Postius: “FERRMED prioritza l’estació de mercaderies de Torreblanca Quatre Pilans i avala el potencial logístic de Lleida”
L’estudi presentat avui per l'associació demostra, amb dades de transport real de mercaderies, la necessària connexió de Lleida amb el Corredor del Mediterrani Circulen més tones de mercaderies pel corredor de la Vall de l’Ebre entre Lleida i els ports de Barcelona i Tarragona que pel propi Corredor Mediterrani entre València i Barcelona
La Cambra de Comerç de Lleida ha acollit aquesta tarda la presentació de l'informe "Study of Traffic and Modal Shift Optimization in the EU", elaborat per l'associació FERRMED per tal de millorar el sistema de transport terrestre de mercaderies a la Unió Europea, a partir de l'impuls d'un gran eix ferroviari que uneix el continent de nord a sud i que inclou el corredor mediterrani.
L'estudi, que es va iniciar el juliol de 2019 i estarà llest al setembre, permet, però, oferir ja els seus primers resultats. Planteja la necessitat d'invertir en els diferents trams necessaris per a completar i fer operativa aquesta xarxa, prioritzant les zones amb més trànsit, i desenvolupant un nou sistema integrat de coordinació del transport terrestre de mercaderies.
Pel que fa a les Terres de Lleida, els experts aposten per la creació d'una nova terminal ferroviària completa de 6 vies, amb la qualificació d'estratègica, al polígon de Torreblanca Quatre Pilans, amb connexió directa amb la línia Lleida-Manresa-Barcelona, així com dues noves terminals més petites a les Borges Blanques i Bellpuig. A més, es planteja el canvi a l'ample internacional de la via de les línies Tarragona-Lleida-Tardienta-Saragossa i de la línia Lleida-Pobla de Segur i dotar d'una via addicional d'ample internacional (UIC) a la línia Lleida-Manresa-Barcelona fins a Cervera. Des de Cervera, es proposa una nova línia d'ample internacional cap a Igualada i Martorell, fins a enllaçar amb el by-pass Castellbisbal-Mollet. També es preveu una prolongació de la Lleida-La Pobla cap al sud, fins a Tortosa.
En una segona fase, caldria afegir una via més a la línia Tarragona-Lleida-Saragossa i canviar l'ample de tota la línia Lleida-Manresa-Barcelona, en paral·lel, amb el desenvolupament del canvi d'ample a totes les línies ferroviàries de Catalunya. Amb les accions previstes, es pretén solucionar la problemàtica relacionada amb la confluència dels trànsits del corredor mediterrani amb els del corredor de l'Ebre, que representa un volum de transport aproximat a 335.000 tones diàries.
El primer tinent d'alcalde, Toni Postius, ha assistit a la presentació de l’estudi i ha destacat l’aval que suposa pel polígon de Torreblanca Quatre Pilans i la necessitat que el territori de Lleida aposti per aquest gran projecte ferroviari "per a poder disposar d'una vegada per totes d'aquesta infraestructura tan necessària". Postius ha destacat que el planejament del nou polígon de Torreblanca Quatre Pilans es troba força avançat, amb la previsió que es pugui aprovar inicialment entre el juny i el juliol, i de forma definitiva a finals d'any, per poder iniciar les obres d'una primera fase de 240 hectàrees a principis de 2023.
"És important que avancem tant com puguem, perquè estem rebent l'interès de moltes empreses, algunes de l'altra punta del món, i totes busquen disposar d'aquesta connexió ferroviària. És una gran oportunitat, però l'estudi de Ferrmed posa sobre la taula que calen inversions en la infraestructura que depèn de l'Estat, que ens permetin disposar d'ample de via europeu i evitar els colls d'ampolla a l'eix Mediterrani. Cal que empenyem des de Lleida tant com puguem per impulsar aquesta potencialitat logística", ha afirmat el tinent d'alcalde. També han participat en l'acte el tinent d'alcalde Paco Cerdà i els regidors Joan Ramon Castro, Fèlix Larrosa i Carme Valls.
Sobre FERRMED
FERRMED és una associació multisectorial que actua com a grup de pressió, que treballa amb l'objectiu d'unir Europa de Nord a Sud mitjançant un gran eix ferroviari de mercaderies, que connecti les zones de més activitat econòmica i logística, potenciant especialment les connexions de ports i aeroports. Està format per entitats públiques i privades, empreses, cambres de comerç, autoritats portuàries, etc., i compta amb participació de l'Ajuntament de Lleida.