La Paeria presenta a Municipalia el model de recollida de residus porta a porta, que ja fan anar més d’onze mil lleidatans i lleidatanes
L’estand de l’Ajuntament a la Fira acull durant tota la jornada diverses xerrades presentant els casos d’èxit en l’ús de la tecnologia a la gestió pública, com la bústia ètica, la implantació del teletreball i el nou model d’atenció als serveis socials, entre altres
L’Ajuntament de Lleida ha presentat avui en el marc de Municipalia la seva experiència en la recollida selectiva de residus porta a porta, que actualment ja arriba a 11.268 habitants i 5.119 habitatges, després de la seva implantació progressiva als barris de Ciutat Jardí i Vila Montcada, primer, i de part de Pardinyes i Balàfia, després.
El regidor de Cultura, Ciutat i Transició Ecològica, Jaume Rutllant, ha explicat que el marc legal europeu, estatal i català en matèria de residus dicta que per al 2030 cal assolir un 70% de recollida selectiva de residus, un aspecte clau de la lluita contra el canvi climàtic, mentre que a Lleida la xifra es situa en el 37% i, per tant, encara queda molt marge de millora.
Rutllant ha destacat el bon funcionament del porta a porta per a assolir aquest objectiu, ja que en el cas de Ciutat Jardí i Vila Montcada, on es troba més consolidat, ha assolit un 89% de recollida selectiva amb un 70% de participació ciutadana. El 78% dels veïns i veïnes puntuen amb un notable o excel·lent el porta a porta i en valoren molt positivament la comoditat, la millora dels resultats i l'erradicació de les males olors i la brutícia al carrer.
A Pardinyes i Balàfia els resultats inicials també són molt bons, amb un 70% de recollida selectiva i un 60% de participació del veïnat. El model triat a Lleida es caracteritza per adaptar-se a cada una de les zones amb entitat urbanística, d'usos i social comuna, distingint entre l’àmbit del centre urbà, els barris perifèrics i l’Eix Comercial, ha assenyalat Rutllant.
El regidor ha destacat alguns dels avantatges d’aquest sistema, que permet arribar a xifres de recollida selectiva d’entre el 60 i el 80%; millorar la qualitat dels carrers per la retirada de contenidors; fomentar la separació dels residus en origen i la corresponsabilització de la seva gestió; evitar l'anonimat en el seu lliurament, permetent així una fiscalitat personalitzada en la taxa; i reduir el cost del tractament a l'abocador i el cànon de residus per la fracció resta.
Presentació de casos d’èxit en l’aplicació de la tecnologia a la millora de la gestió pública
Durant tota la jornada d’avui i també demà l’estand de la Paeria a Municipalia acull la presentació de casos d’èxit en l’aplicació de la tecnologia a la millora de la gestió pública que s’han dut a terme a l’Ajuntament de Lleida, a càrrec de tècnics municipals.
Així, la Síndica Municipal de Greuges, Dora Padial, ha explicat l’experiència en la implantació de la bústia ètica de l’Ajuntament de Lleida, com un canal segur per alertar de males pràctiques a l'administració. La Síndica ha destacat que aquesta eina ajuda a agilitzar els tràmits i donar una resposta ràpida, un cop es contrasten totes les informacions. Padial ha destacat que arran de les queixes ja s’han aplicat mesures de millora i ha agraït l’ajuda de tots els regidors i tècnics, així com a la ciutadania per les facilitats que dona.
També s’ha donat a conèixer la iniciativa OAC360º Social, per a millorar l’atenció que presten els serveis socials de Lleida, que s’està implementant a l’Ajuntament de forma pionera. Aquest servei permet conèixer les dades d’actuació i control de les gestions sobre serveis socials reduint-hi la burocràcia.
Des de l’àrea de Serveis Digitals, el tècnic de l’àrea de Planificació d’Implementació de Sistemes Carles Giné ha presentat l’experiència del desplegament d’escriptoris virtuals i d’integració de telefonia amb eines de l’empresa Microsoft que es va dur a terme a principis de la pandèmia per tal que els treballadors i treballadores de l’ajuntament tinguessin accés a les dades i aplicacions municipals per a poder desenvolupar amb normalitat les seves tasques diàries mitjançant el teletreball. Giné ha destacat que aquest ha estat un cas d’èxit pràcticament a nivell internacional i ha explicat com la pandèmia va accelerar la implantació de les solucions digitals en les quals ja s’estava treballant i que després s’ha seguit millorant, per tal de reduir costos a través de la gestió correcta de servidors i fer-ho de forma segura.
Un altre dels casos d’èxit que s’han explicat, en una xerrada a càrrec dels tècnics de l’àrea d’eGovern Jordi Panadès i Gemma Hernández, ha estat l’experiència en la implantació dels tràmits, el registre i el llibre de decrets electrònic; la gestió d'expedients i documents integrada amb les diferents eines de gestió de l'ajuntament; i l'accés del ciutadà al seguiment de les seves gestions mitjançant la Carpeta Ciutadana.
Aquesta tarda, els tècnics de l’àrea d’Infraestructures i Comunicacions David Calderó i Francesc Quintana, presenten l’experiència de la implantació de wifi ciutadana a través del projecte Wifi4E i la tècnica de l’àrea d’eGovern Montse Sirés plantejarà l’experiència d’implantació del projecte de pressupostos oberts, que permet visualitzar de forma clara i entenedora, la informació econòmica pressupostaria de l’Ajuntament, les dades d’execució trimestral, les retribucions del personal i tota la relació de factures tramitades des de l’any 2017.
L’estand de la Paeria a la Fira també acollirà aquesta tarda la xerrada “Els projectes de mobilitat sostenible, de present i de futur, a la ciutat de Lleida”, a càrrec del regidor de Mobilitat i Serveis Urbans, Joan Ramon Castro, i, a continuació, la presentació de la campanya “Nova mobilitat a Lleida. Patinets elèctrics i altres vehicles de mobilitat personal”, a càrrec del Paer en Cap, Miquel Pueyo.
El programa complet d’activitats a l’estand de la Paeria a Municipalia pot consultar-se en aquest enllaç.