El ple de la Paeria reclama implementar un servei de Rodalies que vertebri la mobilitat sostenible i justa del territori
Ho ha fet a través d’una declaració institucional en què demana a la Generalitat un pla de mobilitat ferroviària de Rodalies de les Terres de Lleida i Alt Pirineu i Aran, i al govern de l’Estat, suport econòmic al Pla a través de la UE i ajudes al Pla de l’EstacióDavant les noves mesures per la Covid-19, l’alcalde ha demanat ajudes directes per pal·liar les conseqüències a la ciutat i crear un pla de treball per reactivar l’activitat. També s’han aprovat mocions al ple en suport al sector de la restauració, el comerç i els centres d’estèticaUnanimitat per tirar endavant el plec de clàusules i la licitació del contracte per posar en marxa la videovigilància a l’Horta
El Ple de la Paeria del mes d’octubre ha aprovat una declaració institucional per implementar un servei de rodalies que vertebri la mobilitat sostenible i justa a les Terres de Lleida, Alt Pirineu i Aran. Lleida és l’única de les quatre capitals de demarcació de Catalunya que no té un nucli de serveis de Rodalies, malgrat disposar d’una xarxa ferroviària convencional, infrautilitzada i que no cobreix les necessitats del territori, amb línies amb freqüències insuficients i mancades d’inversió. Per això, la declaració insta la Generalitat a redactar abans de sis mesos un pla de mobilitat ferroviària d Rodalies de les Terres de Lleida i l’Alt Pirineu i Aran, i fins que no es posi en servei, que hi hagi 12 circulacions en la línia entre Lleida i Manresa.
El document sol·licita al Govern de l’Estat que introdueixi una demanda a la Unió Europea de finançament per al desenvolupament del Pla de de Rodalies i també del Pla de l’Estació. Aquest darrer ha de afavorir la connexió intermodal amb autobusos, una xarxa que també requereix de millores, entre altres. (declaració institucional adjunta)
En començar el ple municipal, l’alcalde, Miquel Pueyo, s’ha referit a l’actual situació de pandèmia, agreujada els darrers dies i que ha obligat a aplicar mesures per contenir la propagació del virus. Per pal·liar-ne les conseqüències, el paer en cap ha demanat ajudes directes a fons perdut a la Generalitat, l’Estat i la Unió Europea i ha mostrat la seva preocupació pel efectes a la ciutat. Ha assenyalat que l’Ajuntament veurà reduït el seus ingressos en 7 milions d’euros. “És hora de sumar esforços”, ha dit, i ha subratllat el compromís dels grups municipals per deixar enrere les seves diferències i crear un pla de treball per a la reactivació de la ciutat, amb la incertesa de no saber el temps que durarà aquesta situació, i per donar perspectiva de futur a la ciutadania. L’alcalde ha agraït l’esforç que està fent el personal sanitari i assistencial, en l’àmbit públic i privat.
Gestió del Govern Obert, Economia i Participació
S’ha donat compte modificació de l’ordenança fiscal 2.9 de la taxa de mercats. Per afrontar els efectes de la Covid-19 i circumstàncies similars, s'ha incorporat una tarifa reduïda per aplicar en mercats ambulants de productes de proximitat que s'hagin de celebrar amb circumstàncies que comportin limitacions per a la venda. La modificació permet suspendre el cobrament de les tarifes en els mercats de marxants si les limitacions sanitàries impedeixen l'activitat de venda habitual, pel que se suspèn la taxa fins al 31 de desembre. L’oposició ha retret que les decisions són insuficients, que arriben tard i que no serveixen per atendre les necessitats que es creen en el sector.
La tinent alcalde Montse Pifarré ha informat dels estats d’execució dels pressupostos de l’Ajuntament, organismes autònoms i empreses a 30/09/2020. Pifarré s’ha mostrat preocupada per la davallada dels ingressos, pels efectes directes i indirectes de la pandèmia, i que s’han executat el 72% de les despeses autoritzades. Els grups a l’oposició consideren que s’està més preocupat per la liquidació que per les necessitats reals a la ciutat, pel que caldria prendre més mesures per donar-hi alternatives.
Els ajuts al comerç, la restauració, els serveis i la venda no sedentària ja es poden sol·licitar, a través de la Paeria gràcies a un acord amb el Consell Comarcal del Segrià. Ahir es va aprovar el conveni per a la concessió de subvencions en comerç i serveis per compensar pèrdues de la Covid-19 i avui s’ha ratificat al ple. Ha tirat endavant amb els 26 vots dels membres de la corporació. La tinent d’alcalde Jordina Freixanet ha avançat que ja s’han presentat 32 sol·licituds -per optar a les ajudes dels fons del Consorci de Comerç, Artesania i Moda de Catalunya-, ha explicat les diferents eines que s’han habilitat (web, telèfon i correu electrònic) i que s’està preparant un document amb preguntes freqüents.
S’ha aprovat el reglament regulador de les relacions electròniques en el marc dels procediments administratius i altres actuacions emmarcades en l’àmbit dels recursos humans de l’Ajuntament. És a dir, que es prioritzen els tràmits online en detriment del paper.
En aquest apartat, ha passat el Plec de Clàusules i inici de licitació del contracte de subministrament d’un sistema de lectura i reconeixement de matrícules per a l’Horta de Lleida. Ha prosperat amb els vots de tots els membres de la corporació. Això permetrà l’Horta disposar de 46 càmeres de videovigilància per garantir la seguretat. Els grups han manifestat la voluntat de posar en marxa el projecte, que els veïns i les veïnes esperen de fa temps. El regidor de l’Horta, Joan Ramon Castro, ha matisat que és un projecte prioritari per contribuir a una major sensació de seguretat i poder detectar conductes anòmales, com abocaments il·legals, i alertar els cossos de seguretat.
