Joves de Lleida impulsen la recollida de productes d’higiene femenina per lluitar contra la pobresa menstrual
Es destinaran a la fundació Arrels i es podran dipositar al local habilitat als Blocs La Pau de Pardinyes tots els divendres de novembre i desembre de les 18h a les 20h
Es destinaran a la fundació Arrels i es podran dipositar al local habilitat als Blocs La Pau de Pardinyes tots els divendres de novembre i desembre de les 18h a les 20h
Un grup de 15 joves de Lleida de sis centres educatius de la ciutat han presentat aquesta tarda el projecte Frisbee (Do Something 4 Nothing) de Lluita contra la pobresa, consistent en la recollida de material d’higiene femenina i higiene personal. El projecte s’emmarca en els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) i s’ha treballat en centres de secundària amb el suport i l’impuls de la regidoria d’Educació, Cooperació, Drets Civils i Feminismes i la Unitat de Desenvolupament i Cooperació de la UdL.
Els ciutadans i ciutadanes que ho desitgin podran donar material d’higiene femenina i dipositar-lo, tots els divendres de novembre i desembre, de les 18h a les 20h, en un local habilitat als Blocs La Pau, núm.14, al barri de Pardinyes.
El projecte Frisbee neix com un programa pilot que s’oferirà als centres educatius per al curs 2022-23. L’objectiu del projecte és lluitar, en la mesura que sigui possible, contra la pobresa a nivell local i global a la ciutat de Lleida, intentant reduir la proporció de persones de totes les edats que viuen en la pobresa garantint un accés a recursos i a serveis bàsics determinats
El projecte està emmarcat en el treball que la regidora d’Educació i la UdL estan duent a terme com a promotors de la Xarxa Temàtica “Los objetivos del desarrollo sostenible con la implicación de la infancia. Fase II”, xarxa vigent de la Red Estatal de Ciudades Educadoras en el període 2020-2021, coordinada per la ciutat de Lleida i que aplega a 29 ciutats d’arreu de l’Estat Espanyol.
Frisbee (Do Something 4 Nothing) és, en resum, un projecte que la Regidoria d’Educació, Cooperació, Drets Civils i Feminismes de l’Ajuntament de Lleida i la Unitat de Desenvolupament i Cooperació de la Universitat de Lleida han promogut amb dos intencionalitats clares:
-Definir un model d’actuació ‘en pro’ dels ODS amb la implicació de la infància des del “món local” i que ha de servir d’exemple per a altres ciutats que vulguin i/o necessitin una guia per també fer quelcom similar.
-Realitzar una acció concreta a la ciutat, amb la vista posada en un ODS en particular (la seva elecció és fruit de la detecció de necessitats per part dels mateixos/es joves que participen en el projecte) i ‘provocant’ al màxim la participació d’aquests i d’aquestes joves.
Impactes de transformació social
Des de les institucions impulsores del projecte s’espera que l’acció transformadora tingui un doble efecte:
-permetre l’apoderament de les persones titulars de drets en els seus entorns més propers com a participants en el projecte
-el jovent pugui posar en valor, a través del pensament crític, el fet de donar el seu temps a canvi de poder col·laborar en el benestar de les persones que rebran els efectes directes de les activitats que es desenvoluparan a través dels intercanvis i les activitats previstes.
La regidora d’Educació Sandra Castro ha assenyalat que “no és un impacte pensat només per població en situació vulnerable sinó que va adreçat a tot tipus de població interessada en formar part del projecte. D’aquesta manera no s’encasella dins una tipologia de projecte assistencialista basat en la caritat sinó que va més enllà ja que tothom hi és benvingut/guda i per tant, promou la solidaritat”. Això s’emmarca dins la Convenció sobre els Drets de l’Infant (ONU, 1989) que reconeix que les Nacions Unides en la Declaració Universal dels Drets Humans (ONU, 1948) va proclamar acordar que tothom té els drets i les llibertats assegurades sense distinció de raça, color, sexe, llegua, religió, opinió política o d’altra mena, origen, naixement o qualsevol altra condició.
A través d’aquest projecte es preveu doncs, una transformació de la realitat més immediata mitjançant la participació activa del jovent, que podrà veure realitzades la seva voluntat de millorar-la a través d’accions integradores i molt inclusives ja que tothom hi pot prendre part. “Només així es podrà arribar a exercir un canvi transformador, social, cultural i de convivència dins la societat respectuosa amb els drets humans i demostrant doncs, que Lleida es una ciutat educadora”, ha remarcat Castro.