El projecte “Espais que Eduquen: Patis per a tothom” selecciona les propostes dels col·legis Joan XXIII, Pràctiques II i Francesco Tonucci

Durant el pròxim curs, les tres escoles introduiran canvis als seus patis per fer-los més inclusius i sostenibles

Lleida impulsa el projecte ‘Espais que eduquen, patis per a tothom’, amb l’objectiu de repensar els patis escolars per adequar-los a les necessitats dels agents que comparteixen aquest espai.

Les propostes de redisseny dels respectius patis que han presentat els col·legis Joan XXIII, Pràctiques II i Francesco Tonucci han estat les escollides entre les deu candidatures que van presentar escoles públiques d’educació infantil i primària de la ciutat. Durant el pròxim curs, les tres escoles seleccionades introduiran els canvis proposats per tal de generar uns patis més inclusius i sostenibles.

‘Espais que eduquen, patis per a tothom’ es planteja amb una nova mirada basada en l’espai com a element transformador que condiciona la manera de relacionar-se i explora el joc com a generador de canvi.

La tinent d’alcalde i regidora d’Educació, Drets Civils i Feminismes, Sandra Castro, ha elogiat la idea inicial de l’entitat Llavors de Vincle, impulsora de la iniciativa, i ha remarcat que ‘Espais que eduquen, patis per a tothom’ és “un projecte de ciutat”. “Cal canviar la configuració actual dels patis, perquè bàsicament són pistes esportives amb poques àrees als marges, amb pocs arbres i pocs elements de joc. Volem que els patis siguin extensions de les aules, que incorporin més elements naturals i sostenibles”, ha remarcat.

La Paeria forma part de les entitats que participen en el projecte, on aporta recursos humans, materials i logístics a través de les àrees de Transició Ecològica, Urbanisme, l’Institut Municipal d’Ocupació, La Panera i Educació i Feminismes.

'Espais que eduquen, patis per a tothom’ es duu a terme conjuntament amb el departament d’Educació de la Generalitat, els serveis educatius del Segrià i la Noguera, el Col·legi d’Arquitectes de Catalunya a Lleida, Llavors de vincle i la Facultat d’Educació, Psicologia i Treball Social de la Universitat de Lleida, representada pel Grau d’Educació Infantil en Gestions Creatives.

L'objectiu és que tots els centres interessats hi puguin participar

La iniciativa es posa en marxa com a prova pilot i s’anirà ampliant any rere any amb l’objectiu que tots els centres interessats puguin participar-ne. El projecte es va presentar a tota la comunitat educativa de Lleida al llarg de diferents sessions informatives durant el segon i el tercer trimestre d’aquest curs. Les escoles interessades van presentar les seves propostes de redisseny dels patis escolars i el grup de treball de ‘Patis per a tothom’ va triar les tres iniciatives en una selecció dificultosa, per la gran qualitat de tots els projectes presentats. 

La idea és que, a partir de 2022, els primers col·legis que hagin participat assessorin els centres que s’hi vagin sumant. Es vol teixir una xarxa col·laborativa entre tots els agents implicats per fer possible que els patis escolars siguin uns espais més equilibrats, agradables i on tothom trobi el seu lloc.