Arrenca Animac 2022, l'epicentre del Cinema d'Animació a Lleida

En la inauguració d’aquest vespre, el creador suís Georges Schwizgebel ha rebut el Premi Honorífic d’aquesta edició i el geni nord-americà dels efectes visuals Phil Tippett ha estat guardonat amb el Premi Animation Master Enguany participen en la Mostra els creadors Emma De Swaef i Marc James Roels; Javier Mariscal; Chelo Loureiro; Alberto Vázquez; Mauro Carraro, i Rafael Esteban Trujillo “Rafillo”, entre altres Del 3 al 6 de març, Lleida acollirà un extens programa de projeccions, conferències, tallers i activitats paral·leles, i del 4 al 13 de març bona part de la programació de projeccions es podrà veure a Filmin 

L’edició número 26 d’Animac, la Mostra Internacional de Cinema d’Animació de Catalunya organitzada per l’Ajuntament de Lleida amb el suport de l’ICEC de la Generalitat de Catalunya, l’ICAA del Ministerio de Cultura, la Diputació de Lleida i CaixaForum Lleida, entre altres col·laboradors, ha arrencat avui amb força amb la jornada inaugural al Teatre de la Llotja de Lleida, on s’ha entregat el guardó al Premi Honorífic 2022, el prestigiós creador suís Georges Schwizgebel, per la seva originalitat i virtuosisme que el converteixen en tot un referent dins l’animació més expressiva i plàstica. Schwizgebel ha agraït el reconeixement atorgat per Animac i ha destacat la qualitat de la Mostra, fent una especial menció als cartells de totes les edicions.

Durant la inauguració, s’han projectat dos dels curtmetratges de Schwizgebel: Erlkönig (2015), basat en el poema de Goethe amb música de Schubert i Liszt, que ha comptat amb la banda sonora en directe, interpretada per la jove pianista de Pals Emma Stratton, i s’ha estrenat a Espanya Darwin’s Notebook (2020), un curtmetratge sobre el colonialisme, les tribus i l’home supremacista blanc, que va guanyar l’any passat el Premi del Cinema Suís a la millor pel·lícula d'animació. En una edició on la força de la imaginació és la protagonista, Animac dedicarà al mestre suís una completa retrospectiva amb els seus curtmetratges més significatius, amb un estil original i virtuós de narrar i animar a través de tècniques variades i plàstiques, que es complementarà amb una masterclass, prevista per diumenge, 6 de març, on els amants del cinema d’animació profunditzaran en l’univers creatiu de Schwizgebel.

En la cerimònia inaugural, s’ha fet entrega també del Premi Animation Master d’Animac 2022 al geni nord-americà dels efectes visuals Phil Tippett que, malgrat no poder estar físicament a Lleida, ha enviat un vídeo agraint la distinció. El creador californià ha finalitzat recentment el projecte dels seus somnis, Mad God, al qual ha dedicat 30 anys, un film experimental ambientat en un món de monstres, científics bojos i porcs de guerra, fet amb tecnologia que abasta tota la història del cinema, i que es projectarà a Animac demà divendres. I dissabte es connectarà en directe des del seu estudi de Berkeley per mantenir una conversa juntament amb el seu amic i animador Sam Orti (Conflictivos Productions) i la directora de la Mostra, Carolina López, a La Llotja.

Phil Tippett ha agraït el guardó amb aquestes paraules: “moltes gràcies per aquest premi, és tot un honor formar part d’aquesta edició d’Animac, malauradament no podré estar allí en persona amb vosaltres a la bonica Lleida, però podreu veure Mad God, que m’ha costat trenta anys per terminar-lo i espero que el gaudiu”.

L’acte ha estat presidit per l’alcalde de Lleida, Miquel Pueyo; el delegat del Govern de la Generalitat a Lleida, Bernat Solé; el subdelegat del Govern a Lleida, José Crespín; el regidor de Cultura, Ciutat i Transició Ecològica i diputat provincial de la Diputació de Lleida, Jaume Rutllant, i la directora d'Animac, Carolina López.

