Animac s’alia amb la força de la imaginació en una 26a edició que torna a la presencialitat

Tindrà lloc a Lleida del 3 al 6 de març i en línia del 4 al 13 de març Enguany participen a Animac els creadors: Georges Schwizgebel, Premi Honorífic; Emma De Swaef i Marc James Roels; Javier Mariscal; Chelo Loureiro; Alberto Vázquez; Mauro Carraro, i Rafael Esteban Trujillo “Rafillo”, entre altres El Premi Animation Master 2022 és per al dos cops oscaritzat Phil Tippett, geni nord-americà dels efectes visuals que recentment ha finalitzat el projecte dels seus somnis, Mad God, que es projectarà a Animac, i es connectarà des del seu estudi de Califòrnia per conversar amb el seu amic i animador Sam Orti i la directora d’Animac, Carolina López En total es podran veure 251 films (8 llargmetratges, 5 migmetratges i 238 curtmetratges) i hi haurà 7 estrenes mundials, 5 estrenes internacionals i 67 estrenes a Espanya

Avui s’ha presentat la programació d’Animac, la Mostra Internacional de Cinema d'Animació de Catalunya, organitzada per l'Ajuntament de Lleida, que se celebrarà a la ciutat presencialment del 3 al 6 de març, amb les projeccions, conferències, tallers i activitats paral·leles, i en format en línia del 4 al 13 de març a través de la plataforma Filmin per al territori nacional, on es podrà seguir bona part de la programació de projeccions.
Aquesta 26a edició d’Animac té com a tema central la força de la imaginació i comptarà amb una selecció del millor cinema d’animació amb sessions monogràfiques i retrospectives de pel·lícules que exploren el tema de la imaginació i la seva força expressiva des de diferents vessants, a més d’una acurada selecció de curtmetratges i llargmetratges de recent creació d’arreu del món, conferències i masterclasses per als amants de l’animació.
En la roda de premsa de presentació d’Animac, celebrada aquest matí, l’alcalde de Lleida, Miquel Pueyo, ha destacat que el certamen “continua sent la mostra especialitzada més veterana de l’estat espanyol i la que té més èxit de públic, això no és casualitat, és la suma d’un esforç realitzat al llarg d’anys amb eficàcia, ambició, moltíssima professionalitat i una gran capacitat per reinventar-se, i confirma el paper de la ciutat de Lleida com a punt de trobada anual del cinema d’animació”. “Durant aquests dies la ciutat respirarà i dibuixarà els colors de l’animació amb el segell característic de l’Animac i, sens dubte, constituirà la confirmació de l’aposta de Lleida per l’art audiovisual, per la cultura i per la nostra voluntat d’internacionalització”, ha afegit Pueyo.
Per la seva banda, el regidor de Cultura, Ciutat i Transició Ecològica, Jaume Rutllant, ha posat el focus en l’amor cap al cinema d’animació: “el que es fa a Animac són actes d’amor, des de la gent que produeix i construeix les pel·lícues, la gent que hi participa en la seva organització, perquè potser a diferència d’altres àmbits, en la cultura la gent que hi treballa s’estima la cultura, i això es nota”. “El caliu que es genera durant la setmana d’Animac és especial, i això es nota des de les sessions escolars fins a la resta de projeccions que es fan a diferents llocs de la ciutat. Anirem al Cafè del Teatre, l’Screenbox també participarà amb l’exhibició de la pel·lícula Flee, a l’EAM Leandre Cristòfol s’hi faran tallers, per tant, és un desplegament d’amor cap a la ciutat i cap a la gent que s’estima la cultura. Per això portem 26 edicions, perquè des del primer moment, la gent que s’hi ha dedicat, tothom s’ha estimat Animac i això s’ha notat en la qualitat” ha destacat Rutllant.
