L'àrea de Govern Obert de la Generalitat posa com a exemple la bústia ètica de la Paeria en unes jornades vinculades al Dia Internacional Contra la Corrupció
La bústia de la Paeria ha rebut 67 queixes ciutadanes des que es va posar en marxa fa mig any, la majoria sobre temes d'urbanisme, neteja, medi ambient i qüestions referents a la Guàrdia UrbanaLa regidora Elena Ferre i la síndica Dora Padial han participat en la jornada d’avui detallant aquest canal, que permet a la ciutadania formular queixes i denúncies de l’administració, garantint la confidencialitat, la transparència i la participació. La síndica ha assegurat que és una eina efectiva i ha posat en valor la responsabilitat i respecte amb què l’està utilitzant la ciutadania
La bústia de la Paeria ha rebut 67 queixes ciutadanes des que es va posar en marxa fa mig any, la majoria sobre temes d'urbanisme, neteja, medi ambient i qüestions referents a la Guàrdia UrbanaLa regidora Elena Ferre i la síndica Dora Padial han participat en la jornada d’avui detallant aquest canal, que permet a la ciutadania formular queixes i denúncies de l’administració, garantint la confidencialitat, la transparència i la participació. La síndica ha assegurat que és una eina efectiva i ha posat en valor la responsabilitat i respecte amb què l’està utilitzant la ciutadania
La Bústia Ètica i de Bon Govern de Lleida ha estat posada com a exemple per l’àrea de Govern Obert de la Generalitat en les jornades sobre la protecció de les persones alertadores de corrupció, en que també han participat explicant la seva experiència els ajuntaments de Terrassa i Tarragona. La regidora de Participació i Lluita contra la Corrupció, Elena Ferre, i la Síndica de Greuges de Lleida, Dora Padial, han compartit com s’ha dut a terme la implementació de canals anònims d’alerta d’irregularitats a l’Administració. A Lleida fa mig any que es va posar en marxa la bústia ètica, instrument de protecció de les persones alertadores davant casos de mala praxi i corrupció a l’Administració pública. Ferre, que s’ha centrat en el funcionament del canal, ha indicat que la bústia ha rebut 67 queixes, que es posen en coneixement d’una persona instructora imparcial "L'eina s'ha posat a l'abast de la ciutadania i ha estat instrument de suport i acompanyament molt positiu des del moment de la seua implementació, per exemple en casos com els d'abusos que hi va haver a l'Aula de Teatre", ha remarcat Ferre.
Per la seua part, la Síndica de la Paeria, Dora Padial, ha valorat de molt positius els primers sis mesos de bústia ètica i de bon govern, que ha multiplicat per tres la feina de la Sindicatura, que gestiona aquesta eina. Segons ha dit, ha esdevingut "una eina àgil i efectiva per a que la ciutadania pugui efectuar les queixes de forma anònima". Padial ha comentat que la ciutadania està essent molt respectuosa i que fa un bon ús d'aquesta eina. També ha destacat que la Sindicatura ha treballat amb eficiència, i malgrat que disposa de 3 mesos per respondre, s'ha aconseguit fer-ho sempre dins el primer mes. Ha afegit que la bústia ètica és efectiva perquè el ciutadà efectua la queixa en primera instància, sense haver de passar abans per l'ajuntament.
Desglossament de les dades
Del conjunt de queixes rebudes a la bústia ètica, 59 han estat contestades i 8 es troben en tràmit. Els registres són diversos i propis del dia a dia a la ciutat, com la neteja i l’estat de places i carrers, la circulació de patinets i bicicletes, destrosses en el patrimoni urbà i patrimonial o de l’activitat en locals, entre altres. En concret, fan referència a les regidories/àrees: Medi Ambient (14), Urbanisme (13), Guàrdia Urbana (9), Disciplina Activitats (6), Mobilitat (5), Alcaldia (4), Educació (3), Servies Socials (3), Economia (2), OGAT (2), Oficina de Drets Humans (2), OMAC (1), Esports (1), Contractació (1), Recursos Humans (1) i Regidor de barri (1).
De les 67 queixes rebudes, 43 s’han identificat i 24 han estat anònimes. En aquest sentit, Padial han posat en valor que la ciutadania ha demostrat responsabilitat i respecte, ja que no s’ha utilitzat l’anonimat per fer denúncies falses (la majoria de denúncies s’han fet identificant-se). A més, la síndica ha destacat que s’ha garantit la confidencialitat, així com la intimitat dels alertadors i la intimitat, l’honor i la pròpia imatge de l’altra part.
Jornades de debat sobre la protecció de les persones alertadores de corrupció
Les jornades les organitza la Secretaria de Transparència i Govern Obert de la Generalitat de Catalunya, amb motiu de la posada en marxa de la nova Bústia Ètica de l'administració autonòmica, així com de la celebració, el dia 9 de desembre, del Dia internacional contra la corrupció. Més informació per seguir-les i participar-hi.
Paticipació de la regidora E.Ferra i la síndica D.Padial en la jornada