Presentació dels protocols de prevenció i actuació en cas d’assetjament , abús sexual o maltractament dels centres municipals d’ensenyaments artístics
Forma part del projecte “Construint espais segurs en l’àmbit educatiu”
La tinent d'alcalde i regidora d’Educació, Drets Civils i Feminismes, Sandra Castro, ha presentat aquest migdia els protocols de prevenció i actuació en cas d’abusos sexuals del Conservatori i Escola de Música Municipal i de l’Escola d’Art Municipal Leandre Cristòfol. Aquesta acció forma part del projecte “Construint espais segurs en l’àmbit educatiu.
Les accions d’aquest projecte es van iniciar amb el protocol de l’Aula Municipal de Teatre presentat el febrer de 2020.
Aquests documents han estat redactats per comissions formades pels equips directius i professorat dels diferents centres i s’han compartit i consensuat amb els diferents claustres. El procés ha implicat la recerca de protocols existents, la posterior adaptació a les realitats de cada equipament i han comptat amb la supervisió externa de l’experta Elena Garrido, Psicòloga forense experta en psicologia jurídica i forense i en violències masclistes.
Comissió de Seguiment
Els protocols preveuen la creació d’una Comissió de Seguiment que determina mesures d’identificació de situacions de risc i les actuacions que s’han de realitzar en cada cas, tant de manera preventiva, com mesures de protecció de la víctima i de denúncia, si és el cas. També estableixen diferents canals de comunicació per tal que qualsevol membre de la comunitat educativa pugui fer arribar una petició d’ajuda o denúncia de manera presencial, per correu electrònic o bé mitjançant l’app co-resol.
Els protocols plantegen els següents aspectes: objectius que s’han d’aconseguir, àmbits de treball, definició d’abús sexual, definició d’assetjament sexual i per raó de gènere, actuacions preventives, codi de conducta, composició de la comissió de seguiment, procediments a seguir en la detecció, resum i diagrames d’actuacions.
Entre les accions que s’han realitzat cal destacar el curs “Aspectes tècnics i ètics en la interacció amb l'alumnat en un context educatiu: prevenció i actuació davant d'abusos i agressions sexuals i altres formes de violència des d'una perspectiva de gènere” adreçat al personal docent i administratiu de l’escola d’art Aula Municipal de teatre, l’escola d’Art Municipal Leandre Cristòfol i el Conservatori i Escola de música municipal.
En aquesta formació es van tractar temes com la interacció entre el professorat i l’alumnat dins i fora del centre educatiu, els aspectes ètics i els límits, com actuar davant de situacions abús sexual, violència masclista i altres violències, aspectes sobre el funcionament del centre que permetin prevenir aquestes situacions i com actuar en cas que es produeixen.
La regidora Sandra Castro ha posat de relleu la importància d’aquesta formació, "una peça clau per saber implementar els protocols, per sensibilitzar els i les professionals, per identificar i diferenciar comportaments abusius i violents. Constitueix una passa endavant més per consolidar el compromís municipal de tolerància zero a les violències masclistes".
Auditories d’espais amb perspectiva de gènere
Una altra de les accions portades a terme han estat les auditories dels espais amb perspectiva de gènere (edificis i el seu entorn) realitzada pel col·lectiu d’arquitectes Punt 6 expertes en urbanisme feminista.
A través d’una proposta de projecte a l’aula, els alumnes de gràfica publicitària de l’EAM han elaborat propostes per dissenyar un logo que identifiqui els centres d’ensenyaments artístics municipals com a espais segurs i lliures d’assetjaments.
Un jurat format per professorat dels tres centres va escollir, entre totes les propostes, el treball de l’alumna Meritxell Torremorell Moyà. El seu disseny representarà a partir d’avui el projecte “Construint espais segurs en l’àmbit educatiu”.
Els protocols que s’han presentat avui seran implementats i revistats de forma periòdica i continuaran amb les següents actuacions:
1.- difusió dels protocols en xarxes, webs
2.- presentació dels protocols i tallers de formació amb l’alumnat
3.- presentació dels protocols i xerrades informatives per a les famílies