En la seva intervenció, la directora d’Animac, Carolina López, ha repassat el més destacat de la programació d’enguany i explicat per què s’ha triat la força de la imaginació com a leitmotiv de la Mostra: “la imaginació és un tema que s’està reivindicant molt darrerament i que, en gran manera, ens ha salvat d’aquests temps difícils, però que en general sempre ha fet avançar la ciència i ha fet avançar la vida, i si hi ha un lloc on la imaginació pot fructificar de manera evident és al cinema en general i en particular a l’animació, on gràcies a aquesta força de la imaginació podem mostrar mons que d’altra manera no existirien”.
Creadors que visiten Animac 2022
Enguany visitaran la Mostra els creadors: Georges Schwizgebel, Premi Honorífic 2022 (s’estrenarà a Espanya el seu darrer curtmetratge Darwin’s Notebook); Emma De Swaef i Marc James Roels (Oh Willy..., This Magnificent Cake! i més recentment creadors del capítol I de The House per a Netflix); Javier Mariscal (They Shot the Piano Player, en producció); Chelo Loureiro (Valentina, recent guanyadora del Goya a millor pel·lícula d’animació); Alberto Vázquez (guanyador de tres premis Goya amb els curtmetratges Birdboy i Decorado, i el llargmetratge Psiconautas, los niños olvidados); Mauro Carraro (s’estrenarà mundialment el seu darrer curt Baroudeur, amb una animació 3D “sensible”), i Rafael Esteban Trujillo “Rafillo” (creador de la websèrie Querida Conchi, que ha cridat l’atenció de canals de TV com Cartoon Network i la Fox), entre altres.
Premi Animation Master per a Phil Tippett, el geni dels efectes visuals
Com cada edició, Animac premia herois de l’animació, figures que amb el seu estil i visió han seduït i ampliat l’imaginari col·lectiu. En aquesta ocasió, es destaquen les extenses carreres de tres autors diferents i influents.
El Premi Animation Master d’Animac 2022 recau en el dos cops oscaritzat Phil Tippett (Califòrnia, Estats Units, 1951), geni nord-americà dels efectes visuals que recentment ha finalitzat el projecte dels seus somnis, Mad God, que es projectarà a Animac. Malgrat no poder estar presencialment a Lleida, connectarem amb Phil Tippett des del seu estudi de Califòrnia per mantenir una conversa juntament amb el seu amic i animador Sam Orti (Conflictivos Productions) i la directora de la Mostra, Carolina López, dissabte, 5 de març a les 19.30 h a La Llotja.
Premi Honorífic a Georges Schwizgebel
Així mateix, Animac atorga el Premi Honorífic al suís Georges Schwizgebel (Renconvilier, Suïssa, 1944), figura imprescindible de l’animació contemporània més plàstica i dinàmica. Aquest premi va acompanyat d’una completa retrospectiva de la seva obra, incloent l’estrena a Espanya del seu darrer film, Darwin’s Notebook (2020), i la projecció del seu guardonat curtmetratge Erlkönig(2015), la banda sonora del qual serà interpretada en directe al piano per la jove concertista catalana Emma Stratton. Schwizgebeloferirà una masterclass a Animac, diumenge, 6 de març a les 12 h a La Llotja de Lleida, en què recorrerà la seva trajectòria de 50 anys com a animador.
Premi Trajectòria a Miguel Gallardo
El dibuixant Miguel Gallardo (Lleida, 1955) rep el Premi Trajectòria 2022 per la seva brillant carrera com a il·lustrador, narrador d’històries gràfiques i per la seva desbordant imaginació a l’hora d’expressar-se a través dels seus personatges. Gallardo és un dels autors de còmic i il·lustradors més destacats dels darrers quaranta anys al nostre país. El guardó es veurà complementat amb una exposició del seu treball al Foyer de La Llotja.
