<bound method DexterityContent.Title of <NewsItem at /fs-paeria/paeria/ca/actualitat/noticies/35663>>.

Sant Miquel i Eurofruit donen el tret de sortida a la campanya de fires de tardor

Tindran lloc del 30 de setembre al 3 d’octubre amb caràcter presencial i aplegaran 290 expositors i una cinquantena d’activitats paral·leles

Tindran lloc del 30 de setembre al 3 d’octubre amb caràcter presencial i aplegaran 290 expositors i una cinquantena d’activitats paral·leles

La Fira Agrària de Sant Miquel i Eurofruit, salons que obriran les portes el proper dijous amb 290 expositors i una cinquantena d’activitats paral·leles, donaran el tret de sortida a la temporada de fires de tardor i iniciaran el procés de normalització de l’activitat firal a Lleida, ja que “esdevindran el primer gran certamen català que recupera el format presencial des de l’inici de la pandèmia”, segons ha afirmat Miquel Pueyo, alcalde de Lleida i president del Patronat de la Fundació Fira de Lleida.

La 67a edició de la Fira Agrària de Sant Miquel (Saló Nacional de la Maquinària Agrícola) i la 36a edició d’Eurofruit (Fira Professional de Proveïdors de la Indústria Fructícola) tindran lloc del 30 de setembre al 3 d’octubre a les instal·lacions de Fira de Lleida i oferiran una àmplia i variada exposició de 54.000 m2.

“La gran cita econòmica de les terres de Lleida”

Pueyo, després de remarcar que Sant Miquel i Eurofruit han esdevingut “la gran cita econòmica de les terres de Lleida”, ha asseverat que un dels trets diferencials del certamen agrari és “la seva vocació d’innovar i d’actuar com un canal per difondre les noves tendències i els nous avenços en l’àmbit agroalimentari, sobretot a través de les jornades tècniques i la resta d’activitats paral·leles”. Jornades que “responen a les preocupacions i interessos del sector i que estan centrades en temes d’actualitat com l’estratègia europea de la nova PAC o el canvi climàtic”, ha afegit el paer en cap.

L’alcalde ha incidit també en el nou Espai 5G, coordinat per la Cambra de Lleida, que albergarà presentacions de projectes d'aquest àmbit, empreses startup (firmes de nova creació que comercialitzen productes o serveis a través d'l'ús intensiu de les tecnologies de la informació i la comunicació ), entitats i institucions que promouen aquesta tecnologia innovadora, etc.

El president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, ha dit que Sant Miquel i Eurofruit son en certamen català més important en l’àmbit agroalimentari i un aparador de l’economia del territori lleidatà, afegint que el saló respon al plantejament de la Diputació d’“aconseguir la transformació econòmica del territori i apostar per una economia verda, circular i altament digitalitzada. Talarn ha anunciat que la Institució lleidatana presentarà a la fira un nou projecte, el portal web “M’hi trobaràs” (un lloc de trobada entre empresaris, productors i consumidors), així com un videoclip que vol ser un reconeixement als empresaris que han tirat endavant l’economia malgrat el handicap de la pandèmia.

Innovació i transformació digital del sector agroalimentari

De la seva banda Jaume Saltó, president de la Cambra Oficial de Comerç de Lleida, ha incidit en que la Fira de Sant Miquel és una plataforma necessària per impulsar la innovació i la transformació digital del sector agroalimentari, en la qual emprenedors i empreses consolidades presenten les seves novetats en l’àmbit tecnològic. “Lleida és referent en exportacions de fruita i en proteïna animal, però també ha de convertir-se en exportadora de tecnologia lligada al sector agroalimentari, i la Fira de Sant Miquel és el millor aparador de tot aquest sector tecnològic”, ha reblat.

Bernat Solé, delegat del Govern de la Generalitat a Lleida, després d’incidir en el fet que “Lleida és punta de llança” en la recuperació de la normalitat firal gràcies a la celebració de la Fira de Sant Miquel, ha dit que aquesta edició esdevindrà un referent en els àmbits de la digitalització i la recerca de sistemes de màxima eficiència.

