<bound method DexterityContent.Title of <NewsItem at /fs-paeria/paeria/ca/actualitat/noticies/35976>>.

Presentació de l’obra “Escola i diversitat cultural a Catalunya. Evolució, situació i reptes de futur”, guanyadora del 19è Premi Batec

El guardó, convocat per la regidoria d’Educació, té com a objectiu impulsar la innovació i experimentació en els continguts i les formes en l’educació L’estudi analitza l’increment notable de la diversitat cultural a les aules de Catalunya a partir dels anys 90

El guardó, convocat per la regidoria d’Educació, té com a objectiu impulsar la innovació i experimentació en els continguts i les formes en l’educació L’estudi analitza l’increment notable de la diversitat cultural a les aules de Catalunya a partir dels anys 90

La Regidora d’Educació, Cooperació, Drets Civils i Feminismes, Sandra Castro, juntament amb l’Eulàlia Pagès, directora d’Editorial Pagès, i els seus autors  ha presentat aquesta tarda l’obra “Escola i diversitat cultural a Catalunya. Evolució, situació i reptes de futur” guanyadora del 19è Premi Batec a la recerca i la innovació educativa. El premi es va lliurar el divendres 13 de desembre de 2019 al Saló de Plens de la Paeria i no s’havia  pogut presentar fins ara com conseqüència de la pandèmia.

L’estudi premiat en la 19a edició del Premi que impulsa la regidoria d’educació analitza l’increment notable de la diversitat cultural a les aules de Catalunya a partir dels anys 90.Durant l’acte, els autors de l’obra, Jordi Garreta, Assumpta Aneas, Rosa Benabarre, Olga Bernat, Núria Llevot i Àngels Torrelles, han presentat la metodologia, els resultats, les conclusions i els reptes de l’estudi. L'estudi analitza, des d’una perspectiva interdisciplinària i metodològicament plural, aspectes com: 

  • L’evolució i la situació actual de les polítiques respecte a la diversitat cultural en els centres escolars de Catalunya.
  • Els discursos de l’administració i dels responsables dels centres d’infantil i primària respecte a la diversitat cultural i la seva relació amb la igualtat d’oportunitats. 
  • Les situacions que es realitzen per atendre i treballar amb tot l’alumnat de diversitat cultural i millorar les oportunitats educatives en els centres educatius.

 

Per a realitzar l’estudi s’han realitzat 525 enquestes a equips directius i docents i s’ha realitzat treball etnogràfic i de camp en 10 centres escolars de Catalunya, 7 públics i 3 privats. De les conclusions de l’estudi se n’extrau que un 75% dels centres tenen plans d’acollida i gairebé un 25% plans educatius d’entorn. Entre les accions més implantades per la diversitat cultural hi ha l’adaptació dels menús del menjador a les diferents cultures, jornades interculturals i classes de llengua i cultura d’origen.Entre tots els centres estudiats s’ha posat de manifest la importància de l’acollida per tractar correctament la diversitat a les aules i l’estudi reflecteix la necessitat de més recursos humans de diferents especialitats pedagògiques  i altres disciplines (educadors socials, psicòlegs..) per atendre la diversitat.

La regidora d’Educació, Drets Civils, Cooperació i Feminismes, Sandra Castro ha agraït la tasca realitzada pels investigadors premiats en l’estudi i els ha felicitat perquè el seu treball s’ha ampliat a una recerca a tot l’Estat. Castro ha afegit que el seu estudi analitza una realitat ben present a Lleida, que compta amb centres amb un alt percentatge d’alumnes de diferents cultures.

Pel que fa al premi Batec, la regidora ha avançat que de cara a la propera edición del guardó el jurat i l’organització plantejaran canvis per adaptar-lo a les tendències actuals de l’educació per cloure una etapa de 20 anys en què s’ha convertit en referent arreu .

 

19 anys de Premi Batec

 

El Premi Batec, convocat per l’Ajuntament de Lleida des de l’any 1992, neix de la necessitat d’impulsar la innovació en els continguts i les formes en l’educació i de promocionar a aquells professionals que treballen des de la teoria o des de l’experimentació en les diverses matèries de l’educció formal o no formal en qualsevol àmbit de la vida col·lectiva. El premi, es convoca bianualment i presenta dues modalitats de premi que es van alternant en cada edició: 

  • Premi Batec a Experiències d’Innovació Educativa, per a experiències d’innovació educativa aplicada a l’educació formal o no formal, degudament fonamentades.  
  • Premi Batec a la Recerca Aplicada a la Innovació Educativa, per a recerques aplicades a l’educació.  

 

El jurat del Premi Batec està integrat per professionals rellevants del món educatiu català:

 

-Francesc Blanch Castells, mestre i ex-cap de la secció de serveis educatius i formació permanent dels serveis territorials d’Educació de Lleida de la Generalitat de Catalunya. 
 

-Sofia Isus Barado. Doctora en Ciències de l’educació, professora titular de la Universitat de Lleida i coordinadora del màster de Psicopedagogia. Mestra d’educació primària. 

-Joan Mateo Andrés, catedràtic de Medició i Avaluació Educativa de la Universitat de Barcelona. 
 -Fidel Molina Luque, catedràtic de Sociologia de la UdL. Coordinador del GESEC (Grup d'Estudis Societat, Salut, Educació i Cultura). Director de l'ICE-CFC (Centre de Formació Continua). 
-Joaquim Prats Cuevas, doctor en Història Moderna i Catedràtic de Didàctica de les Ciències Socials de la Universitat de Barcelona. És investigador principal del grup DHIGECS. 
-Sebastià Gertrúdix Romero de Ávila, mestre d'Educació Primària. Membre del Moviment d'Innovació Educativa de Lleida. 
-Neus Vila Rubio, doctora en Filologia Hispànica per la Universitat de Barcelona, professora titular de Filologia Hispànica a la UdL. Vicerectora d’Estudiants. Té diverses publicacions sobre les disciplines lingüístiques i en temes d’educació d’adults