L’OBC interpreta el concert per a violí de Txaikovski

Aquest diumenge, 27 de febrer, a les 19 h, arriba a la sala simfònica de l’Auditori Municipal Enric Granados un dels grans concerts de la Temporada 2022

L’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, sota la direcció d’Stephanie Childress i amb el violinista Sergei Dogadin interpreta el concert per a violí de Txaikovski aquest diumenge, 27 de febrer, a les 19 hores, a l’Auditori Municipal Enric Granados en el marc de la programació de LaTemporada Lleida.

El concert per a violí i orquestra de Piotr Illitx Txaikovski és, possiblement, el més reconegut del seu gènere. Amb una escriptura per a solista a l’abast només dels virtuosos més agosarats, l’obra assoleix un dels cims indiscutibles de l’expressió romàntica.

Romeu i Julieta, la tragèdia d’amor de Shakespeare, dona forma a una de les obres més inspirades de Txaikovski, una obertura-fantasia que recrea els personatges i vivències del paradigma de la tragèdia de l’amor condemnat. La ruptura amb el llenguatge orquestral romàntic, llegat d’autors com Txaikovski, és el que va portar Serguei Prokófiev a composar La Simfonia n. 1, “Clàssica”, una composició que va molt més enllà de l’emulació dels models simfònics del segle XVIII i que prefigura un dels corrents més fèrtils del segle passat.

Albada, interludi i dansa, de Robert Gerhard fou composta durant la Guerra Civil per a una sèrie de retransmissions radiofòniques de la BBC.  L’obra mostra una plena identificació amb la causa republicana a partir de la incorporació de melodies populars juntament amb tractaments avantguardistes.

Programa

Simfonia Clàssica en re major, op. 25                         S. Prokofiev

Concert per a violí i orquestra en re major, op.35    P. I.Txaikovski

Albada, Interludi i Dansa                                              R. Gerhard

Romeu i Julieta: Obertura-Fantasia                            P. I. Txaikovski

Les entrades (30 €, la general i 25 €, la reduïda) es poden comprar a les taquilles de l'Auditori Municipal Enric Granados, Teatre de la Llotja, Teatre Municipal de l'Escorxador i a l'oficina de Turisme de Lleida i al web de LaTemporada Lleida.

Sergei Dogadin, violí

Brillant violinista de l’escola russa Sergei Dogadin s’ha establert amb una carrera internacional sòlida com a solista i músic de càmera. Guanyador de 10 Concursos Internacionals, cal destacar el Primer Premi del XVI Concurs Internacional Txaikovski (2019). Ha tocat amb la majoria d’orquestres russes i dels seus concerts amb la Mariinsky Orchestra i Valery Gergiev, continua la seva relació amb la St Petersburg Philharmonic Orchestra i Yuri Temirkanov. Dogadin ha treballat amb la Royal Concertgebouw Orchestra/Valery Gergiev, Tonkunstler-Orchester/Fabien Gabel al Grafenegg Festival, Xangai Symphony Orchestra/Manfred Honeck, NDR Radiophilharmonie Hannover ambdues amb Andrew Manze i Robert Trevino, així com la West Au Carter.

Els futurs concerts inclouen la Franz Liszt Chamber Orchestra amb István Várdai, la Filharmònica de París amb la Russian National Youth Orchestra i Gergiev, el seu debut amb l’Orquestra Simfònica de Barcelona amb Stephanie Childress i el seu debut amb la Royal Liverpool Philharmonic Vasily Petrenko.

Com a músic de cambra aquesta temporada te compromisos al Teatre dels Camps Eliseus a París, així com a recitals a Sant Petersburg. Ha compartit escenari amb músics com Daniil Trifonov, Narek Hakhnazaryan, Denis Matsuev, David Geringas o Elisabeth Leonskaya, entre d’altres. Altres concursos inclouen el Premi del Públic del XIV Concurs Internacional Txaikovski (2011) i el Primer Premi del IX Concurs Internacional de Violí Joseph Joachim a Hannover el 2015.

Actualment continua els seus estudis amb Boris Kuschnir a la Universitat de Música i Arts de Viena. Des del 2017, és professor convidat a l’Acadèmia Internacional d’Arts Liangzhu (Xina). Toca un violí Domenico Montagnana (1721).