En aquest sentit, ha anunciat que el certamen acollirà 7 jornades al voltant del Pla Anual de Transferència Tecnològica elaborat per la Generalitat. Es tracta de les jornadescentrades en el Compostatge a la pròpia granja; El canvi climàtic, la biodiversitat i els regadius; la Desinformació alimentària (les "fake news"); Cap a una Bioeconomia Circular a Catalunya-Congrés BIT 2022; el dilema entre Sobirania energètica o sobirania alimentària; la Sanitat vegetal (el paper de les ADVs en el nou escenari europeu), i L'olivera i fruits secs: ajudes de la nova PAC i el màxim aprofitament dels recursos naturals.

Seguretat per a visitants i expositors

El director general de Fira de Lleida, Oriol Oró, ha recordat que, per tal de garantir la seguretat de visitants i expositors, Fira de Lleida ha implementat un avançat sistema d’Intel·ligència Artificial que, per mitjà de videocàmeres, controla la gent que entra i surt del recinte i que avisa automàticament i en temps real quan no s’acompleixin els protocols d’aforament, distància social, ús de mascareta, etc.

A més, s’han digitalitzat diversos processos (registre, obtenció de l’entrada i pagament online), s’han reforçat els equips de seguretat i de neteja, s’han creat de punts de desinfecció, s’han millorat els sistemes de captació d’aire i ventilació, etc. L’organització calcula que el recinte firal pot acollir simultàniament un màxim de 10.000 persones.

Les fires presencials, “insubstituïbles”

Oró ha matisat que, segons l’experiència dels organitzadors firals, la digitalització de les fires pot constituir un complement a la part presencial, però no substituir-la, ja que la trobada presencial “suposa que, en un lloc i en un moment concrets, es produeix una congregació de persones de diferents àmbits que generen una informació de tot tipus i una interrelació amb la clientela i amb la competència que no es dona en el format digital”. El canal digital “ens ha ajudat a arribar més lluny del que ens permet la fira presencial (amb jornades en streaming, missions comercials online, etc.), però ara per ara aquesta última és insubstituïble”, ha conclòs.

Un altre novetat d’aquesta edició és la notable ampliació de l’Àrea d’Automoció, que tindrà una superfície de 3.000 m2 i acollirà més de 300 vehicles, que representaran el 90% de les marques que es comercialitzen a Lleida.

La internacionalitat de la fira quedarà ben reflectida en la presència d’expositors estrangers i en la missió inversa virtual del sector agrícola amb distribuïdors i importadors de 10 països (Xile, Costa Rica, Etiopia, Gana, Kenya, Marroc, Perú, República Dominicana, Sud-Àfrica i Turquia).

El certamen ha programat també quasi 50 activitats paral·leles, entre jornades tècniques, conferències, presentacions, demostracions de drons (àmbit de l’agricultura de precisió), reunions professionals i demostracions de productes i aliments del territori.

Els sectors presents a la fira seran els de l’agricultura de precisió, la maquinària agrícola, els equipaments i serveis per a l’agricultura i la ramaderia, els productes i aliments de proximitat, l’embalatge, els viverisme, la defensa vegetal, la maquinària industrial, la protecció antipedra, els sistemes auxiliars, el reg, els drons i l’automoció, entre altres.

Cal recordar que la fira és el marc del Premi a la Innovació Tecnològica i Seguretat en el Disseny de les Màquines Agrícoles i dels Equips de la Indústria Agroalimentària, així com Premi del Llibre Agrari i del Premi de l’Article Tècnic Agrari.

A banda del seu gran interès per als professionals del camps (agricultors i ramaders), el doble saló ofereix mols atractius per al gran públic, com la venda de productes de proximitat, la presència d’equipaments agrícoles espectaculars, les exhibicions de drons, la Fira de l’Automoció o l’oferta de restauració, entre altres.

L’horari d’obertura al públic anirà de 9.30 a 20.00 h.