Inauguració d’Animac 2022 amb estrenes mundials
El pròxim dijous, 3 de març a les 20.30 h, tindrà lloc l’acte d’inauguració de la 26a edició d’Animac a La Llotja de Lleida, amb l’entrega del guardó al Premi Honorífic d’enguany al creador suís Georges Schwizgebel, seguida de la projecció de dos dels seus curtmetratges Erlkönig (2015), que comptarà amb la banda sonora en directe, interpretada per la jove pianista Emma Stratton, i Darwin’s Notebook (2020), que s’estrenarà a Espanya.
La inauguració d’Animac comptarà també amb dues premieres mundials: es projectarà el curtmetratges Baroudeur (2022) de l’italià establert a Suïssa, Mauro Carraro, que serà a Lleida per presentar la pel·lícula i oferir la conferència “Animació ‘sensible’ en 3D”, i també serà la première mundial en sala de cinema la projecció de No Ordinary Joe (2021), el nou film del britànic Barry JC Purves, mestre de l’animació stop motion que té més de seixanta premis internacionals a les seves pel·lícules. I també es projectarà en la sessió inaugural el film Au revoir Jérôme! (2021) dirigit per Adam Sillard, Gabrielle Selnet i Chloé Farr, premi especial del jurat internacional al millor curtmetratge en la recent edició de la Berlinale, i A Film About a Pudding (2021) de Roel van Beek.
Animac 2022 en xifres
L’edició de 2022 d’Animac ha rebut 556 pel·lícules en convocatòria oberta d’una cinquantena de països de procedència, de les quals s’han seleccionat 186 per ser projectades en les diferents seccions de la Mostra. Si se sumen aquests films rebuts, juntament amb les retrospectives, monogràfics i altres seleccions de la direcció artística d’Animac, en total es podran veure 251 films: 8 llargmetratges, 5 migmetratges i 238 curtmetratges. Hi haurà 7 estrenes mundials, 5 estrenes internacionals i 67 estrenes a Espanya.
Del total de films que es projectaran, 85 són d’escoles d’animació d’arreu del món, el que constata el potencial d’Animac per descobrir nous talents i oferir als més joves una finestra on projectar els seus primers treballs en el camp del cinema d’animació.
Per segon any consecutiu, l’artista noruega Gina Thorstensen ha estat l’encarregada de crear el cartell d’Animac i també és la creadora de la careta animada de presentació del certamen, feta en col·laboració amb l’animador català David Borrull, amb música i disseny de so de la noruega Therese Næss Diesen.
Seccions de curtmetratges, l’ànima d’Animac
Els curtmetratges, l’ànima d'Animac atès que són el millor format per a la innovació estètica i narrativa, competeixen per a tres premis atorgats pel públic: Secció Oficial Curts, Futur Talent i Petit Animac.
Dins la Secció Oficial Curts es projectaran, entre altres, els recentment nominats als premis Oscar Bèstia del xilè Hugo Covarrubias, i Affairs of the Art de la britànica Joanna Quinn, Premi Honorífic de la passada edició d’Animac, o Précieux de Paul Mas, nominat als premis César de l’Acadèmia francesa.
Nou Premi Animac Talent.cat
Com a novetat d’enguany, per reconèixer la qualitat dels treballs de les noves fornades d’animadors de proximitat, Animac projectarà una selecció de curtmetratges que opten a la primera edició del Premi Animac Talent.cat, que escollirà el millor curt d'escoles o universitats catalanes i valencianes d'animació. El jurat internacional encarregat de decidir el guardó està format per Sylvie Bringas, realitzadora i professora d'animació del Royal College of Art i de la Universitat de Westminster, Eva Palacios, cineasta i professora d'animació a la Universitat de Portsmouth, i Jordi Larios, gestor cultural i membre de l'equip Animac.

