La síndica de Lleida explica en una jornada online l’experiència de la Paeria en la implantació de la Bústia Ètica i de Bon Govern
Dora Padial participarà en la sessió telemàtica que es farà el dijous 21 d’octubre sobre les experiències d’ajuntaments pioners en l’aplicació de canals de denúncia, organitzada per l'Oficina Antifrau de Catalunya. La jornada parlarà també de recomanacions i novetats normatives en aquest àmbit
Dora Padial participarà en la sessió telemàtica que es farà el dijous 21 d’octubre sobre les experiències d’ajuntaments pioners en l’aplicació de canals de denúncia, organitzada per l'Oficina Antifrau de Catalunya. La jornada parlarà també de recomanacions i novetats normatives en aquest àmbit
L’Ajuntament de Lleida exposarà la seva experiència en la implantació de la Bústia Ètica i de Bon Govern, un canal segur de participació que permet informar i denunciar males praxis a l’administració per millorar la integritat del sector públic. La Síndica de Greuges de Lleida, Dora Padial, explicarà com s’ha desenvolupat l’aplicació d’aquest canal de denúncia i els resultats obtinguts en l’any i mig des que es va posar en marxa. Padial participarà en la jornada en línia que es farà el dijous 21 d’octubre, al matí, sobre “Implantació de canals de denúncia als ajuntaments: experiències, recomanacions i novetats normatives“, organitzada per l’Oficina Antifrau de Catalunya.
Bústia Ètica i de Bon Govern de Lleida
La Paeria va ser un dels ajuntaments pioners en la utilització d’aquesta eina que garanteix la confidencialitat i és un canal segur per alertar de males pràctiques a l’administració. La Sindicatura municipal de Greuges gestiona la bústia, que es va posar en funcionament el maig del 2020. En el primer any, va recollir 135 queixes de la ciutadania, de les quals 55 van presentar-se anònimament i la meitat dels registres tenien a veure amb la sostenibilitat i el medi ambient. La Síndica de Lleida ha apuntat en diverses ocasions que la ciutadania està fent un ús responsable de l’eina. L’objectiu de la Bústia Ètica és atansar l’administració per establir vincles de confiança amb la ciutadania. A més, això s’alinea amb l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible 16, que unes Institucions sòlides.
Sessió Webinar
La jornada Webinar permetrà reflexionar sobre les vivències d’ajuntaments pioners en la implantació de canals de denúncia i conèixer les recomanacions que fa Antifrau a partir del criteri d’experts i dels estàndards internacionals. La Directiva (UE) 2019/1937, de protecció de les persones alertadores, imposa al sector públic l’obligació de comptar amb un canal de denúncia. Altres normes, en matèria de protecció de dades o de gestió de fons Next Generation, també contemplen els sistemes interns de detecció.
D’aquí deriven algunes qüestions com la necessitat dels ajuntaments perquè tinguin un canal intern, adaptat a la nova normativa; de com queden afectats els ajuntaments petits i mitjans; quin és el paper que han de jugar els ens supramunicipals; quins aspectes pràctics cal considerar en la implantació d’aquests canals o si les alertes han de ser anònimes o confidencials.
El director adjunt de l’Oficina Antifrau de Catalunya, Joan Xirau, presentarà la sessió, en què es farà una taula rodona moderada per la cap de Relacions institucionals de l’Oficina Antifrau, Lourdes Parramon, i la participació de:
-Rosa M. Sánchez, directora de Serveis d’Anàlisi, òrgan gestor de la Bústia Ètica i de Bon Govern de l’Ajuntament de Barcelona
-Dora Padial, Síndica de Greuges de Lleida
-Charo Bravo, tècnica de Transparència i Bon Govern de l’ajuntament de Sabadell
-Ona Martínez, regidora de Transparència i Qualitat de l’Ajuntament de Terrassa
-Carles Anson, coordinador de la Unitat de Govern Obert, Transparència i RSC de l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú.