La Paeria intensifica les accions de neteja a la ciutat
La comissió de seguiment i control del servei de neteja viària i recollida de residus ha passat balanç avui de les actuacions incloses en el Pla de Millora de l'Espai Públic i altres accions puntuals per a millorar la neteja en barris com Universitat i el ClotLa recollida selectiva de residus a Lleida arriba a un nou màxim del 37,9% amb ús de contenidors i en el porta a porta s'assoleix més del 90% a Ciutat Jardi i Vila Montcada i el 70% a Pardinyes i Balàfia
La Paeria, a través de l'empresa concessionària Ilnet, ha intensificat durant els últims mesos les accions de neteja dels carrers de la ciutat amb la posada en marxa de les primeres actuacions derivades del Pla de Millora de l'Espai Públic de Lleida, que inclouen la neteja intensiva amb hidropressió i altres actuacions de manteniment, desbrossament i ordres de millora d'espais de titularitat privada en diferents punts on s'havien apreciat deficiències. A més, s'ha reorganitzat el servei de l'empresa concessionària Ilnet per tal d'incidir en determinats barris on calia una neteja més intensiva, com els d'Universitat i el Clot, destinant-hi més recursos per aconseguir millors resultats.
La reunió de la comissió de seguiment i control del servei de neteja viària i recollida de residus ha passat avui balanç d'aquestes i altres actuacions enfocades en la millora de la neteja de la ciutat. El regidor de Serveis Urbans, Joan Ramon Castro, ha assenyalat en la trobada que la sensació de brutícia als carrers de la ciutat està minvant fruit d'aquestes accions focalitzades i ha destacat que "Lleida comença a estar més neta".
Durant la comissió, que forma part de la Comissió Especial de la Transparència, s'han repassat altres dades del servei de neteja durant l'any 2021. Es van dur a terme un total de 12.948 serveis d'escombrada manual, 884 d'escombrada mecànica i 1.835 d'escombrada mixta. Pel que fa a la neteja amb aigua a pressió, s'han fet 4.108 serveis d'aiguabatre. També s'han fet 624 serveis de neteja amb hidropressió, la majoria per a netejar pintades, i 1.404 de neteja de contenidors.
Recollida de residus
La comissió també ha passat balanç del servei de recollida de residus durant l'any 2021, que també gestiona la concessionària Ilnet. El percentatge de recollida selectiva de la brossa per al seu reciclatge es va situar a Lleida durant l'any 2021 en un 37,9% del total de residus produïts, la xifra més alta assolida fins ara a la ciutat, tot i que encara queda lluny dels objectius fixats per la Unió Europea d'arribar més enllà del 50%. En l'últim any aquesta ràtio ha millorat en 0,7 punts (1,88%).
Aquestes dades han anat millorant en els últims anys, principalment gràcies a l'extensió del sistema de recollida porta a porta, que ja s'aplica als establiments comercials i als barris de Ciutat Jardí, Vila Montcada, Pardinyes i Balàfia, aquests dos últims de forma parcial. En el cas de Ciutat Jardí i Vila Montcada, on aquest sistema està ja més consolidat, durant el 2021 es va obtenir un percentatge de recollida selectiva del 90%.
En conjunt, augmenta la generació de residus en un 3,8% per un total de 67.282.462 quilos de residus i creixen més els que es reciclen (+5,9%), que els que van a parar a l'abocador (+2,6%).
Durant la comissió també s'ha informat dels danys causats pel vandalisme sobre la flota de contenidors. Durant l'any passat es van cremar un total de 443 contenidors (pels 160 de l'any 2020), amb un cost econòmic que s'enfila fins als 344.000 euros, amb IVA inclòs.
Un altre àmbit on l'incivisme també es deixa notar és en les actuacions per abocaments incontrolats a l'Horta. Ilnet hi va fer durant l'any passat un total de 1.714 serveis, dels quals 1.056 es van produir pel mal ús de les àrees d'aportació, i 656 en altres punts com camins i solars. La gran majoria (1.609) corresponen a l'abocament de residus voluminosos, tot i que l'Horta disposa des de l'any 2018, com a la resta de la ciutat, d'un servei concertat de recollida gratuïta dels residus voluminosos. Durant el 2021 va fer un total de 121 actuacions.