Tornen a la presencialitat les conferències, Incubator i Animacrea

Després d’una edició 2021 híbrida, enguany, la programació recupera la presencialitat a Lleida i les conferències i masterclassestornen al format prepandèmia, i seran exclusivament presencials a La Llotja de Lleida.

L’apartat professional d’Animac comptarà un any més amb la secció Incubator, on es presentaran projectes en estat embrionari i un panel d’experts els ajudarà a créixer. En total, s’han rebut 40 projectes nacionals i internacionals, dels quals s’han seleccionat 14 per participar a Incubator que enguany tindrà dues sessions, una en línia per a aquells creadors que no puguin venir a Lleida, i una presencial a La Llotja. Les altes xifres de participació denoten la consolidació d’Incubator com una eina apreciada pels creadors per presentar els seus projectes.

I torna l’espai Animacrea, on els visitants podran experimentar amb els tallers d’escoles d’animació, on descobrir les tècniques i el potencial de l’animació com a mitjà expressiu.

Així mateix, tornen els tallers educatius programats en col·laboració amb l’Escola d’Art Municipal Leandre Cristòfol (EAM) i laCoordinadora d’ONGD i altres Moviments Solidaris de la ciutat, dirigits per destacats professionals de l’animació. De l’1 al 4 de març, a l’EAM es durà a terme el taller “Construcció de titelles per a stop motion”, amb l’animador expert en stop motion Edu Puertas, i el 4 de març serà el torn de la sessió d’animació al carrer “Mai més bombes sobre escoles”, amb l’animador Emilio Martí.

Vuit Masterclasses, conferències i work in progress a Animac 2022
A més de la masterclass de Georges Schwizgebel i la conversa amb Phil Tippett, visitaran Animac directors i productors de cinema d’animació nacionals i internacionals, per presentar els seus darrers treballs i per repassar la seva trajectòria creativa:

Chelo Loureiro, productora gallega de multipremiats curtmetratges i que ha debutat en la direcció del llargmetratge Valentina, que acaba de guanyar el Goya a millor pel·lícula d’animació.

Rafael Esteban Trujillo “Rafillo”, el creador almerienc de la websèrie de comèdia bizarra Querida Conchi, que ha cridat l’atenció de canals de televisió nord-americans com Cartoon Network (Adult Swim) i la Fox.

Mauro Carraro, creador italià establert a Suïssa, que ha dotat el 3D dels seus films d’un toc “fet a mà” emulant tècniques com ara l’aquarel·la, el gravat i el dibuix analògic, i que estrenarà mundialment a Animac el seu darrer curt Baroudeur.

Alberto Vázquez, director gallec de curts i llargs com Psiconautas, los niños olvidados, Decorado o Homeless Home, que han representat un punt d’inflexió en el cinema d’animació espanyol, ensenyarà en un work in progress a Animac el treball darrere el seu últim llargmetratge, Unicorn Wars, en la seva darrera fase de producció.

Emma De Swaef i Marc James Roels, la parella de moda en animació stop motion, creadors de films com Oh Willy… o This Magnificent Cake! i que per primer cop visiten Lleida per parlar del capítol que han dirigit per a l’obra coral The House, produïda per Nexus i Netflix. A més d’aquesta conferència, Animac els dedicarà una retrospectiva amb la projecció dels seus guardonats films.

Javier Mariscal, el reconegut dissenyador, dibuixant i realitzador desvetllarà en un work in progress a Animac, per primer cop davant el públic, el seu nou projecte de film animat They Shot the Piano Player, codirigit, com Chico y Rita, amb Fernando Trueba. Mariscal i Juan Carlos Concha, cap tècnic d’animació de la pel·lícula, descobriran algunes imatges i part del seu procés de creació.

Monogràfics El gir imaginari, El teu cos és un camp de batalla i Happy and Gay
Des de fa uns anys es parla de l’animació documental i del “gir imaginari” que ha provocat en un gènere que semblava esclau de la imatge real, oferint-li la possibilitat de tocar temes que, pel seu caràcter abstracte, íntim o esfereïdor, no poden abordar-se des de la imatge fotogràfica. Enguany, Animac programa el monogràfic El gir imaginari, amb una selecció de 13 curtmetratges on es podran veure singulars exploracions gràfiques i narratives que ens donen a conèixer successos reals des d'una perspectiva única, moltes vegades en primera persona.

Un altre dels monogràfics que es projectaran enguany és El teu cos és un camp de batalla, amb una selecció de 13 curtmetratges amb animacions feministes i diferents representacions del cos. I al monogràfic Happy and gay es podran veure 12 curtmetratges amb un arc iris de propostes sense complexos.

