El servei Avant entre Lleida i Barcelona recuperarà les freqüències prepandèmia abans de l’estiu
El ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana s’ha compromès a fer aquesta millora al servei i estudiar altres reclamacions plantejades per les institucions i entitats de Lleida avui a MadridLa delegació lleidatana segueix reivindicant la dotació de places AVE a preu Avant en trens amb parada a la ciutat i bitllets i abonaments més assequibles i flexibles
Renfe recuperarà les freqüències prepandèmia en el servei Avant entre Lleida i Barcelona abans d’aquest estiu, tornant a posar en marxa les quatre que s’han eliminat i arribant a les 15 diàries (7 d’anada i 8 de tornada).
Així ho ha tramès avui la secretària general de Transports i Mobilitat, María José Rallo, als representants de les institucions i entitats lleidatanes agrupades en la Taula de treball sobre el servei Avant Lleida-Barcelona, que s’han desplaçat avui a Madrid per a fer sentir les reivindicacions de la societat lleidatana per la millora d’aquest servei ferroviari d’alta velocitat.
El ministeri també estudiarà la resta de reivindicacions plantejades pels representants de la taula a partir de l’estudi del sindicat CCOO "Avant Lleida-Barcelona, un tren per a la classe treballadora", com són la dotació de places a preu d’Avant per als usuaris de Lleida en els trens AVE que s’aturen a l’estació de Lleida-Pirineus i tenen places lliures i la rebaixa en els preus dels bitllets i dels abonaments. Les entitats i institucions que formen part de la Taula mantindran aquestes reivindicacions sobre la taula, ja que les consideren necessàries per oferir un servei adequat a la ciutadania, han explicat.
La delegació lleidatana ha comptat amb la participació de les principals institucions de Lleida, amb el paer en cap de l’Ajuntament de Lleida, Miquel Pueyo, el president de la Diputació, Joan Talarn, i el delegat del govern de la Generalitat, Bernat Solé, al capdavant, acompanyats també de representants de la societat civil lleidatana implicats en aquesta reivindicació conjunta de tot el territori. Així, també han participat en la trobada Cristina Rodríguez Alberto Puivecino, de CCOO, Ramon Moreno, d’UGT, Rosa Maria Castillo, de la Federació d’Associacions de Veïns de Lleida i Carles Feixa, en representació de la plataforma d’usuaris habituals dels trens Avant, a més de la delegada del Govern a Madrid, Ester Capella.
Valoracions de la trobada
L’alcalde Pueyo ha assenyalat que “hem vingut a plantejar sèrie de demandes molt treballades, sensates i transversals en temes tarifaris i també de recuperació de freqüències un cop ha passat el pitjor de l’onada de la Covid. La reunió amb la secretària general ha donat el seu fruit, sobretot perquè hem identificat un interlocutor i ells han vist que és una reivindicació amb una transversalitat territorial, social i veïnal extremadament important”, ha afirmat i ha considerat inacceptables els preus dels abonaments i el fet que les aplicacions de compartir cotxe siguin ara una de les opcions més usades per anar de Lleida a Barcelona.
Per la seva banda, Talarn ha destacat “vull ser molt optimista hem sigut capaços d’unir-nos tota la societat lleidatana, tots els estaments implicats per portar una proposta tots junts al ministeri. Crec que això servirà per a molt, perquè han vist aquesta unitat del territori”, però ha afegit que “ens falta també una revisió de preus, amb abonaments adequats a les necessitats del territori”. “Seria un pas endavant perquè Lleida continuï sent aquesta porta d’entrada de lleidatans cap a Barcelona, sinó també de talent barceloní que pugui venir cap a les nostres contrades”, ha afegit.
En nom de la Generalitat, Solé ha valorat positivament la celebració de la reunió “que ha servit per a recuperar la normalitat prepandèmia, però no per garantir l’equitat”, que ha considerat que es garantiria oferint places AVE a preu Avant i considerant el servei Lleida-Barcelona com a obligació de servei públic. “L’equitat és una garantia d’igualtat d’oportunitats per un territori, i això passa no només per fer un balanç econòmic, sinó també demogràfic i de petjada ecològica. Apostar pel tren i revertir la situació de molta mobilitat per carretera és avançar en els objectius de desenvolupament sostenible”, ha declarat.
La secretària general de CCOO a Lleida, Cristina Rodríguez, s’ha mostrat orgullosa de la unitat assolida amb aquesta plataforma i ha resumit les propostes de l’informe de CCOO en el qual es basen les reivindicacions, que són principalment l’augment de freqüències i la reducció de preus. “Hem anat a exigir això al ministeri. Hi ha el compromís abans del juny de retornar a les freqüències que teníem als trens Avant d’abans de la pandèmia, però aquí no ens quedem contents, hem vingut a exigir i continuarem treballant perquè sigui una realitat el que demanem, que és el que toca pel nostre territori”.
El secretari de Política Social i Ocupació de la UGT de Lleida, Ramon Moreno, ha dit que cal “donar valor a aquest grup que representem a la societat lleidatana i que som aquí no només per l’efecte vertebrador del tren, sinó perquè volem que sigui realment un mitjà de transport a l’abast de tothom i sobretot de la classe treballadora” i ha recordat que “molts dels desplaçaments no són per oci sinó per salut o per treball i cal que el tren sigui assequible i el més còmode possible per a les persones del territori”.
Des de la FAV, Rosa Maria Castillo ha expressat també ha volgut “posar en valor treball unitari i de consens a partir de proposta acurada de CCOO” i ha remarcat que consideren prioritari la recuperació del servei de les 22.00 i la rebaixa de les tarifes. “En situació d’emergència climàtica considerem fonamental potenciar l’ús del transport públic. Seguim treballant en aquesta línia i esperem que aquest treball doni els seus fruits i si Lleida pot ser pilot en aquestes propostes, benvingut sigui”, ha explicat.
Per part de la plataforma d’usuaris, ha actuat com a portaveu Carles Feixa, qui ha insistit en el fet que “no té sentit que una ciutat com Lleida tingui més de 19.000 usuaris que utilitzen l’automòbil per traslladar-se de la província de Lleida a BCN i que el tren que és el més sostenible tingui les limitacions i que la pandèmia ha incrementat”. A més, ha destacat que a Lleida no hi ha alternatives viables a l’Avant i que, per tant, cal un nou model de transport públic que integri l’alta velocitat amb la resta de serveis, ja que “necessitem un servei sostenible amb unes modalitats de preu que siguin viables”.