L'alumnat de Lleida investiga l’emergència climàtica amb propostes per reduir el consum d’energia a les escoles dins l’Agenda 21 Escolar
Hi participen 55 escoles i instituts, i una de les novetats per aquest curs són les microxarxes
Hi participen 55 escoles i instituts, i una de les novetats per aquest curs són les microxarxes
L’agenda 21 Escolar es desenvolupa amb un conjunt d’activitats adreçades específicament a l’àmbit educatiu per promoure un canvi d'hàbits a tota la comunitat educativa, mestres, alumnes i famílies cap a una Lleida més sostenible i respectuosa amb el seu entorn. Hi participen 55 escoles i instituts, i una de les novetats per aquest curs són les microxarxes. Es tracta de grups de treball específics que s'integren dins de les línies estratègiques de la Regidoria d'Habitatge i Transició Ecològica com són la creació d'un pla de prevenció de residus als centres escolars i la promoció del compostatge dins del marc del Pla de prevenció de residus municipal, l'estudi del riu Segre com línia estratègica ambiental de la Regidoria i del projecte Europeu TTFS o la sensibilització sobre l'emergència climàtica sota el paraigua de la declaració municipal d'emergència climàtica.
Com a exemple, els tres grups de sisè de l’Escola Espiga han realitzat investigacions emmarcades en la microxarxa «Stop Emergència Climàtica» estudiant la pell de l’edifici, la calefacció, la refrigeració, l’ús de l’enllumenat i aparells elèctrics i el consum d’aigua. Han realitzat un estudi que ha implicat recollida de dades, anàlisi, interpretació de resultats, proposta d’accions i canvis d’hàbits, a partir de la pluja d’idees i el diàleg. Entre les conclusions, proposen fer servir sistemes d’estalvi d’aigua, com aixetes amb sensors de moviment, que permeten utilitzar només l’aigua necessària. L’alumnat també va concloure que apujar o baixar les persianes serveix per aprofitar la llum i la climatització natural i així estalviar energia, un estalvi que encara pot ser més gran si milloren els tancaments de portes i finestres i s’opta pel doble vidre. Els alumnes valoren que caldria instal·lar termòstats per regular correctament la temperatura als diferents espais de l’escola, i pensen que cal començar a pensar en l’ús d’una font d’energia renovable com ara l’energia solar, com han fet a l'institut Gili i Gaya. En els treballs, que es poden consultar al seu blog, els alumnes de sisè de l’Espiga conclouen «Som grans agents de canvi social i junts podem aconseguir moltes coses pel bé del nostre planeta».
Aquest treball de l’alumnat es fa en paral·lel i s’alimenta d’informació de les auditories ambientals a les escoles de Lleida que estan fent conjuntament tècnics de les regidories d’educació i de Transició Ecològica per tal de fer una proposta tècnica que millori l’eficiència energètica, de l’ús de l’aigua i de la gestió dels residus que es fa a les escoles.
Aquest curs s’han inscrit a l’Agenda 21 Escolar 55 centres educatius, dels quals 21 s'han interessat a les microxarxes promogudes. Cada centre té la capacitat de decidir sobre quina o quines temàtiques ambientals vol treballar d'acord amb les problemàtiques ambientals detectades en cada cas. Cal destacar la implicació dels centres educatius en l'aprenentatge i sensibilització ambiental vinculada als horts escolars, a la reducció i reciclatge dels residus, a la promoció d'un camí escolar segur i sostenible o la sensibilització sobre la importància de la biodiversitat de flora i fauna al nostre entorn proper.
Per a realitzar aquestes activitats l'Agenda 21 Escolar de Lleida proporciona als centres participants un marc conjunt de treball cap a una Lleida i un món més sostenible que afavoreix l'intercanvi de coneixements i experiències. Es faciliten les formacions al professorat implicat, així com recursos materials i econòmics per dur a terme les accions ambientals als centres. L'Agenda 21 Escolar de Lleida manté un contacte i assessorament continu amb els centres per conèixer les seves necessitats i fer-ne difusió. https://blocs.xtec.cat/espigaciclesuperior/2021/02/18/agenda-21/