L’Ajuntament de Lleida licitarà una nova concessió per a la gestió de l’Aula Municipal de Teatre
El nou model permetrà establir un nou projecte educatiu amb un major control públic del servei, més transparència i la democratització de les decisions amb la participació de tota la comunitat educativa, garantint els drets dels treballadors i la continuïtat del servei
El nou model permetrà establir un nou projecte educatiu amb un major control públic del servei, més transparència i la democratització de les decisions amb la participació de tota la comunitat educativa, garantint els drets dels treballadors i la continuïtat del servei
L’Ajuntament de Lleida ha dut a terme una anàlisi exhaustiva de la gestió de l’Aula Municipal de Teatre i ha decidit convocar un concurs per a la licitació oberta d’una nova concessió per a encarregar-se de la gestió integral d’aquest servei municipal, per tal de garantir una millor gestió i un major control per part de la Paeria. La decisió s’ha comunicat avui mateix en diverses reunions amb l’actual direcció, l’equip docent i amb les víctimes dels casos d’assetjament detectats en els últims anys al centre, entre d’altres. La propera setmana es farà una reunió informativa amb l’alumnat i les famílies. La voluntat és que la nova concessionària pugui assumir el servei aquest estiu, quan acabi la concessió actual.
Aquesta anàlisi ha inclòs un informe jurídic extern en matèria de recursos humans i l’estudi dels diferents aspectes econòmics, de personal i educatius de la gestió de l’Aula. A partir de tot això, ha valorat diferents alternatives de gestió, com són la pròrroga d'un any més amb la concessió actual; la gestió directa; un contracte de prestació de serveis o una nova concessió, que finalment ha estat l’opció elegida.
El document elaborat pels tècnics municipals conclou que optar per una nova concessió permet tenir un major control públic del servei, més transparència en la gestió, avaluació i retiment de comptes.
El procés, que s’iniciarà ben aviat, comportarà l’elaboració d’un projecte educatiu i artístic per a l’Aula del segle XXI, a partir de criteris com la visió de futur, la perspectiva de gènere, un model de gestió acadèmica d’excel·lència, la implicació i el compromís amb el sector i la cerca de sinergies amb diferents actors per esdevenir la capital del teatre per a tots els públics.
També es prioritzarà la democratització de les decisions, per tal que sigui necessària la participació de tota la comunitat educativa per adoptar-les. A més, es professionalitzarà la plantilla, ja que s’exigiran titulacions i experiència acreditada a tot el personal a partir dels principis de mèrit i capacitat, que caldrà tenir en compte especialment pel que fa als càrrecs de coordinació i directius.
El procés de licitació serà de lliure concurrència i per participar-hi caldrà estar vinculat a un projecte empresarial o associatiu.
El nou concurs garantirà també la continuïtat de la prestació del servei, de manera que l’alumnat i les famílies no sortiran en cap cas perjudicats, sinó que podran participar en un projecte que comptarà amb més implicació de tota la comunitat educativa i un major control per part de l’administració.
Incidències detectades
Durant l'anàlisi de les dades, s'han detectat incidències en conceptes retributius no adequats al que estableixen els convenis laborals, millores salarials injustificades, concessió de permisos per no impartir docència prioritzant activitats excontractuals, etc.
Casos d’assetjament
L’Ajuntament de Lleida segueix compromès per tal de garantir que l’Aula de Teatre, com qualsevol altre espai municipal, són lliures de masclisme i de qualsevol forma d’assetjament, així com per a garantir el suport a les víctimes dels casos detectats fins ara a l’Aula. Així es tindrà en compte amb la nova concessió, que tindrà un major control per part de l’administració.
Paral·lelament, està ja en funcionament la Comissió especial de l’Aula Municipal de Teatre, encarregada de l’elaboració d’un informe que analitzarà els fets produïts a l’ Aula i recomanarà les mesures que s’han d’adoptar pel que fa als mecanismes de reparació a les víctimes d’abusos, les eines de suport a la comunitat educativa per prevenir i denunciar possibles casos o la revisió de la concessió administrativa que permeti un major control a l’administració. Les persones interessades a contactar-hi per a prestar declaració davant la comissió poden fer-ho al correu comissioaula@paeria.cat També es disposa de l’aplicació Co-resol per denunciar amb seguretat i confidencialitat situacions de discriminació, assetjament o d’abús sexual i de la Bústia Ètica i de Bon Govern, que també permet recollir aquestes denúncies i altres comunicacions sobre males pràctiques.
Antecedents de la gestió de l’Aula
L'Aula Municipal de Teatre es va posar en funcionament l'any 1981 i el servei es va regularitzar l'any 1993 amb una concessió administrativa per 4 anys, però prorrogable anualment fins a un màxim de 50 anys. L'última pròrroga va ser per al curs 2020-21, anunciant la finalització de la concessió pel curs següent (30 de juny de 2021). El servei es finança amb les tarifes que paga l'alumnat i una aportació municipal, que aquest últim any ha estat de 138.871 euros.
A partir del 2016 s'assoleixen els estudis de Tècnic Superior en Tècniques d’actuació teatral i s'adjudica un contracte per a gestionar aquest ensenyament amb l’Associació Cultural Aula Municipal de Teatre, pels anys 2016 i 2017, per un import de 260.000 euros. Posteriorment, s'adjudica un nou contracte pel període 2018-2020 per 325.000 euros, que es prorroga en un any fins al 31 d'agost de 2021 per 130.000 euros.