Animac tanca la 25a edició amb prop de 64.000 espectadors en una edició híbrida

Amb projeccions i conferències presencials a Lleida i en línia a través de Filmin, la web d’Animac i les xarxes socials del certamenEls premis del públic d’aquesta edició són per a “Deszcz (Rain)” en la categoria Curts, “Good Night Mr. Ted” de Futur Talent i “Agapito” de Petit Animac 

Animac, la Mostra Internacional de Cinema d'Animació de Catalunya, que organitza l’Ajuntament de Lleida, ha tancat la seva 25a edició amb prop de 64.000 espectadors en una edició híbrida que ha comptat amb una programació presencial a Lleida del 26 al 28 de febrer, i programació en línia del 25 de febrer al 7 de març amb sessions a Filmin, conferències i tallers a través del web www.animac.cat i trobades amb els autors i autores a les xarxes socials del certamen.

Els premis del públic d’aquesta edició d’Animac han estat per a: “Deszcz (Rain)” (Polònia, 2019) del director Piotr Milczarek, en la categoria de Curts; “Good Night Mr. Ted” (Espanya, 2020), de Nicolás Solé, ha estat el curtmetratge més votat en la categoria de Futur Talent, i “Agapito” (Espanya, 2020) de Rafael Vidal i Julián Gómez, en la categoria de Petit Animac. 

El regidor de Ciutat i Cultura de l’Ajuntament de Lleida, Jaume Rutllant, ha posat de relleu que "estem molt satisfets del resultat de la 25a edició d'Animac, que es presentava com un repte molt complex. La gran qualitat dels continguts, la capacitat d'adaptar la Mostra a les limitacions en la presencialitat amb un excel·lent treball a les plataformes digitals, que ha multiplicat els públics, i la potència de la marca Animac han permès superar amb una nota altíssima aquest aniversari. L'enhorabona a tot l'equip d'Animac per la feina feta i comencem a treballar ja per a l'edició del 2022".

Per a la directora d’Animac, Carolina López, “més enllà dels números, dels quals estic molt satisfeta, és important posar en valor l’esforç de tots els que han fet possible Animac en un any complicat”. De la 25a edició, destaca les pel·lícules de gran qualitat d’arreu del món que n’han format part, la participació dels artistes que “generosament ens han acompanyat, tant presencialment com en la distància”, i la presentació en línia de projectes a Incubator, que es consagra com una secció important d’Animac, “demostra la confiança del sector en la Mostra”.

D’altra banda, la directora de la Mostra, tot i que valora molt positivament aquesta edició espera “poder recuperar l’insubstituïble i preuat pols presencial d’altres anys, però sense oblidar aquest nou format d’Animac en línia, en vista dels resultats tan positius”.  En aquest sentit, ha assegurat que, malgrat haver trobat a faltar l’ambient habitual del festival presencial, “estem contentes perquè el nostre públic fidel ens ha respost, tant el de Lleida presencialment, com online la resta, i a més, s’han incorporat nous públics”.

Carolina López incideix en què “l’organització d’un esdeveniment així, entre restriccions, incertesa i l’esgotament pandèmic, ha estat una feina que no hagués estat possible sense el motor d’un equip magnífic i l’entrega i entusiasme vist en les persones que esperaven Animac amb il·lusió”. Considera que l’esforç de tots, tant de l’organització com dels professionals del mitjà i de les escoles d’animació que han traslladat els tallers al format online amb imaginació, ha valgut la pena. També agraeix la participació dels milers d’escolars i els seus professors que han seguit Animac des de les aules.

Finalment, assegura que “ha estat un any en què potser més que mai calia celebrar alguna cosa bona, i els 25 anys d’un festival que porta cultura a Lleida i la projecta al món, sense dubte, ho era”.

Animac en xifres

Aquesta edició, Animac ha rebut 700 curtmetratges en la convocatòria oberta. Entre una selecció dels films rebuts, juntament amb les retrospectives, monogràfics i les seccions oficials, en total s’han pogut veure 181 films: 9 llargmetratges, 2 migmetratges, 169 curtmetratges i 1 sèrie. A més, durant els dies d’Animac, Filmin ha creat una play list amb algunes de les millors pel·lícules d’animació seleccionades en la Top List Animac 25 i que formen part del seu catàleg habitual. La programació d’Animac 2021 ha comptat amb tres films d’estrena mundial, tres d’estrena internacional i divuit d’estrena a Espanya.

Un total de 1.114 espectadors han seguit les 17 sessions presencials d’Animac (15 sessions de films d’animació i 2 conferències), 13 de les quals han tingut lloc a La Llotja de Lleida i 4 al CaixaForum Lleida.

Pel que fa a la programació en línia, el certamen ha comptat amb 52.605 espectadors, 46.446 dels quals han seguit les 22 sessions programades a Filmin i 6.159 espectadors han vist el contingut a la web d’Animac i a les xarxes socials. En concret, a la web del certamen s’han pogut seguir 2 sessions d’Incubator (amb 1.090 visionats), on s’han presentat una selecció de 14 projectes en estat embrionari davant un panel format per 6 professionals del món de l’animació; 9 conferències (amb 2.233 espectadors) de creadors i productors de cinema d’animació (una de les quals també es va poder veure presencial a Lleida) i 7 tallers d’Animacrea (amb 1.242 espectadors) realitzats per les escoles d’animació que col·laboren any rere any amb Animac. A les xarxes socials del certamen s’han pogut veure les 3 trobades amb els autors i autores realitzades enguany telemàticament i que han comptat amb 1.594 espectadors a Instagram.

A més, també en línia a través de Filmin s’han dut a terme les 3 sessions escolars d’aquesta edició d’Animac, gràcies a les quals un total de 10.269 escolars han pogut fer els visionats des de les aules d’una selecció de curtmetratges d’animació adaptats als diferents cursos acadèmics: una sessió per als alumnes d’educació infantil i cicle inicial (de 3 a 7 anys); una per als de cicle mitjà i superior (de 8 a 11 anys), i una altra per als d’educació secundària (ESO, Batxillerat i Cicles Formatius).

Una major visibilitat del certamen ha estat possible també gràcies a les xarxes socials on el públic de la mostra també ha participat en les plataformes com Instagram, Twitter i Facebook. A través dels perfils de la Mostra, s’han pogut veure fotografies i resums diaris de les activitats mitjançant vídeos, així com les trobades amb els autors i autores. El certamen compta amb més de 3.500 seguidors a Instagram, més de 5.000 seguidors a Twitter i més de 10.100 a Facebook. Pel que fa als periodistes, s’han acreditat una trentena de professionals per cobrir els 3 dies de la mostra.