La Paeria inicia el Pla Iglú al pavelló 4 de Fira de Lleida

La regidora Mariama Sall ha explicat el salt qualitatiu que s’ha donat, amb algunes novetats com la substitució d’hamaques per llits, els serveis de consigna i bugaderia, l’àpat complet per sopar i l’ampliació de l’horari d’oberturaEn la primera nit que ha entrat en funcionament, hi han pernoctat 28 persones El Pla preveu les conseqüències del fred en la població amb pocs recursos i ofereix una atenció personal per afavorir la inclusió social

L’Ajuntament de Lleida ha iniciat aquesta nit el Pla Iglú en què s’ha habilitat el pavelló 4 de Fira de Lleida, amb capacitat de pernoctació per a 100 persones. La regidora de Persones, Comunitat i Agenda 2030, Mariama Sall, ha explicat que el Pla incorpora diverses novetats que ha funcionat a l’estiu, que suposen un salt qualitatiu. Així, han substituït les hamaques per llits, es presta el servei de consigna i de bugaderia, es dona un àpat complet per sopar i s’amplia l’horari del recurs de les 18 h fins a les 09 del matí (abans començava a les 20 h). També hi ha una oficina d'atenció social dirigida als usuaris i usuàries acollides al Pla Iglú al Centre Cívic del Centre Històric. 

La regidora ha apuntat que en la primera nit en funcionament han pernoctat 28 persones al pavelló. La mitjana d’allotjaments l’hivern passat va ser d’unes 80 i es van atendre 651 persones diferents. Sall ha comentat que la capacitat és per a 100 persones, però que es podria ampliar, si fos necessari, fins a les 120 h. L'operatiu està previst que finalitzi el 4 d'abril. A més, ha recordat que està operatiu el recurs de l’Alberg Jericó per a aquelles persones que es detecten especialment vulnerables (dones, menors de 21 anys, majors de 65 anys i/o amb evidències de patir una malaltia o discapacitat).

Els serveis que s’ofereixen a les persones que s’acullen al Pla Iglú són:

-Atenció social: Atenció, entrevistes i acompanyament amb treballadores socials i educadores per valorar la situació personal de cada usuari/ària, determinar quines són les seves necessitats, establir plans de treball per millorar la seva autonomia i la seva situació i concretar quin ús pot fer dels recursos.

-Dutxes i consigna.

-Pernoctació amb llits

-Àpats d’esmorzar i sopar

-Autobugaderia per a roba personal

-Atenció socioeducativa al carrer amb educadors/es socials que fan seguiment, intervenció educativa i acompanyament als recursos a aquelles persones que pernocten al carrer o viuen en infrahabitatges

-Equip PSI social per al tractament de persones amb trastorn mental sever que pernocten al carrer.

Els objectius del Pla Iglú són prevenir les conseqüències que el fred pugui tenir en la població amb pocs recursos, bé sigui transeünt o resident a Lleida, amb una situació precària pel que fa a habitatge. També oferir els recursos necessaris per a cada situació de necessitat que es plantegi a conseqüència del fred, de manera que aquesta població no pateixi les seves conseqüències i rebi l’atenció adient. A més, pretén generar mecanismes d’adhesió a plans de treball socioeducatius que permetin la sortida de la situació de sensellarisme.

El Pla Iglú preveu dues actuacions coordinades i paral·leles:

Situació 1 – Iglú: S’activa quan la previsió meteorològica preveu temperatures nocturnes inferiors a 2ºC. En aquest moment, a l’allotjament s’acullen persones que pernocten al carrer per prevenir els riscos i els efectes adversos que pot tenir la baixa temperatura. Els cossos de seguretat fan recerca de persones que pernocten al carrer i les informa de la possibilitat d’allotjar-se a l’equipament destinat a l’acollida nocturna d’urgència. Si és necessari, les acompanyen a l’allotjament. Si no volen anar-hi, s’ha de respectar la seva decisió.

Situació 2 – allotjament hivernal d’urgència: Independentment de la temperatura, durant els mesos de fred, les persones en situació de sense sostre poden accedir a l’allotjament hivernal, prèvia entrevista amb les professionals de l’Àrea d’Inclusió que valoraran cas i pactaran amb l’usuari/ària les condicions de l’estada.

Protocols Covid-19: Donada la situació sanitària del moment, per la pandèmia, s’ha constituït un equip tècnic compost per: referent vigilància epidemiològica - Departament de Salut; referent de gestió de centres residencials - Direcció Atenció Primària Lleida; Referent de treball social - Direcció Atenció Primària Lleida; Direcció assistencial atenció primària; PSI social - Cap UT àrea d’inclusió social - Ajuntament de Lleida, Coordinadora de Sant Joan de Deu Terres de Lleida. Aquest equip ha elaborat els protocols d’intervenció en els casos de prevenció de transmissió de la COVID i casos de simptomatologia segons diagrames. L’equip mantindrà trobades periòdiques per ajustar els protocols a cada moment, detectar buits o atendre situacions no previstes.

Pel que fa a la gestió i els recursos humans, la direcció, la coordinació, l’organització i el funcionament del Pla són responsabilitat exclusiva de l’Ajuntament de Lleida, en coordinació amb els cossos de seguretat i protecció civil. Per a la gestió operativa del pavelló de Fira 4 es compta amb l’entitat Sant Joan de Déu, adjudicatària del contracte que aporta el material i el professionals necessaris per al correcte desenvolupament del servei. A aquests professionals, cal sumar el personal de l’Alberg Jericó que realitza l’acollida i l’atenció a les persones més vulnerables.

El Pla Iglú s’endega a la ciutat de Lleida per primer cop l’hivern del 90-91 per atendre les persones sense sostre i la gestió i l’organització dels recursos han esdevingut en un pla que coordina el Departament de Protecció Civil de la Regidoria de Seguretat Ciutadana. Hi participen la Regidoria de les Persones, Comunitat i Agenda 2030, la Guàrdia Urbana de Lleida i el Cos dels Mossos d'Esquadra de la Generalitat de Catalunya - Demarcació de Lleida. També hi col·labora la Fundació Jericó.