Comença la campanya d'atenció a persones temporeres al pavelló 3 de Fira de Lleida
L'espai incorpora novetats respecte a l'estiu passat com la substitució d'hamaques per llits, un espai de bugaderia i servei de consigna amb 130 unitatsAnnex al pavelló s'ha habilitat un mòdul que acull l'Oficina d'Atenció Única per atendre les persones temporeres, on se’ls oferirà assessorament jurídic i es facilitarà que s'inscriguin al SOC (Servei d’Ocupació de Catalunya). També es comptarà amb 4 mediadors culturals i 2 agents de suport de recerca de feina
L'Ajuntament de Lleida inicia el dispositiu integral d'atenció als temporers i temporeres que es desplacen a Lleida i la seva zona d'influència per la recollida de la fruita el dia 1 de juny amb la posada en marxa del Pavelló 3, habilitat com a espai d'acollida amb capacitat per a 122 persones. Els serveis de l'Oficina d'Atenció Única (en servei des del dia 3 de maig a les instal·lacions de serveis socials) s’ofereixen a partir d’avui en uns mòduls annexos al pavelló per facilitar la coordinació del servei.
La regidora de Persones, Comunitat i Agenda 2030, Mariama Sall, juntament amb el regidor de l’Horta, David Melé, ha visitat aquest matí l'Oficina d'Atenció Única – situada en un mòdul extern al pavelló- i el pavelló 3 de Fira de Lleida, ja habilitat per ser un espai d'acollida social de qualitat temporal mentre les persones que venen a Lleida per la campanya de la fruita troben feina o un allotjament estable.
La principal novetat de la campanya d'aquest any és la millora en la confortabilitat d'aquest equipament, amb la substitució d'hamaques per llits, la posada en marxa del servei de consigna (amb 130 unitats) i la zona de bugaderia ( amb 4 rentadores-assecadores).
Per la campanya agrària de l'estiu de 2021 l'Ajuntament de Lleida ha tret a concurs laco-gestió dels diferents serveis que es donen al pavelló (consigna, vigilància, àpats...), que oferirà l'empresa Fundación Samu de manera conjunta amb l’Ajuntament de Lleida. La coordinació general i els criteris fixats per a l’atenció el realitza l’Ajuntament de Lleida amb l’equip de treballadors socials i educadors municipals, que treballaran de forma coordinada amb els professionals que realitzaran els serveis específics dins del pavelló.
"Des de l'Ajuntament de Lleida oferim un servei integral adreçat a vetllar perquè les persones que desitgen treballar i es troben inicialment en situació de vulnerabilitat, ho puguin fer, oferint-los un espai i entorns dignes com ho és la seva voluntat de recerca de feina vingudes de punts llunyans de la nostra ciutat", ha destacat la regidora de Persones, Comunitat i Agenda 2030, Mariama Sall.
El pavelló estarà obert de les 18 h a les 8 h. Les persones poden pernoctar i utilitzar els diferents serveis que s'ofereixen durant set nits a partir de la primera entrevistes de l'oficina d'atenció, amb una pròrroga de tres dies si fos necessària. Passat aquest període els treballadors socials en fan una nova valoració per avaluar possibles situacions de vulnerabilitat i els recursos més adients per fer-hi front.
El dispositiu ofereix servei de dutxes en mòduls, en horari de matí i de tarda (de 8 h a 10 h i de 19h a 21h) que podran utilitzar persones que no pernoctin al pavelló. Els àpats se serviran de 6-30h a 9h i de 20h a 22h en la zona de bar del pavelló que està en servei durant les fires. La licitació d'aquest any inclou una major varietat en el tipus d'àpats, adaptats a les diferents cultures de procedència dels temporers. L'autoservei de bugaderia es podrà fer en horari de tarda, les rentadores funcionen amb fitxes i amb un sistema de sabó monodosi.
"En la seva gran majoria, un 90%, les persones que arriben a Lleida coincidint amb la campanya de la fruita, tenen un domicili al seu lloc d'origen. L'operatiu municipal està adreçat a ordenar la situació que es produeix davant l'arribada d'un gran nombre de persones cercant feina sobretot en els primers moments en què, quan no hi ha un contracte en origen, cal facilitar el contacte entre els empresaris i els treballadors/es que arriben a la ciutat amb l'expectativa de treballar durant la temporada agrícola", ha explicat la regidora Sall.
