L’Ajuntament de Lleida posa en marxa Auditories Energètiques per aplicar mesures d’estalvi a les escoles
Les mesures correctores que ja es proposen per aquest curs permetran reduir un 10% el cost anual dels consums de llum, aigua i gas dels diferents centresEs tracta d’un projecte conjunt de les regidories d’Educació i Transició Ecològica que contribueix a estalviar emissions de CO2 a l'atmosfera
Les mesures correctores que ja es proposen per aquest curs permetran reduir un 10% el cost anual dels consums de llum, aigua i gas dels diferents centresEs tracta d’un projecte conjunt de les regidories d’Educació i Transició Ecològica que contribueix a estalviar emissions de CO2 a l'atmosfera
L’Ajuntament de Lleida ha posat en marxa un projecte d’Auditories Energètiques als centres escolars de Lleida amb l’objectiu d’analitzar i aplicar mesures d’estalvi en la línia dels Objectius de Desenvolupament Sostenible que estableix l’Agenda 2030. Es tracta d’un projecte conjunt de les regidories d’Educació i de Transició Ecològica que per aquest curs preveu ja la reducció d’un 10% en el consum energètic dels centres públics de primària.
Els tinents d’alcalde Sergi Talamonte i Sandra Castro, juntament amb l’arquitecte expert en construccions sostenibles Josep Bunyesc, han visitat aquest matí les escoles Francesco Tonucci i Parc de l’Aigua per conèixer de primera les necessitats energètiques d’aquestes escoles i veure quines accions es poden aplicar per reduir consums.
El tinent d’alcalde Sergi Talamonte ha explicat que el projecte d’Auditories Energètiques s’adreça a les escoles perquè és un espai on hi ha una despesa important “en un any especialment complicat en què s’han d’airejar totes les aules constantment i hem de fer un treball intens per aconseguir contenir la despesa energètica. És un dels problemes que tenim amb la gestió dels edificis municipals, la contenció de la despesa, i s’està fent aquesta tasca per cercar les solucions que ens han de fer reduir el cost del manteniment també en aspectes com el consum d’aigua o la gestió d’espais”. Tall de veu Sergi Talamonte
La millora energètica que impulsa aquest projecte té l'objectiu de contribuir a estalviar emissions de CO2 a l'atmosfera, una disminució necessària per fer front a l'actual emergència climàtica.
En una primera fase d’aquest projecte, els tècnics han analitzat les despeses de consum de les diferents escoles i centres i ara s’ha iniciat la ronda de visites per establir les diferents mesures que, sense implicar costos afegits, es poden implementar als centres per estalviar.
El projecte s’ ha iniciat aquest mes d’octubre i fins al desembre s’han fet visites diagnòstiques a les escoles Camps Elisis, Frederic Godàs, Francesco Tonucci, Parc de l’Aigua, Enric Farreny, Joan Maragall i l’ Escola Espiga. Al mes de gener es preveu finalitzar la ronda de visites al conjunt de 27 centres escolars de primària de la xarxa pública.
La tinent d’alcalde i regidora d’Educació, Sandra Castro, ha recordat que el cost de manteniment de neteja i tots els subministraments de les EBM i les escoles de primària públiques és competència de l’Ajuntament de Lleida i l’assumeix la regidoria d’Educació i suma 1.100.000 euros a l’any. Castro ha destacat el vessant pedagògic del projecte d’Autories Energètiques, que fomenta la participació dels infants: “Per nosaltres és molt important la implicació dels infants en aquest estalvi i tot el treball pedagògic que es pot fer fent-los conscients de quina és la despesa energètica que es produeix al centre, quines són les mesures que es poden anar implementant, que en molts casos es tracta d’hàbits, i després que ells mateixos vegin com ha estat aquest estalvi i com pot revertir en la millora del seu propi centre". Tall de veu Sandra Castro
Per la seva banda, l’arquitecte Josep Bunyesc, ha explicat que la mitjana d’estalvi seria de 2.000 i 3.000 euros per escola “sense millorar res tecnològicament, només essent més curosos en la gestió de la il·luminació i la calefacció amb horaris d’encesa i apagat de la calefacció i no utilitzar la il·luminació quan no fa falta”.
Les visites que s’han iniciat aquest mes d’octubre serveixen per analitzar les particularitats de cada centre, un per un, i “aplicar les mesures a cada cas en concret i adaptades a la seva particularitat”, ha detallat Bunyesc.