova mobilitat a Lleida. Per una ciutat més sostenible i saludable.”

La sessió tindrà lloc el 30 de setembre i se celebrarà telemàticament

L’Ajuntament de Lleida celebrarà una jornada per debatre polítiques i actuacions a implantar per millorar la qualitat de l’aire, el confort dels espais públics de Lleida i la recuperació dels seus usos socials. La cita, que forma part dels actes de la Setmana de la Mobilitat, tindrà lloc el 30 de setembre i porta per títol “Una nova mobilitat a Lleida. Per una ciutat més sostenible i saludable. Ens hi posem?” .

La jornada de debat, dirigida a la ciutadania i als principals agents de la ciutat, “vol aportar aire fresc, idees i models d’èxit de mobilitat que es puguin aplicar a Lleida” segons ha explicat el regidor de Transició Ecològica, Sergi Talamonte. “Aquest govern ha acordat una nova mobilitat que posi la vida al centre i és moment per passar a l’acció, recollint propostes sobre com podem millorar la qualitat de l'aire i del confort dels espais públics de Lleida per recuperar els usos socials". “Tenim un itinerari acordat i segur que el podem millorar incorporant exemples d’èxit que ja funcionen a altres ciutats», ha conclòs Talamonte.

La jornada-debat arrencarà amb una intervenció de Xavier Querol Carceller, professor investigador de l’Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l’Aigua (IDAEA-CSIC), qui exposarà els efectes reals de la mobilitat sobre la qualitat de l’aire de les ciutats.

Seguidament es presentaran exemples d’altres ciutats que han aposat per una transformació urbana en detriment del cotxe: el cas de les Superilles de Barcelona -sessió a càrrec de Francesc Magrinyà, professor d’urbanisme de la UPC i membre de Recreant Cruïlles- i la vianalització del centre de Pontevedra -a càrrec de Carmen da Silva, regidora de l’Ajuntament de Pontevedra.

A continuació s’organitzarà un debat en tres blocs sobre propostes concretes que es podrien fer a Lleida.

La jornada, que serà telemàtica a través de la plataforma Zoom, està oberta a tothom i cal inscripció prèvia a través del web sostenibilitat.paeria.cat. Les sessions començaran a les 17 h i es clouran a les 19 h.

Qualitat de l'aire, qualitat acústica i emergència climàtica

La relació entre el trànsit a la ciutat i la qualitat de l’aire s’ha fet ben palesa durant el confinament. Així, per exemple, les mesures fetes durant aquell període al municipi de Lleida van mostrar una reducció quasi del 60% de diòxids de nitrogen (NO2) respecte al mateix període d’anys anteriors, fet que també es va poder observar a altres ciutats.

L’NO2 és un contaminant que s’emet majoritàriament pel tub d’escapament dels automòbils, per això, els seus nivells es consideren un bon indicador per mesurar l’efecte de les restriccions en el trànsit. És nociu per a la salut, ja que afecta el sistema respiratori. Els infants, els avis i les persones asmàtiques són els col·lectius més afectats per aquest element.

A banda de l’NO2, els altres contaminants nocius per la salut directa o indirectament relacionats amb el trànsit són les partícules en suspensió de 10 micres i de 2,5 (PM10 i PM2,5) o l’ozó (O3). L’Agència Europea del Medi Ambient (AEMA) va estimar que, en conjunt, els contaminants a l’estat espanyol van causar 34.300 morts prematures (durant el 2016, últim any amb dades disponibles).

El soroll i l’emissió de CO2, principal causant del canvi climàtic, són altres dels efectes negatius de l’actual model de mobilitat enfocat a la priorització de l’ús del vehicle privat de combustió.

Aquests fets encara fan decantar la balança amb més força sobre la necessitat de canvi del model de mobilitat a les ciutats basat en la reducció de la circulació de vehicles de combustió com a forma més efectiva de retornar als carrers aire net, tranquil·litat, confort i gaudi.