Per la seva banda, el regidor de l’Horta, David Melé, ha destacat la transversalitat del projecte d’acollida a les persones temporeres. “Aquest és un tema que afecta tota la ciutat i des de la regidoria de l’Horta estem col·laborant per ser el nexe d’unió entre les necessitats dels pagesos de la zona, la seva oferta de treball, i la demanda que arriba per part de les persones que es desplacen a Lleida en recerca de feina durant la campanya de la fruita”.
Punt d'atenció personalitzada
L'Oficina Única d'Atenció (en marxa des del 3 de maig a serveis socials i en funcionament de l'1 de juny al 31 d'agost en un annex al pavelló 3) té com a funció principal acompanyar els temporers/es en la recerca de feina i facilitar informació dels serveis que inclou el projecte d'atenció social i l'acreditació necessària per fer-ne ús.
A l'Oficina Única d'Atenció es realitza la primera acollida i anàlisi de la situació social dels temporers. Els i les professionals de l'oficina són els qui detecten les situacions de possible vulnerabilitat d'aquestes persones.
El servei de l’Oficina Única d’Atenció ofereix atenció social i laboral i assessorament jurídic sobre drets laborals i drets humans. També es gestiona des d’aquest servei mediació comunitària intercultural.
L'oficina d'atenció única està oberta de les 8.30 h a les 13.30 h i de les 18 h a les 20.30 h. Aquest any s'incorporen als professionals que atendran els temporers i temporeres membres dels diferents sindicats.
Protocol Covid-19
El pavelló 3 de Fira de Lleida compta amb un protocol Covid-19 dissenyat des del departament de Protecció Civil de l'Ajuntament de Lleida per minimitzar els possibles casos de contagi per la Covid-19. S'ha establert un circuit al pavelló, s'han sectoritzat els diferents serveis i s'ha realitzat una senyalització horitzontal d'entrada i sortida en compliments de les mesures de seguretat vigents. El protocol Covid inclou la derivació de les persones que presentin algun símptoma als recursos sanitaris (CUAP, CAP...). Com ja es va fer l'any passat, a l'entrada del pavelló hi haurà una càmera de presa de temperatura, cada dia es lliuraran mascaretes als usuaris i hi haurà equips EPI a la seva disposició.
Coordinació amb el SOC
La campanya 2021 s'afronta amb un major nivell de coordinació territorial per afrontar l'arribada de temporers/res en un marc Covid i s'ha creat la figura de Coordinació de la Campanya Agrària, que es realitza des de la delegació del govern de la Generalitat a Lleida. En aquesta campanya es posa en marxa una col·laboració estreta amb el SOC (Servei d'Ocupació de Catalunya) que permetrà que les persones ateses a l'Oficina d'Atenció única de la Paeria s'hi puguin inscriure.
Professionals de suport per a la recerca de feina
El dispositiu especial d'atenció als temporers i temporeres d'aquest any incorpora 2 agents de suport, que ajudaran a les persones que estiguin buscant feina a apuntar-se a diferents borses i empreses. Aquest servei es complementarà amb les tasques d'assessorament i gestió de casos que realitzarà un/una jurista que formarà part de l'equip que atendrà els temporers a l'Oficina d'Atenció Única. També formaran part de la campanya 4 mediadors interculturals per executar tasques de mediació i acompanyament a les persones, així com intervenció en l'àmbit comunitari.
Oferta en pisos
El servei d'acollida social i d'atenció a les necessitats bàsiques es desdobla aquest any amb l'oferta residencial dels pisos que ofereix EMU i l'Agència catalana de l'habitatge. S'oferiran 104 places, que estan situats en 14 pisos de l'EMU i 4 de l'Agència Catalana de l'Habitatge, distribuïts en diferents barris de la ciutat . El cost serà de 4 euros la nit i s'haurà de dipositar una fiança de 100 euros. Cal destacar que un dels habitatges estarà destinat a dones.
El pavelló d'atenció a les persones temporeres estarà obert fins al 31 d'agost.