Monogràfic de Karel Zeman, pioner dels efectes visuals

Parlar de la força de la imaginació en el cinema del segle passat és parlar del director txecoslovac Karel Zeman (Ostroměř, 1910 – Zlín, 1989) un pioner dels efectes especials a nivell mundial, considerat un dels fundadors del cinema d’animació txecoslovac, sovint comparat amb Georges Méliès. Per apropar les seves pel·lícules al públic, Animac li dedica un monogràfic, amb la projecció d’un dels seus llargmetratges més celebrats, Baron Prášil (El baró fantàstic, 1961) i una selecció de curtmetratges que es podran veure en l’espai Open Screen.

Tot i les dècades que han passat des de la creació de les seves pel·lícules, la seva originalitat i la seva particular combinació de tècniques fan que encara avui continuïn sent admirades pels espectadors de totes les edats.

Retrospectiva 'Dos llumàtics. Especial Animac', dedicada a Segundo de Chomón

En una edició dedicada a la força de la imaginació, Animac se suma a la celebració del 150 aniversari del naixement de Segundo de Chomón (Terol, 1871 – París, 1929), un revolucionari del cinema i figura imprescindible per entendre els primers anys del cinema. La seva carrera està associada a la tècnica com a vehicle de la il·lusió i la fantasia, i a ell li devem molts dels trucatges usats en l’actualitat.

Animac organitzarà diumenge, 6 de març, un cinema-concert amb una selecció de curtmetratges de Chomón especialitzada en animació, amb les flamants còpies digitalitzades i restaurades pel Centre de Conservació i Restauració de la Filmoteca de Catalunya.

Un espectacle per a tota la família, amb acompanyament musical original del compositor lleidatà Josep Maria Baldomà, quefusiona l’encant del cinema fantàstic dels orígens de Segundo de Chomón amb la música de so cinemàtic i híbrid entre instruments electrònics i acústics.

Animac 2022 projecta vuit llargmetratges

Mad God (Estats Units, 2021), dirigida i produïda per Phil Tippett, Premi Animation Master d’Animac 2022, és la pel·lícula de la seva vida, a la qual ha dedicat 30 anys, un film experimental ambientat en un món de monstres, científics bojos i porcs de guerra, feta amb tecnologia que abasta tota la història del cinema.

Archipel (Canadà, 2021), dirigit per Félix Dufour-Laperrière, un documental mig inventat sobre el Quebec i les illes del riu Sant Llorenç, reals o fictícies, una pel·lícula amb dibuix lliure i un vocabulari precís que parla i somnia un territori i els seus veïns.

Bob Cuspe - Nós não gostamos de gente (Brasil, 2021), dirigit per Cesar Cabral, una pel·lícula d’animació stop motion que barreja documental, comèdia i road movie, inspirat lliurement en la vida i l’obra d’un dels dibuixants brasilers més admirats de tots els temps, Angeli.

La Traversée (França, Alemanya i República Txeca, 2020), dirigit per la pintora i realitzadora francesa Florence Miailhe, mestra de la tècnica de la pintura animada a càmera i Premi Animation Master d’Animac 2020. El film és un viatge iniciàtic de dos germans perduts als camins de l’exili, que els portarà des de la infància fins a l'adolescència, travessaran un continent soscavat per la caça de migrants i hauran de sobreviure a proves, tant fantàstiques com molt reals, abans d'arribar a un Nou Món, lliure.
Belle (Japó, 2021), dirigit per Mamoru Hosoda, és el darrer film del creador japonès, nominat als Oscars el 2019 amb Mirai, mi hermana pequeña. A Belle, que no s’estrenarà comercialment a Espanya fins a mitjans de març, Hosoda explica una història fantàstica i alhora realista sobre la dicotomia entre la vida tradicional japonesa i l’era de les xarxes socials, amb salts en el temps i l’espai, i amb una sensibilitat i una estètica que han causat furor als països on s’ha estrenat. Aquest serà el film amb el qual Animac clourà la seva 26a edició, diumenge 6 de març a les 19 h.