OBC

L’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) va ser fundada per l’Ajuntament de Barcelona el 1944, com a consolidació del projecte de l’Orquestra Pau Casals (1920-1937) que la Guerra Civil va interrompre. Avui dia, interpreta les grans obres del repertori simfònic amb especial cura dels nostres artistes i el nostre patrimoni musical. Des de l’any 1999 té com a seu pròpia L’Auditori. A aquesta activitat cal sumar-hi els concerts en llocs emblemàtics, com el Concert de l’OBC a la platja, el Concert de la Mercè a la plaça de la Catedral i a Nou Barris o a la Sagrada Família.

El seu primer director titular va ser Eduard Toldrà, i des del setembre de 2015 ho és Kazushi Ono, que també és titular de l’Orquestra Simfònica Metropolitana de Tòquio. A partir de la temporada 22-23, el mestre Ludovic Morlot assumirà la direcció titular de l’OBC. Altres titulars han estat Rafael Ferrer, Antoni Ros Marbà, Salvador Mas, Franz-Paul Decker, Luis Antonio García Navarro, Lawrence Foster, Ernest Martínez Izquierdo, Eiji Oue i Pablo González. Ha estat dirigida per Ataúlfo Argenta, Herbert Blomstedt, Sergiu Celibidache, Sergiu Comissiona, Christoph von Dohnányi, Rafael Frühbeck de Burgos, Valeri Guérguiev, Christopher Hogwood, Eliahu Inbal, Mariss Jansons, Clemens Krauss, entre d’altres.

En els més de 70 anys de trajectòria, l’Orquestra ha programat nombroses estrenes i ha realitzat diversos enregistraments discogràfics amb Decca, EMI, Auvidis, Koch, Claves, Naxos, Telarc i BIS, entre altres. Entre aquests enregistraments trobem el Concierto de Aranjuez, amb la destacada solista de guitarra Xuefei Yang per a la discogràfica EMI, i les monografies d’Albéniz i Garreta amb el segell Tritó. L’Orquestra ha mantingut una activitat artística continuada a l’estranger, amb gires per diferents països d’Europa, Àsia i els Estats Units, que li han permès actuar en sales de renom com el Musikverein, el Wiener Konzerthaus, el Concertgebouw, el Royal Albert Hall, el Kennedy Center o el Carnegie Hall, i prendre part en festivals internacionals com el Proms, al Royal Albert Hall de Londres. L’OBC està integrada en el Consorci de l’Auditori i l’Orquestra, format per la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona.

Stephanie Childress, directora

Childress té vint-i-dos anys i  se l’ha comparat amb “altres joves directors notables del passat com Sir John Eliot Gardiner i Sir Simon Rattle” (Varsity). La seva musicalitat i domini d’un ampli abast de repertori ha donat lloc a compromisos internacionals amb orquestres simfòniques, grups de cambra contemporanis i teatres d’òpera.

La temporada 2021/22 continuarà en el seu càrrec com a directora adjunta de l’Orquestra Simfònica de St Louis i directora musical de la Jove Orquestra Simfònica de St Louis. Després del seu èxit com a guanyadora del segon premi del concurs de direcció inaugural, La Maestra, té diversos compromisos amb orquestres a França, incloent l’Orquestra de París, Orquestra Mozart de París, Orchestre de Chambre de Paris, Opéra et Orchestre National de Montpellier i Mulhouse Symphony Orchestra. En altres llocs debutarà amb l’Orquestra Simfònica de Barcelona, La Simfònica de Carolina del Nord i l’Orquestra Budafok Dohnanyi.

A la temporada 2020/21, Childress va assumir el seu càrrec com a directora assistent de SLSO durant quatre setmanes de residència a causa de la pandèmia i va fer diverses aparicions emocionants amb orquestres del Regne Unit, incloent debuts com a directora amb l’Orquestra Simfònica de Londres, Philharmonia Orchestra, Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, BBC Philharmonic Orchestra i London Mozart Players.

Després d’haver estat inspirada per començar a dirigir a causa del seu amor per l’òpera, Stephanie es dedica tant a aprendre com a ampliar el repertori operístic. Ha estat directora assistent a l’English National Opera i durant l’estiu de 2021 es va unir al personal musical del Festival de Glyndebourne per ajudar en produccions d’Il Turco a Itàlia i Luisa Miller. Anteriorment, va dirigir The Enchanted Island de Jeremy Sams amb la British Youth Opera, The Rape of Lucretia de Benjamin Britten al St John’s College (Cambridge), A Dinner Engagement de Lennox Berkeley per a la Cambridge University Opera Society i l’estrena mundial de The Next Station is Green Park d’Anna Semple al Royal Conservatoire of Scotland.