Municipàlia rep visitants professionals de tot l’Estat i de 23 països
L’alcalde Pueyo ha aprofitat la fira dedicada a l’àmbit municipalista per reclamar al govern de l’Estat que repeteixi la concessió directa de subvencions als ajuntaments per mitigar el dèficit que s’ha creat en el transport públic urbà a causa de la Covid La Fira internacional d’Equipaments i Serveis Municipals ha registrat un increment d’un 18% respecte a l’edició del 2019
La 21a edició de Municipàlia (Fira Internacional d’Equipaments i Serveis Municipals) i la 5a edició d’Innocamping (Saló Nacional Professional de Serveis i Equipaments per als Càmpings, Allotjaments Turístics i Empreses Esportives i de Lleure) han tancat avui les portes amb un alta nivell de satisfacció per part dels visitants i unes excel·lents perspectives de negoci per part dels expositors. L’alcalde de Lleida, Miquel Pueyo, ha aprofitat aquest espai per llançar una petició d’interès per a molts ajuntaments catalans i de l’estat. Pueyo ha explicat que el 2020 va ser un any difícil, referint-se especialment al dèficit de finançament del transport públic urbà. L’any passat es van perdre el 50% dels viatgers i enguany s’està mantenint aquesta davallada, encara amb ertos vigents i que s’ha d’acabar de recuperar la plena normalitat laboral. Per això, l’alcalde ha demanat a l’Estat una nova concessió directa de subvencions als ajuntaments per mitigar el forat pressupostari que s’ha generat. Ha afegit que l’any passat el Govern ja ho va fer i enguany “cal que ho repeteixi”. L’alcalde ha dit que compta amb les entitats municipalistes presents a la Fira per assumir aquesta petició i traslladar-la a la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP).
Dades de Municipàlia 2021
L'alcalde de Lleida ha destacat la quantitat de visitants professionals que s’han donat cita en aquesta edició, 22.538 en total, el que suposa un increment del 18% respecte a l’anterior edició. Pueyo ha explicat que a nivell estatal s’han registrat visitants de totes les comunitats autònomes. En aquest sentit, i a banda dels visitants professionals de Catalunya, destaquen els procedents de Madrid, València, Alacant, Saragossa, Osca, Illes Balears, Castelló i Múrcia. Els expositors internacionals, de la seva banda, procedien d’Alemanya, Bèlgica, Dinamarca, França, Itàlia i Portugal.
Pel que fa al públic, l’alcalde ha dit que la vocació internacional de Municipàlia ha queda reflectida i refermada amb la presència de visitants professionals procedents de 23 països de 4 continents. En el cas d’Europa, podem citar visitants d’Alemanya, Dinamarca, Eslovènia, Estònia, Finlàndia, Luxemburg, Països Baixos, Polònia, Suïssa, França, Itàlia., Portugal i Andorra. Mentre que en el cas de Llatinoamèrica, s’han registrat representants d’Argentina, El Salvador, Veneçuela, Bolívia, Perú, Mèxic, República Dominicana i Equador. Molts d’aquests últims han viatjat a Lleida en el marc de la missió tècnica internacional d’alcaldes, regidors, alts directius i tècnics de les administracions públiques coorganitzada per Fira de Lleida i la UIM (Unión Iberoamericana de Municipalistas). Com a curiositat, han passat també per la fira visitants professionals de Corea del sud i d’Etiòpia.
Pueyo ha dit que Municipàlia i Innocamping ha girat a l’entorn de tres eixos, “la sostenibilitat i el reciclatge, la innovació tecnològica i la transformació digital lligades a les Administracions, i el nou model de mobilitat urbana cap al qual camina el món sencer”.
La consellera anuncia una pròrroga per justificar el PUOSC
L’acte de cloenda del certamen ha anat a càrrec de Laura Vilagrà, consellera de la Presidència de la Generalitat de Catalunya, qui ha anunciat públicament que la Generalitat prorrogarà fins al juny de 2022 el termini que tenen els ajuntaments per justificar les obres de el Pla Únic d'Obres i Serveis de Catalunya (PUOSC) de 2020. Aquesta pròrroga, que tindrà caràcter extraordinari i automàtic, sense que els ajuntaments hagin de demanar l’ampliació, respon al fet que la crisi sanitària ha provocat molts problemes als municipis per portar a terme els seus projectes i justificar-los a temps. A banda d’aquest anunci, Vilagrà ha destacat també que la “Generalitat treballarà durant aquesta legislatura en un tema bàsic com és la digitalització del món rural”.
De la seva banda Joan Talarn, president de la Diputació de Lleida, ha incidit en el paper de Municipàlia com a fòrum de debat i reflexió sobre la problemàtica del món municipal i ha reivindicat “la col·laboració entre Administracions per portar a terme tots aquells projectes que poden fer més feliços als nostres ciutadans”. Talarn ha recordat que la Diputació ha portat a terme en el marc del certamen diverses trobades tècniques dedicades a temes tan importants com les estratègies per lluitar contra el despoblament dels petits municipis.
El president de la Cambra de Comerç i Indústria de Lleida, Jaume Saltó, ha destacat que Municipàlia i Innocàmping refermen el potencial i prestigi de la Fira de Lleida, la segona de Catalunya en nombre de fires i en nombre de salons internacionals, després de la de Barcelona. Saltó ha destacat la internacionalitat del saló i el gran impacte econòmic que aquests salons tenen sobre la ciutat i el territori de Lleida, i ha recordat a la consellera que “és necessari que des de les Administracions es vetlli per les nostres infraestructures firals”.
El director general de Fira de Lleida, Oriol Oró, ha incidit en l’alt nivell de satisfacció per part dels visitants i en les excel·lents perspectives de negoci dels expositors. Respecte a quests últims, ha destacat “la gran resposta del sector empresarial, que ha fet confiança a la fira com a plataforma comercial i de promoció, amb 300 empreses expositores i el 100% d’ocupació de l’espai firal disponible”.
Parlant als visitants, Oró ha incidit en que es tracta de professionals amb el perfil idoni per a aquests salons, ja que “en la seva majoria han estat alcaldes, regidors i alts directius, en el cas de Municipàlia, i propietaris, gerents i gestors dels grups empresarials vinculats als càmpings, en el cas d’Innocamping, tots ells molt interessats en l’adquisició dels productes i serveis exposats”. Oró ha incidit també en la diversitat de procedència dels visitants, “el que palesa el prestigi que el certamen té arreu com a cita de referència d’aquests sectors”.