Disminueix l’absentisme escolar a la ciutat de Lleida durant el primer trimestre del curs 21-22
L’Oficina Municipal d’Escolarització constata una millora en l’índex d’absentisme, que se situa en un 1,76%, però encara és superior a les xifres anteriors a la irrupció de la Covid La tinent d’alcalde Sandra Castro, que ha presidit el Consell escolar municipal on s’han donat a conèixer aquestes dades, ha fet una crida a la comunitat educativa per acollir i donar escalf als infants i famílies que puguin arribar a Lleida procedents d’Ucraïna: “Lleida és una ciutat acollidora i educadora que està preparada per acollir als infants i les seves famílies”
L’Oficina Municipal d’Escolarització constata una millora en l’índex d’absentisme, que se situa en un 1,76%, però encara és superior a les xifres anteriors a la irrupció de la Covid La tinent d’alcalde Sandra Castro, que ha presidit el Consell escolar municipal on s’han donat a conèixer aquestes dades, ha fet una crida a la comunitat educativa per acollir i donar escalf als infants i famílies que puguin arribar a Lleida procedents d’Ucraïna: “Lleida és una ciutat acollidora i educadora que està preparada per acollir als infants i les seves famílies”
L’Oficina Municipal d’Escolarització de l’Ajuntament de Lleida ha constatat una disminució de l’absentisme escolar en el primer trimestre d’aquest curs 2021-22 després que amb la Covid s’incrementessin de forma significativa aquests índexs. Les darreres xifres d’absentisme mostren un nivell de l’1,76% - amb 118 alumnes absentistes molt greus i 267 greus- quan a l’inici de la pandèmia s’havia arribat a assolir un percentatge del 2,9%.
Des de l’Ajuntament de Lleida, tot i la millora d’aquests indicadors, es continua amatent a l’evolució dels casos per si cal implementar mesures específiques i projectes adaptats per garantir l’escolaritat dels infants. Prèviament a la pandèmia, l’índex d’absentisme escolar a la ciutat se situava a l’entorn de 1,25% de mitjana.
Es considera absentisme lleu la no assistència inferior al 25%, màxim un dia a la setmana; l’absentisme greu se situa en la no assistència entre el 25 i el 75% de les jornades de classe, 2 o 3 dies a la setmana; i el molt greu està tipificat com l’absència superior al 75% o l’equivalent a 4 i 5 dies a la setmana.
La Comissió d’absentisme de l’àmbit comunitari de la ciutat de Lleida té com a objectiu prioritari vetllar per l’escolarització dels menors de la ciutat, especialment en el pas del carrer curs dels estudis de primària a primer curs d’ESO i en l’escolarització dels alumnes d’infantil 1 i, també, estar amatent als nous casos que es detecten en l’alumnat de 1r,2n i 3r de primària, perquè en aquests nivells es desenvolupen les habilitats fonamentals per a l’èxit escolar i també en alumnat dels cursos d’infantil com a mesura preventiva.
Integren la comissió d’absentisme representants del departament d’Ensenyament de la Generalitat, responsables de la regidoria d’Educació, membres de la Guàrdia Urbana i representants de les direccions dels centres.
La tinent d’alcalde i regidora Sandra Castro ha presentat aquestes dades en la reunió del Consell Escolar Municipal, en què també s’han exposat les principals actuacions de l’Oficina Municipal d’Escolarització de la Regidoria d’Educació durant el curs 2020-21.
L’OME és l’organisme encarregat d’acompanyar les famílies en el procediment d’admissió, donar publicitat als resultats del procés de preinscripció, coordinar les jornades de portes obertes dels centres educatius del municipi i promoure campanyes informatives adreçades a les famílies.
L’informe de l’activitat de l’OME en el curs 20-21 mostra que des de l’octubre de 2020 fins al maig de 2021 es van atendre 532 famílies en el que es denomina “matrícula viva”. En aquest període, per al cicle d’infantil i primària, s’ha enregistrat una disminució important dels alumnes que arriben de fora d’Espanya i s’incorporen al sistema. En anys anteriors suposaven més del 50% i en el curs passat va ser un 37%.
Punt per l’equitat i programa ‘Lleida Orienta’
Castro ha informat del nou Punt per l’Equitat que ha posat en marxa l’Ajuntament de Lleida amb l’objectiu d’atendre les famílies que arriben a la ciutat i són susceptibles de ser vulnerables. En el primer any de funcionament s’han atès 114 famílies amb 229 menors a càrrec.
També s’han presentat en el marc del Consell escolar les dades del programa “Lleida Orienta”, que treballa de manera individual i també grupal en l’orientació acadèmica d’alumnes que per diferents circumstàncies han abandonat els estudis reglats. L’objectiu és acompanyar les persones per incorporar un procés formatiu en el seu projecte de vida. Des de l’1 de setembre de 2021 fins al 20 de gener de 2022 s’ha treballat amb 135 persones mitjançant l’Agenda d’Orientació i Tutories Indiviauls i amb 10 famílies. Del total de persones ateses, 17 s’han derivat a programes de formació i inserció, 19 a estudis d’ESO, 22 a Formació Professional, 13 a Batxillerat, 12 a la Universitat i 29 a educació no formal. També s’ha realitzat una intervenció directa a centres com l’Institut Maria Rúbies, l’IMO i també s’han realitzat accions adreçades a joves per mitjà de diferents activitats a Palma Jove-regidoria de Joventut.
En la reunió del Consell Escolar Municipal, que ha comptat amb l’assistència del director dels SSTT d’Educació a Lleida, Claudi Vidal, s'ha informat que totes les escoles públiques de Lleida ciutat sortiran amb ràtio 20 a i3.
La tinent d’alcalde Sandra Castro, en la intervenció de cloenda del Consell Escolar Municipal, ha fet esment a la situació de guerra que pateix Ucraïna i ha recordat que “Lleida és una ciutat acollidora i educadora que està preparada per acollir als infants i les seves famílies” i ha encoratjat la comunitat educativa a fer costat a les persones que puguin arribar la nostra ciutat provinents de la zona de conflicte.