Igualment, el ple ha donat llum verda al Plec de Clàusules Administratives Particulars, i inici de licitació, adaptat a la resolució 263/2020 (Recurs N-2020-2122) del Tribunal Català de Contractes del Sector Públic, que regeixen el contracte de Servei de suport, col·laboració i assistència tècnica a l’Ajuntament en matèria d’inspecció tributària, de tramitació ordinària anticipada, mitjançant procediment obert amb diversos criteris d’adjudicació sotmès a regulació harmonitzada. La votació ha estat de 17 vots a favor (ERC, JuntsxCat, Comú i Ciutadans) i 9 vots en contra (PSC i PP). La tinent d’alcalde Pifarré ha explicat amb aquest contracte, i la incorporació del cap d’inspecció, es pretén impulsar la funció inspectora dels tributs municipals i, amb l’experiència que aporti, definir una estructura més correcta del departament. A més, es dona suport de formació i de personal a la secció. Segons el popular Xavi Palau, no és el moment de contractar una empresa privada per fer aquesta funció, assumint que la Paeria té la capacitat per fer-ho. La socialista Iglesias considera que aquest és un servei implícit de l’administració i que privatitzant el servei l’ajuntament perd autoritat. I han afegit que si el problema és la manca de personal, que s’hi posin més recursos humans i tècnics.
Gestió urbanística i mobilitat
De l’àrea de Polítiques de la gestió urbanística i mobilitat, s’ha donat conformitat a la modificació del Text Refós del Pla parcial urbanístic SUR 35 – Lleida, promogut per Marbro Trade, SL., amb tots els vots a favor i l’abstenció de Cs.
També s’ha aprovat provisional la modificació puntual del Pla general d’ordenació urbana de Lleida per al canvi de qualificació a Subzona de recuperació urbana, clau 1Hru, de part de l’illa compresa entre els carrers Companyia i Gairoles, i la delimitació del Polígon d’actuació urbanística UA 100, corresponent al mateix àmbit (article 16), promoguda per l’Ajuntament de Lleida. Això permetrà facilitar la construcció de nous habitatges al sector dels c/ Companyia i Gairoles, al Centre Històric, per facilitar la regeneració del teixit social i urbà del barri. Aquest punt ha obtingut el suport unànime.
Millora en l’atenció habitacional en situacions d’emergència social
El ple municipal ha donat llum verda al conveni entre la Paeria i l’Empresa Municipal d’Urbanisme per a la gestió d’habitacions i espais comuns en habitatges destinats a atendre situacions d’Urgència habitacional. La proposta ha tingut l’abstenció del grup popular. La regidora de Persones, Comunitat i Agenda 2030, Mariama Sall, ha explicat que l’acord és per a quatre anys, amb revisió de preus a partir del segon, i que permet la cessió temporal d’ús d’habitatges per atendre les persones que es troben en situacions d’urgència en què resten sense allotjament. El tinent d’alcalde Sergi Talamonte ha indicat que, de moment, s’incorporen tres habitatges, i que s’afegiran d’altres per altres vies, com la cessió per part d’entitats bancàries, amb el propòsit d’afrontar l’emergència habitacional i dignificant l’allotjament. Tant els regidors Xavier Palau (PP) com Ángeles Ribes (Cs), han lamentat que el conveni no adjunti informació tècnica, i la regidora Cristina Morón (PSC) ha demanat que es prioritzin les polítiques d’aquest àmbit perquè tothom tingui accés a un habitatge digne.
Mocions promogudes per entitats i dels grups municipals
La Moció promoguda per la Candidatura Unitat Popular (CUP), defensada per Esther Sancho, per garantir el dret a l'empadronament al municipi de Lleida, ha estat aprovada parcialment (favorablement els punts 1, 2, 4, 5 i 7. No prosperen els punts 3 i 6).
L’altra moció d’entitats, promoguda per la Coordinadora de ONGD i altres moviments solidaris de Lleida i que ha exposat Josep M. Solé, ha estat sobre la Conca de la Femosa. L’objectiu de l’entitat és aconseguir el reconeixement que aquest curs fluvial i exigir-ne una gestió adequada. Ha tingut el suport unànime dels grups municipals.
La primera de les mocions dels grups ha estat del PSC, per reclamar ajudes al Govern de la Generalitat de Catalunya a fons perdut pels sectors de la restauració i comerç de Lleida. També ha tirat endavant per unanimitat.
Pel que fa a la moció JuntsxCat Lleida per la salvaguarda de les polítiques d’ocupació, també ha prosperat (votació parcial: abstenció del Comú i el PSC en contra als punts 3, 4 i 5. La resta de punts han estat votats favorablement).
La votació de la darrera moció, de Ciutadans, de recolzament al gremi de restauració i centres d'estètica davant les mesures adoptades per la Generalitat, ha estat: aprovats els punts 1, 3, 4, 5 i 12 i no han prosperat els punts 2, 6, 7, 8, 9, 10 i 11.
José M. Córdoba, nou regidor
Al Ple d’aquest divendres ha pres possessió, de manera telemàtica, el regidor José Maria Córdoba Alós, que pren el relleu a José Luís Osorio, qui va renunciar com a regidor de la corporació municipal. Córdoba, que ja va ocupar aquest càrrec en l’anterior legislatura (2015-19), ha afirmat que, amb l’experiència adquirida, dedicarà el seu esforç a atendre la ciutadana i que es posa al seu servei.