Tret de sortida a la iniciativa que impulsa el redisseny dels patis de tres centres educatius de Lleida
"Espais que eduquen, patis per a tothom" s’ha treballat amb els centres educatius lleidatans que s’han implicat en la iniciativa i les entitats impulsores. Aquest octubre s’inicia el pla de formacióL'alcalde, Miquel Pueyo, ha destacat que es tracta d'un projecte transversal, democràtic i que s'interessa per la infantesa i l'espai públic
"Espais que eduquen, patis per a tothom" s’ha treballat amb els centres educatius lleidatans que s’han implicat en la iniciativa i les entitats impulsores. Aquest octubre s’inicia el pla de formacióL'alcalde, Miquel Pueyo, ha destacat que es tracta d'un projecte transversal, democràtic i que s'interessa per la infantesa i l'espai públic
L’Ajuntament de Lleida ha participat aquest dijous en la presentació als representants de les comunitats educatives de la iniciativa “Espais que eduquen, patis per a tothom” del pla de formació. La Demarcació de Lleida del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC) ha acollit la sessió amb tots els agents implicats en aquesta primera edició del projecte. Les entitats impulsores han compartit i conversat sobre la iniciativa i s’ha fet la presentació davant una representació de les comunitats educatives dels tres centres de Lleida que hi participaran: l’Escola Francesco Tonucci, l’Escola Joan XXIII i l’Escola Pràctiques II). S’ha detallat el pla de formació que s’inicia aquest mes d’octubre i els recursos que les diferents administracions implicades posaran a disposició del projecte.
En la trobada, hi han intervingut l’alcalde de Lleida, Miquel Pueyo, acompanyat de la tinent d'alcalde i regidora d'Educació, Sandra Castro; el coordinador de Serveis Educatius i Formació Permanent del Departament d'Educació a Lleida, Carles Vernet; la degana de la Facultat d’Educació, Psicologia i Treball Social de la Universitat de Lleida (UdL), Maria-Pau Cornadó; el vocal de Cultura de la Demarcació de Lleida del COAC, Ramon Llobera, i Olga Clop i Rosa Prats de Llavors de Vincle. El projecte sorgeix de la necessitat sentida i compartida de “repensar” els patis escolars i adequar-los a les necessitats i voluntats de tots els agents que comparteixen aquest espai, amb un projecte educatiu al darrere.
El paer en cap ha posat en relleu la dimensió transversal del projecte, amb la diversitat d’entitats col·laboradores, i la seva capacitat transformadora. Alhora, s’ha interessat per dos conceptes: el d’espai públic i de convivència i el d’infantesa, sobre el qual es treballa més enllà de les competències municipals. Pueyo ha subratllat que és un projecte democràtic, que compta amb l’aportació de tota la comunitat educativa per tal de valorar millores al pati.
Les escoles Francesco Tonucci, Joan XXIII i Pràctiques II redissenyaran els seus patis al llarg d’aquest curs amb intencionalitat educativa. Aquest procés s’inicia amb un programa formatiu de 30 hores per centre conduït per dues persones formadores per a cada centre, una de perfil més pedagògic (15 hores) i l’altra de perfil tècnic relacionat amb l’arquitectura (15 hores), que els acompanyaran en el procés d’aprenentatge. Les sessions formatives comencen aquest mes d’octubre i finalitzaran el mes de juny. En les darreres sessions es dissenyarà el procés d’implementació dels canvis.
Paral·lelament, es crearà i s’oferirà una sèrie de “llavors de coneixement” (píndoles), amb un total de 20 hores per centre, sobre diferents temes que poden ser d’interès i que serviran per enriquir aquest procés de formació i aprenentatge. Aquestes “llavors” formaran part d’una “bossa de recursos” que romandrà oberta, s’anirà omplint i estarà a la disposició de tots els centres.
L’objectiu és promoure un projecte educatiu professional, interdisciplinari i col·laboratiu que impulsi la reflexió i l’acció al voltant dels patis escolars en els centres educatius. Es pretén que el propi centre pugui crear autònomament el seu propi projecte al voltant dels espais escolars democràticament, a partir de la participació de tota la comunitat educativa implicada i amb el suport i acompanyament de professionals, de manera que l’espai sigui alhora l’objecte d’estudi i el producte, generant pel camí processos participatius i educatius rics.