En la seva intervenció, l’alcalde Miquel Pueyo ha destacat que Animac “torna a situar la nostra ciutat com l’epicentre del millor i més innovador cinema d’animació, consolidat com un referent nacional i internacional”. Pueyo ha dedicat unes paraules en record al dibuixant i il·lustrador lleidatà Miguel Gallardo “que ens ha deixat recentment i que precisament ens havia d’acompanyar a l’edició d’enguany d’Animac, on havia de recollir el Premi Trajectòria, que se li atorgarà de manera pòstuma”. “Des d’aquí, l’Ajuntament de Lleida i Animac et volem agrair, Miguel, la proximitat i l’estima que sempre vas tenir a la Mostra”, ha afegit el paer en cap.

Bernat Solé, ha posat en valor “la capacitat d'Animac d'internacionalitzar la producció audiovisual i del territori que l'acull”, i ha afegit que Animac “és un laboratori d'idees, però també suposa un impuls per a la creació audiovisual en llengua catalana”.

Per la seva banda, José Crespín ha posat en relleu que la col·laboració de l’ICAA del Ministerio de Cultura amb Animac “demostra el nostre compromís per enfortir el món audiovisual nacional” i ha remarcat que “la suma d'esforços internacionals han aconseguit que Animac es consolidi i arreli en la ciutat que l'ha vist créixer”.

Jaume Rutllant ha destacat que “Animac és una declaració d'amor en molts sentits: la ciutat de Lleida estima Animac i el cinema d'animació, així que aquests dies deixeu-vos estimar pel cinema”.

Carolina López ha parlat del tema d’Animac d’enguany, la força de la imaginació “si imaginar és posar en imatges, l’animació esdevé el lloc ideal per crear sense límits aquesta obra d’art total que arreplega o pot arreplegar totes les disciplines artístiques gràfiques, sonores i narratives anteriors mitjançant el talent i la tecnologia”. Pel que fa al programa de projeccions, López ha destacat que “les pel·lícules que veurem al llarg d’aquesta edició, com ara Belle de Mamoru Hosoda, Mad God de Phil Tippett, La Traversée de Florence Miailhe, els curts d’aquesta nit o fins i tot els films dels pioners Segundo de Chomón i Karel Zeman, ens recorden que la imaginació no té límits”.

A l’inici de l’acte, s’ha projectat el curtmetratge d’animació El viaje de María (2010), en honor al seu realitzador, el dibuixant i il·lustrador lleidatà Miguel Gallardo, Premi Trajectòria d’Animac 2022 que ens va deixar el passat 21 de febrer. El film és una meravellosa lliçó autobiogràfica sobre com uns pares afronten l’autisme de la seva filla. En aquesta edició, Animac li rendirà un sentit homenatge i, juntament amb el Museu d’Art Jaume Morera, li dedica una exposició, al Foyer de La Llotja, amb una part representativa de la col·lecció d’originals i reproduccions que l’artista va donar el 2020 a l’Ajuntament de Lleida, amb destí als fons del museu.

La inauguració d’Animac ha comptat també amb dues premières mundials: s’ha projectat el curtmetratge Baroudeur (2022) de l’italià establert a Suïssa, Mauro Carraro, que és a Lleida per presentar la pel·lícula i oferir una conferència, i també ha estat première mundial en sala de cinema la projecció de No Ordinary Joe (2021), el nou film del britànic Barry JC Purves, mestre de l’animació stop motion que té més de seixanta premis internacionals a les seves pel·lícules. I ha completat la sessió inaugural, la projecció del film Au revoir Jérôme! (2021) dirigit per Adam Sillard, Gabrielle Selnet i Chloé Farr, premi especial del jurat internacional al millor curtmetratge en la recent edició de la Berlinale, i A Film About a Pudding (2021) de Roel van Beek.

Han estat presents en la inauguració d’Animac els creadors belgues Emma De Swaef i Marc James Roels; la productora i directora gallega Chelo Loureiro; el productor alemany Fabian Driehorst, cofundador de l'estudi de producció Fabian&Fred i productor de dos dels curtmetratges que es podran veure a Animac; l’almerienc Rafael Esteban Trujillo “Rafillo”, creador de la websèrie Querida Conchi, i l’animador valencià especialista en stop motion Sam Orti.

Fins diumenge, es podran veure fins a 251 films en les diferents seccions de projeccions (Curts, Futur Talent, Petit Animac, Monogràfics, Retrospectives i Llargmetratges), i convidats nacionals i internacionals de luxe que presentaran les seves darreres pel·lícules, oferiran conferències, repassaran els seus universos creatius i ensenyaran els nous projectes que tenen en marxa.

