Tret de sortida de la campanya pilot ‘Comerços aprenents” per incentivar l’ús de la llengua catalana entre les persones amb poc coneixement de català que treballen al comerç
Durant 10 sessions, el personal tècnic del CNL de Lleida dotarà els comerciants d’estructures bàsiques per a una comunicació àgil en català
La regidora de Consum, Comerç i Mercat, Marta Gispert, la responsable de la Direcció General de Política Lingüística, Eva Panadés, la coordinadora de dinamització del Centre de Normalització Lingüística (CNL) de Lleida, Meritxell Mir, i la presidenta de l'Associació de Veïns del Barri de Noguerola, Anna Costa, han presentat avui el projecte pilot “Comerços aprenents”, que està pensat per facilitar l’ús de la llengua catalana entre les persones que en tenen poc coneixement i que treballen en el sector del comerç d’alimentació de la ciutat.
Aquesta iniciativa pilot del CPNL, que també s’està duent a terme a Barcelona i a Santa Coloma de Gramenet, a Lleida compta amb la col·laboració de la Regidoria de Consum, Comerç i Mercats des de començaments d’any.
El mes de març es va iniciar l’observació dels establiments comercials del barri de Noguerola per detectar-ne els que tinguessin mancances lingüístiques a l’hora d’atendre el client en català. Aquest període d’anàlisi l’ha fet el CNL en col·laboració amb l’Associació de Veïns i Comerciants de Noguerola i l’àrea de Comerç de l’Ajuntament. Progressivament, s’anirà estenent per tota la ciutat a les zones de l’Eix Comercial, la Zona Alta, el Clot, Centre Històric, Democràcia i altres zones que hi puguin estar interessades.
L’objectiu de la campanya pilot és oferir formació específica en forma de píndoles de quinze minuts sobre gramàtica, vocabulari i fraseologia. Aquestes sessions es faran en horari comercial i en els comerços mateix. Això vol dir que els tècnics de normalització lingüística aniran a impartir aquesta breu formació als establiments que així ho desitgin. A més a més, també aprofitaran per tractar-hi alguns aspectes sobre sensibilització lingüística.
Durant 10 sessions, doncs, el personal tècnic del CNL de Lleida dotarà els comerciants d’estructures bàsiques per a una comunicació àgil en català. Lleida és una de les primeres ciutats catalanes on es desplega el programa “Comerços aprenents” amb l’objectiu principal de facilitar i incrementar la presència de la llengua catalana en les converses comercials.
Marta Gispert ha assenyalat que la Regidoria de Consum, Comerç i Mercats ofereix tot el seu suport i col·laboració a les iniciatives que, com aquesta, aporten un valor qualitatiu al comerç de proximitat a la nostra ciutat i que pot afavorir una millor cohesió social en els barris.