La Paeria aprova inicialment l'Ordenança Municipal de Mobilitat
L’objectiu és regular els drets i deures dels diferents modes de mobilitat de la ciutat de Lleida i assegurar la convivència entre ells
L’objectiu és regular els drets i deures dels diferents modes de mobilitat de la ciutat de Lleida i assegurar la convivència entre ells
La Comissió informativa per les Polítiques de Gestió Urbanística i Mobilitat ha avalat l’aprovació inicial de la nova Ordenança Municipal de Mobilitat que se sotmetrà al vistiplau del ple del 30 de juliol. El seu objectiu és regular els drets i deures dels diferents modes de mobilitat a Lleida, assegurant així la convivència entre ells.
L’agenda 2030 obre el camí cap a una ciutat amb una mobilitat molt més sostenible i aquesta evolució, a Lleida, no disposa d’una regulació adequada, ja que l’única Ordenança en aquesta matèria, la de Circulació de Vianants i Vehicles, se centra bàsicament en la mobilitat dels vehicles a motor. Per tant, la nova norma substituirà l’actual, que ha quedat obsoleta en molts aspectes i no s’adapta a les formes de mobilitat més avançades que prioritzen transports més sostenibles o atorguen més seguretat vial als modes més fràgils.
L'articulat afecta tant els vianants com la circulació dels diferents vehicles, el seu estacionament, el transport de persones, la distribució de mercaderies i d’altres aspectes vinculats a la mobilitat.
Els objectius de la nova ordenança són:
• Incloure les noves realitats i formes de mobilitat.
• Garantir l’accessibilitat universal, per tal de facilitar els desplaçaments de les persones amb mobilitat reduïda.
• Incloure noves formes de regulació de l’espai, com les zones de baixes emissions, zones per prioritat de vianants...
• Promoure i facilitar els desplaçaments més sostenibles pel medi ambient, tenint en compte l’ordre de la piràmide de la mobilitat, per tal de reduir la contaminació atmosfèrica i els gasos d’efecte hivernacle.
• Garantir que els desplaçaments siguin segurs, especialment per als usuaris/àries més vulnerables.
• Incorporar les regulacions de noves normatives d’àmbit superior al municipal.
Cal remarcar que, apostant pel principi de transparència, l’ordenança s’ha elaborat amb una participació activa de diverses entitats i associacions de la ciutat, a més del tràmit de consulta pública ciutadana.
En aquest sentit, s’han fet reunions, durant més d'un any, amb entitats veïnals i de mobilitat (FAVLL, Associació VPM, BACC ...) s’han rebut aportacions (des de la DGT, la Federació d’Hostaleria, RACC, etc...) a partir de l’àmplia difusió del projecte i les consultes realitzades.
Principals punts
Els aspectes més destacables de la nova regulació són:
• Possibilitat d’establir restriccions, temporals o permanents, a la circulació i estacionament de vehicles per motius mediambientals.
• Ciutat 30: adaptació a la normativa estatal l’establiment d’un límit genèric de velocitat de 30 km/h a l’interior de la ciutat.
• Definició de les condicions d’utilització dels diversos espais i vies de la ciutat: zones de vianants, carrers residencials, carrers compartits o de coexistència, zones 30, carrers convencionals...
• Actualització i revisió de les condicions de circulació de bicicletes, cicles de més de dues rodes, Vehicles de Mobilitat Personal i patins, monopatins i aparells similars.
• Actualització i revisió de les condicions de circulació del transport públic de persones viatgeres.
• Actualització i revisió de les condicions de la distribució urbana de mercaderies.
L’àmbit d’aplicació és tot el terme municipal, incloent Raimat i Sucs.
El president de la Comissió, Toni Postius, i el regidor de Mobilitat, Joan Ramon Castro, han volgut agrair l’esforç, les hores de treball i les ganes de totes les entitats, administracions i persones que han participat en la redacció del text perquè, gràcies a les seves aportacions, s’ha pogut arribar a un enteniment ampli.
Proposta del PSC
Així mateix, en el marc de la Comissió, el Grup Municipal del PSC ha presentat una proposta de resolució per a la formulació d’un Pla Especial Urbanístic per tal de facilitar noves construccions a l’Horta de Lleida per allotjar temporers. L’actual legislació ja permet aquestes construccions lligades a l’explotació i promogudes pel propietari. S’ha acordat, amb voluntat de consens, posposar la seva votació i estudiar tècnicament la proposta per tal de regular i adaptar a la realitat lleidatana el que ja diu la normativa.
L’equip de govern de la Paeria en cap cas considera aquest possible Pla Especial com una alternativa a l’Equipament Comunitari de Múltiples Usos previst a Pardinyes que, cal recordar, no està destinat solament als temporers. Tot el contrari, aquesta mesura, juntament amb d’altres de caire social i residencial, serà una eina més que complementarà la política d’acollida i gestió dels treballadors del camp que ja ha començat a implementar-se aquesta temporada fructícola a Lleida amb resultats molt positius.