El projecte de la nova estació d’autobusos, llest a final d’any
El secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Isidre Gavín, s’ha compromès avui a treballar-lo conjuntament amb el Col·legi d’Arquitectes per a garantir la preservació de l’edifici catalogat dels Docs El Govern també preveu licitar aquest mateix any les obres del nou baixador ferroviari al polígon industrial El Segre, que suprimirà dos passos a nivell a Grenyana, i es compromet a estudiar nous baixadors a la ciutat en les línies ja existents
El secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Isidre Gavín, s’ha compromès avui a treballar-lo conjuntament amb el Col·legi d’Arquitectes per a garantir la preservació de l’edifici catalogat dels Docs El Govern també preveu licitar aquest mateix any les obres del nou baixador ferroviari al polígon industrial El Segre, que suprimirà dos passos a nivell a Grenyana, i es compromet a estudiar nous baixadors a la ciutat en les línies ja existents
El Paer en Cap, Miquel Pueyo, i el primer tinent d’alcalde i regidor d’Urbanisme, Toni Postius, han mantingut avui una reunió de treball amb el Secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Isidre Gavín, que ha confirmat el compromís del govern català per avançar en el projecte de la nova estació d’autobusos de Lleida, la redacció del qual estarà llesta entre finals d’aquest any i principis del vinent.
Totes dues parts han destacat l’alt grau d’entesa i diàleg entre les dues institucions, que ja fa temps que treballen de forma coordinada a nivell tècnic, fet que permet avançar en projectes importants com aquest. “Cal destacar que hi ha hagut una sintonia, un interès compartit i un gran respecte pels projectes del govern d’entesa i de la ciutat de Lleida per al present i el futur i les previsions de la Secretaria que dirigeix l’Isidre Gavín”, ha assenyalat Pueyo.
“Volem agrair a la secretaria general la bona predisposició per anar abordant totes aquelles qüestions que entenem que a nivell de ciutat convenen, algunes més de present i d’altres que cal començar a pensar per desenvolupar el dia de demà. Hi ha molt bona entesa i la voluntat és que pugui continuar des del punt de vista dels diferents projectes”, ha corroborat Postius.
“L’estació d’autobusos és un magnífic exemple d’això. És una infraestructura que fa molts anys que era necessària i en canvi no s’havia aconseguit crear les condicions favorables perquè fos un projecte que transformés l’oferta de transport públic i el servei que s’ha de prestar a la ciutadania una infraestructura tan important”, ha assenyalat Gavín. El Secretari ha visitat avui acompanyat dels tècnics l’espai triat, al costat de l’estació de ferrocarril, i ha destacat que resulta idoni, perquè “ens permet fer una estació de major capacitat i qualitat, per exemple amb totes les andanes preparades per a persones amb mobilitat reduïda, cosa que no podíem tenir amb l’anterior projecte”.
La Generalitat ja disposa del pressupost per abordar aquesta obra, que “potenciarà de forma extraordinària la intermodalitat amb l’estació ferroviària” i que a la vegada garantirà la protecció de l’edifici emblemàtic dels Docs. “Encaixar el projecte de l’estació als Docs no és una amenaça és una oportunitat pels Docs, permetrà posar-los en valor”, ha subratllat Gavín. La Generalitat ha acceptat el suggeriment plantejat des de la Paeria per tal que es tinguin en compte les aportacions del Col·legi d’Arquitectes de Lleida en el procés de redacció del projecte, per garantir l’adequada preservació del patrimoni.
Baixador ferroviari al Camí de Grenyana
Durant la trobada també s’ha explicat la situació del projecte per a construir un nou baixador de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) al polígon industrial El Segre, a tocar del Camí de Grenyana.
La Secretaria d’Infraestructures ja disposa del projecte del baixador acabat i treballa en un altre de complementari, que estarà llest aquest estiu, per tal de suprimir els dos passos a nivell que hi ha en aquesta zona, que seran substituïts per un pas superior per a vehicles i una passarel·la per a vianants, que se situarà a l’altura del Molí de Cervià. Aquesta actuació, ha destacat Gavín, permetrà, a més d’eliminar els passos a nivell com marca la llei, pacificar el trànsit al Camí de Grenyana, ja que deixaran de passar-hi vehicles pesants que passaran a circular per dins del polígon industrial. És una inversió d’uns dos milions d’euros i el calendari previst preveu que es puguin licitar les obres durant aquest any.
L’actuació també té un vessant vinculat al turisme, ja que el nou baixador no només donarà servei als treballadors del polígon, sinó també als usuaris del parc de la Mitjana i de les dues rutes cicloturístiques que hi tindran sortida: la Intercatalunya, ja acabada fins a Cervera, i la de Lleida-La Pobla de Segur.
Estudi de nous baixadors ferroviaris
A petició de l’Ajuntament de Lleida, el departament de Territori i Sostenibilitat s’ha compromès a estudiar la possibilitat de desenvolupar altres baixadors aprofitant l’estructura ferroviària existent, seguint el model del de Grenyana i el polígon. La Generalitat durà a terme aquests estudis de viabilitat tècnica i econòmica d’aquestes possibles futures noves estacions, tot i que per tirar-les endavant caldria l’acord amb l’Adif, com s’ha aconseguit en un cas recent a Reus. “D’aquesta manera, el projecte de Rodalies Lleida que té ja una agenda prou ambiciosa es veu enriquit amb aquesta idea de realitzar futurs baixadors sobre la infraestructura ferroviària existent. Farem aquests estudis de viabilitat tècnica i econòmica i els compartirem amb l’Ajuntament, com a pas previ abans de parlar amb Adif”, ha afirmat Gavín.
S’estudiarà la possibilitat d’ubicar-los a l’estació del Pla de Vilanoveta, a la Bordeta, al passeig Onze de Setembre i a Raimat. En aquest últim cas, de la mà del Govern de l’Aragó, ja que la major part de la línia cap a Montsó i Binèfar passa per terres aragoneses, ha afegit Gavín.
Digitalització del transport públic
Per últim, la Generalitat ha explicat durant la trobada el seu pla de digitalització del transport públic, que impulsa dins dels projectes europeus Next Generation. Funcionarà a través d’un títol de transport equivalent a la T-Mobilitat i que podrà gestionar-se amb una aplicació de mòbil, per a permetre utilitzar tots els modes de transport, facilitant la intermodalitat i que es bonifiqui als usuaris habituals. Mentre no es posa en marxa, ja s’estan implementant altres millores, com l’ús de les targetes de crèdit i dèbit contactless en les línies de bus exprés Lleida-Alfarràs, Lleida-Alcarràs i Lleida-Almacelles.