La pandèmia quadruplica el nombre de consultes sobre comerç electrònic a l’Àrea de Consum de l’Ajuntament de Lleida

L’any 2020, en plena crisi per la COVID-19, l’organisme municipal va resoldre 170 expedients dels 225 que es va presentar

L’Àrea de Consum de la Regidoria de Consum, Comerç i Mercats de l’Ajuntament de Lleida va obrir durant el 2020 un total de 225 expedients de mediació, dels quals 170 ja s’han finalitzat. D’aquests 170 expedients, en 51 ocasions es van poder resoldre a favor del consumidor/a que va presentar la reclamació.
La situació de pandèmia, el confinament, les restriccions i els nous contextos viscuts, han comportat que la tipologia de sectors objecte de reclamacions fossin, prioritàriament, els serveis d’internet (42 reclamacions), les agències de viatges (17), entitats financeres (11) i centres esportius (10), entre altres.
En el nivell de les consultes, l’Oficina d’Informació a les Persones Consumidores de l’Ajuntament de Lleida va atendre un total de 1.538 consultes en la darrera anualitat, la qual cosa quadruplica el nombre que era habitual rebre en aquest mateix servei fins aquesta data.
Del total de consultes rebudes a l’Àrea de Consum, 1.125 ho van ser a través del telèfon, ja que el servei es va adaptar a la situació de pandèmia reforçant l’atenció telefònica; 139, telemàtiques, i 274 presencials, ja que es va mantenir el servei sempre amb cita prèvia i aforament restringit. Veure Mediació i consultes
Pel que fa a la tramitació temàtica, les consultes plantejades han fet referència prioritàriament a telefonia mòbil (139, que representa un 20% del total), transports aeris (87), internet (81) i comerç electrònic (72), entre altres, En qualsevol cas, els temes relacionats amb el comerç electrònic han estat els grans protagonistes dels dubtes plantejats per la ciutadania.
En aquest sentit, la regidora responsable de l’Àrea de Consum de l’Ajuntament de Lleida, Marta Gispert, ha volgut posar de manifest que “estem davant d’un canvi de model i el servei municipal de consum de la Paeria ha pogut constatar com els consumidors i consumidores s’han adaptat a la nova situació de pandèmia. D’aquesta manera han emergit i multiplicat les consultes en temes com internet, la connectivitat, les reserves de viatges, el transport aeri o les reserves hoteleres”. Igualment s’ha notat l’ascens de consultes i reclamacions en l’àmbit dels centres esportius i la venda de material esportiu.
Tipologia de les reclamacions resoltes
Les 51 actuacions que el servei de mediació de l’Àrea de Consum de la Paeria ha resolt a favor dels consumidors estan relacionades amb agències de viatge, la qual cosa ha suposat el retorn de quantitats que oscil·len des dels 126€ fins als 3.840; els rebuts del gas, que han implicat la devolució de la facturació i/o l’anul·lació dels rebuts emesos de forma incorrecta; les assegurances de viatges, amb devolució d’imports de 500€, i la venda d’electrodomèstics, que han originat la devolució dels imports pagats o el lliurament de productes nous. Podeu veure la resta de tipologies de reclamacions en aquest enllaç.
Total de les reclamacions per sectors
El nombre més gran de reclamacions que ha rebut l’Àrea de Consum de l’Ajuntament de Lleida (225 expedients oberts durant el 2020) estan relacionats amb els serveis derivats d’internet (26%), seguit per les agències de viatge (10%) i el sector bancari i financer (7%). Podeu trobar el total de reclamacions presentades per sectors en aquest enllaç.
També podeu trobar el total de consultes detallades per sectors que s’han rebut a l’Àrea de Consum municipal en aquest altre enllaç.
Una altra dada a tenir en compte és que, de les 1.538 consultes rebudes l’any passat, 272 han estat formulades per ciutadans de localitats de l’entorn de Lleida. Aquests, tot i ser de fora vila, han apel·lat a l’organisme municipal per reclamar sobre serveis que es donen a la ciutat.