Baron Prášil (El baró fantàstic, Txecoslovàquia, 1961), dirigit per Karel Zeman, un dels pioners dels efectes especials i considerat un dels fundadors del cinema d’animació txecoslovac i sovint comparat amb Georges Méliès. Zeman va aconseguir fama mundial gràcies a llargmetratges que barrejaven imatge real, animació i marionetes. A més de la projecció de Baron Prášil, Animac li dedica a l’autor el Monogràfic Imaginació. Karel Zeman que comptarà també amb la projecció, a l’espai Open Screen, d’una selecció dels seus curtmetratges més representatius.

Dins l’apartat Petit Animac es projectarà Valentina (Espanya, 2021), que acaba de guanyar el Premi Goya a millor pel·lícula d’animació, dirigida per Chelo Loureiro, una història de superació i optimisme que té com a protagonista una nena amb síndrome de Down que vol ser trapezista. Es tracta de l’òpera prima de Loureiro com a directora, després d’una dilatada trajectòria com a productora de cinema d’animació. Amb aquest film Loureiro busca que les persones amb discapacitat es puguin veure reflectides en la ficció com a protagonistes.

I finalment, en l’espai Open Screen es podrà veure el film Mironins (Espanya, 2021), dirigit per Mikel Mas Bilbao, un projecte transmèdia i de sèrie TV, ara en format llargmetratge per al públic familiar que explica les peripècies de tres gotetes de pintura que cobren vida en els quadres del pintor Joan Miró.

Petit Animac, el paradís del cinema d'animació per a la canalla

El cap de setmana del 5 i 6 de març, els infants tenen una cita a Lleida amb les projeccions del Petit Animac, l’apartat especialment pensat per als més menuts de la casa. A La Llotja i al CaixaForum Lleida, els infants podran veure cinc sessions del Petit Animac amb una selecció de 32 films d’animació (27 curtmetratges, 4 migmetratges i 1 llargmetratge) de 19 nacionalitats diferents i una desena dels quals s’estrenen a l’Estat espanyol. Així mateix, com l’any passat, el gruix de la programació infantil es podrà seguir també en línia, del 4 al 13 de març, a través de la plataforma Filmin per al territori nacional.

Dins la programació del Petit Animac destaquen alguns curtmetratges com: Hokkyoku-Guma Suggoku Hima (Polar Bear Bears Boredom) el darrer treball de Koji Yamamura, un dels grans autors contemporanis; Nacer de Roberto Valle i nominat als Goya, o L'extraordinària història de la Bruna (Espanya, 2021) dirigit per Marc Riba i Anna Solanas, els animadors catalans en stop motion de trajectòria més internacional. S’estrenarà a Espanya Ich habe keine Angst! (I’m Not Afraid!) curt de Marita Mayerseleccionat a la Berlinale, el productor del qual, Fabian Driehorst, serà a Lleida per presentar la pel·lícula. I també s’estrenarà a Espanya Papa Is Big, I Am Small (Itàlia, 2021), una història curta i tendra dirigida per Masha Rumyantseva i Anya Ru, aquesta última visitarà Animac per presentar el film.

La programació infantil es complementarà amb tres Sessions Escolars, amb una vintena de curtmetratges seleccionats i adreçats als alumnes dels centres educatius de la demarcació, que enguany tornen a ser presencials a La Llotja, del 28 de febrer al 4 de març, i també en línia.

Animac es consolida amb 26 anys d'història

Amb el pas dels anys, Animac ha consolidat el seu caràcter independent i artístic. La Mostra va ser creada el 1996 i al llarg dels seus 26 anys d'història amb una programació de qualitat, s’ha consolidat com una mostra de referència del món de l’animació, tant per als professionals, com per al públic en general. I és un dels esdeveniments audiovisuals més coneguts que se celebren a Espanya, amb importància i prestigi a nivell internacional.

És una mostra no competitiva amb un marcat caràcter independent, artístic i creatiu. Animac és un punt de trobada per on passen present i futur de l'animació internacional, amb especial atenció al talent emergent i als que ofereixen un treball singular i artísticament destacable.

Animac compta amb el suport de l’ICEC de la Generalitat de Catalunya, l’ICAA del Ministerio de Cultura, la Diputació de Lleida i CaixaForum Lleida, entre altres col·laboradors.