Una selecció de peces de la col·lecció ‘Censored’ de Tatxo Benet s’exposa al públic per primera vegada a Lleida

El centre d’Art La Panera i el Museu de Lleida acullen un total de 31 peces que han estat censurades en els darrers anysL’exposició es podrà visitar fins al 10 de gener

Una selecció de peces de la col·lecció ‘Censored’ de Tatxo Benet s’exposa al públic per primera vegada a Lleida. La mostra, 'Línies vermelles. La censura a la col·lecció de Tatxo Benet', es podrà visitar a partir de dissabte 26 de setembre i fins al 10 de gener al Centre d'art la Panera i al Museu de Lleida.

El muntatge ofereix un total de 31 peces d’una singular col·lecció dedicada a obres d'art que han patit diverses formes de censura. Així, l’exposició reuneix artistes tan diversos com Ai Wei Wei, Charo Corrales, Robert Mapplethorpe, Abel Azcona, Larissa Sansour, Antoni Tàpies o Pablo Picasso. Tatxo Benet va inaugurar la col·lecció amb la peça 'Presos polítics de l'Espanya contemporània' de Santiago Sierra, després de ser retirada d'ARCO de Madrid, i des d'aleshores no ha parat de créixer amb obres d'arreu del món.

El centre d’art La Panera ha acollit aquest dimecres la presentació d’aquesta exposició que ha comptat amb la participació, a més de Tatxo Benet, del regidor de Ciutat i Cultura, Jaume Rutllant, així com els comissaris de la mostra, Cèlia del Diego (directora de la Panera) i Benito Padilla, director de la col·lecció i galerista.

Tatxo Benet ha explicat que va decidir emprendre aquest projecte a partir de l’adquisició de l'obra 'Silence Bleu' de Zoulikha Bouabdellah. Va ser llavors quan va decidir començar a investigar per internet per veure com afectava la censura a diferents obres d'arreu del món. Ha assegurat que li va "impressionar molt" veure el que va passar amb aquesta obra determinada, que és de gran format i requereix un espai gran per ser exposada. 'Silence' està formada per un conjunt d'estores amb sabates al damunt i vol servir per homenatjar la fermesa de les dones àrabs. Tot i que va ser exposada a diversos països, l'any 2015 va ser censurada a París, poc després dels atemptats terroristes que hi va haver a França.
L’empresari lleidatà ha posat de relleu que la visita a aquesta col·lecció ha de ser un exercici de tolerància per a tothom, a més del respecte i amplitud de mires perquè “la llibertat d’una societat està íntimament lligada al seu dret a expressar-se lliurement”. 

Al muntatge no hi falta l'espectacular 'Shark' de David Cerny que representa Sadam Huseín dins una peixera; la instal·lació 'Always Franco' d'Eugenio Merino o la polèmica peça d'Abel Azcona sobre la pederàstia entre moltes altres. A 'Censored' cada peça té la seva història. Algunes van donar la volta al món com la monumental 'Partenón de libros' de Marta Minujín; d'altres van canviar la directiva de tot un museu com la peça 'Not dressed for conquering' d'Inés Doujak – que va comportar la dimissió de Bartomeu Marí, aleshores director del MACBA).
La col·lecció de Tatxo Benet continua creixent i ja en formen part més de 100 peces entre pintures, escultures, instal·lacions, gravats, fotografies i peces audiovisuals. Algunes provenen d'Espanya, altres de França, Turquia, Argentina, Xina o Estats Units. Totes les obres han patit la censura per motius polítics, religiosos, socials, morals o culturals. La mostra que es pot visitar a la Panera s'estén també a un parell de sales del Museu de Lleida, vol posar l'accent en les històries de censura, i per tant en la repressió a la llibertat d'expressió que envolta les peces.
Precisament al Museu de Lleida hi ha la dels 'Presos Polítics' que és el primer lloc de Catalunya on es va exposar després que Tatxo Benet la comprés. En aquest sentit, l'empresari lleidatà ha assegurat que l'obra estarà exposada en aquest equipament fins que els presos siguin alliberats.