El talent ja consagrat es barrejarà amb les joves promeses que presenten els seus curtmetratges a la secció Futur Talent i al nou apartat d’Animac Talent.cat, o mostren els seus projectes en estat embrionari a l’Incubator, on un panel de destacats professionals de la indústria de l’animació els valoraran i donaran la seva opinió com a experts. I els estudiants d’escoles i universitats d’animació ompliran d’activitat l’Animacrea, l’espai d’Animac pensat per experimentar amb les diferents tècniques.

Inici de les conferències amb la productora i directora Chelo Loureiro

Animac 2022 compta amb la participació de la productora gallega Chelo Loureiro, amb una llarga trajectòria en la producció de cinema d’animació, que avui dijous a la tarda ha impartit la conferència “Com produir animació independent”, adreçada especialment als estudiants d’Animac Campus.

Chelo Loureiro pot parlar amb propietat del que és fer animació compromesa. Fundadora d’Abano Producións, la productora gallega amb un marcat segell independent i membre actiu de CIMA, ha produït premiats curtmetratges com Carne, de Camila Kater, i Homomaquia, de David Fidalgo, i ha participat en la producció de Decorado, d’Alberto Vázquez. En aquests moments, treballa en dos llargmetratges animats: Unicorn Wars, d’Alberto Vázquez, i El sueño de la sultana, de l’exdirectora d’Animac i una de les grans realitzadores espanyoles, Isabel Herguera.

En la conferència de la tarda, Loureiro ha explicat que "no hi ha feina més arriscada i més complicada que la producció, però veure néixer un projecte d'animació des del dibuix d'una balena en un tovalló (en referència a la producció de Profundis) és meravellós".

La productora gallega és la convidada especial del Petit Animac i presentarà la seva primera pel·lícula com a directora, Valentina, guanyadora del Goya a millor film d’animació d’enguany, i que es projectarà a Animac diumenge, 6 de març a les 12.30 h.

A més de les conferències de Chelo Loureiro, Georges Schwizgebel i la conversa amb Phil Tippett, visiten Animac directors i productors de cinema d’animació nacionals i internacionals, per presentar els seus darrers treballs i per repassar la seva trajectòria creativa.

És el cas de Rafael Esteban Trujillo “Rafillo”, el creador almerienc de la websèrie de comèdia bizarra Querida Conchi, que arriba a Lleida per compartir, en una conferència que tindrà lloc demà divendres, com treballa, les metamorfosis impossibles i la creativitat de la sèrie que, juntament amb altres animacions, ha cridat l’atenció de canals de televisió nord-americans com Cartoon Network (Adult Swim) i la Fox.

Mauro Carraro, creador italià establert a Suïssa, explicarà en la seva conferència de demà divendres com ha dotat el 3D dels seus films d’un toc “fet a mà” emulant tècniques com ara l’aquarel·la, el gravat i el dibuix analògic, i que estrena mundialment a Animac el seu darrer curt Baroudeur.

Alberto Vázquez, director gallec de curts i llargs com Psiconautas, los niños olvidados, Decorado o Homeless Home, que han representat un punt d’inflexió en el cinema d’animació espanyol, ensenyarà en un work in progress dissabte a Animac el treball darrere el seu últim llargmetratge, Unicorn Wars, en la seva darrera fase de producció.

Emma De Swaef i Marc James Roels, la parella de moda en animació stop motion, creadors de films com Oh Willy… o This Magnificent Cake! i que per primer cop visiten Lleida per parlar del capítol que han dirigit per a l’obra coral The House, produïda per Nexus i Netflix. Ho faran en una conferència dissabte i, a més, Animac els dedicarà una retrospectiva amb la projecció dels seus guardonats films.

Javier Mariscal, el reconegut dissenyador, dibuixant i realitzador desvetllarà en un work in progress diumenge a Animac, per primer cop davant el públic, el seu nou projecte de film animat They Shot the Piano Player, codirigit, com Chico y Rita, amb Fernando Trueba. Mariscal i Juan Carlos Concha, cap tècnic d’animació de la pel·lícula, descobriran algunes imatges i part del seu procés de creació.