El dispositiu d’atenció a persones temporeres presta 8.174 serveis d’allotjament

El projecte d’acollida ha finalitzat aquest 31 d’agost, havent atès 725 persones, que han pogut fer ús dels diversos serveis, com el de pernoctació, el de dutxes, la bugaderia o l’atenció social, laboral o jurídica, que han estat ben valorats pels usuaris/àriesActualment 65 persones estan allotjats als 14 pisos habilitats per l’EMU per a la campanya, una de les novetats d’enguany, que ha tingut una bona resposta. Durant l’estiu, hi han residit en total 78 homes i 9 dones

L’Ajuntament de Lleida ha finalitzat aquest dimarts el dispositiu d’atenció a persones temporeres al pavelló 3 de Fira de Lleida, iniciat l’1 de juny. El projecte ha atès en total 725 persones, de les quals 716 homes i 9 dones, que han fet ús dels diversos serveis del dispositiu. Entre altres dades, s’han registrat 8.174 serveis d’allotjament, s’han fet 2.244 atencions socials, 816 en l’àmbit laboral i 213 del jurídic. Les dutxes i la consigna han tingut 4.042 usos i 1.132 de bugaderia, que ha estat una de les novetats d’aquesta campanya, amb 4 rentadores i assecadores. El servei de dutxes i consigna se seguirà oferint a partir d’ara a les piscines municipals de Cappont, en horari de dilluns a divendres, de 18 h a 20 h.

El desenvolupament del conjunt de serveis s’ha coordinat per donar resposta amb una visió més integral i perquè les persones poguessin assolir l’objectiu de trobar feina durant la campanya. En general, les persones usuàries han tramés a l’equip tècnic de professionals valoracions en positiu respecte als serveis, agraint l’assessorament en els diferents àmbits. El projecte d’atenció d’aquest 2021 ha incorporat 122 llits en substitució de les hamaques, fet que ha estat molt en rebut, així com els àpats que s’hi han servit (esmorzars i sopars), intentant adaptar-los als seus gustos i costums.
En referència al perfil de les persones temporeres ateses, s’han comptabilitzat 23 nacionalitats, principalment provenen del Senegal, el Marroc, Algèria i Mali. Pel que fa a la seva situació administrativa, les dues situacions majoritàries són de residència de llarga durada, en un 42%, i irregular, en un 31%.
L’alcalde de Lleida, Miquel Pueyo, ha assegurat que la campanya ha estat més tranquil·la i s’ha beneficiat de l’experiència acumulada i de la cooperació amb el Departament de Salut. Pueyo ha explicat que els darrers anys s’havia cobert aquesta necessitat amb accions provisionals, una situació insostenible, com ha apuntat. Per això, ha afegit que el programa de l’actual equip de govern inclou la construcció d’un equipament i accions que es volen desplegar en aquesta legislatura. Tall de veu M.Pueyo 
En aquest dispositiu, s’ha tingut especial cura amb l’atenció i les mesures sanitàries, en coordinació amb Salut a Lleida, d’acord a les mesures per la Covid-19. S’hi ha aplicat les mesures de seguretat i prevenció corresponents per vetllar per la salut de les persones. Així, durant els mesos de juny, juliol i agost, s’ha fet la tramitació de 142 targetes sanitàries provisionals, s’han vacunat 284 persones i 43 proves de cribratge. En total, s’han detectat 10 casos positius per la Covid, en el dispositiu d’allotjament, el servei de dutxes i a pisos). A més, s’ha fet 51 derivacions a salut (al CAP de Cappont o al CUAP) per diferents dolències. En l’apartat d’ajudes, s’han gestionat ajuts farmacèutics (24), de transport (20) i alimentaris (3).
Allotjament en habitatges
Una de les novetats de la campanya d’enguany ha estat l’oferta residencial en habitatges a les persones que tinguessin un contracte laboral per disposar d’un recurs permanent d’allotjament mentre es trobin a la ciutat. Actualment 65 persones estan allotjats als 14 pisos habilitats per l’EMU: En els 13 pisos habilitats per a homes, hi ha 64 persones, i al de dones, ara n’hi ha 1. Durant l’estiu, en total, hi han residit 78 homes i 9 dones. El servei de pisos s’ha valorat molt positivament per part dels seus usuaris i usuàries i el funcionament s’ha desenvolupat amb normalitat i sense incidències a destacar.
Altres aspectes del dispositiu
Donat el perfil diferent de les persones que arriben a la ciutat per a la campanya agrària, es presenten dificultats idiomàtiques i manca de coneixement de la ciutat i el territori, fet que dificulta la comunicació amb els professionals. Enguany s’ha comptat amb el suport de 4 mediadores interculturals que han facilitat realitzar un diagnòstic social correcte i una bona comunicació per explicar les característiques del recurs.
La Regidoria de Persones, Comunitat i Agenda 2030 ha coordinat el servei transversalment amb altres àrees municipals. El dispositiu ha estat gestionat per la Fundación Samu, que ha treballat de manera coordinada amb la Paeria.
S’ha de recordar que les persones que s’acullen al dispositiu són aquelles que, arribades a la ciutat, es troben en recerca activa de feina a la campanya agrària i no disposen de recursos econòmics per cobrir les seves necessitats bàsiques. Per això, en aquest període inicial de prospecció laboral, fan demanda d’informació, d’orientació laboral i social, i d’allotjament. Aquest servei es diferencia, doncs de l’allotjament d’urgència de persones sense llar, que acostumen a presentar una situació de vulnerabilitat diferent a la persona temporera. D’aquesta manera, s’atenen les persones d’acord a les necessitats i els perfils individuals.