El Museu de Lleida rep en dipòsit una taula gòtica de Joan-Artur Roura i Comas
La taula de la Mare de Déu, el Nen i santa Anna, atribuïda a Francesc Solives, s’incorpora als fons del Museu de Lleida gràcies al dipòsit del seu propietari, sabedor que aquesta obra era d’interès per al museu lleidatà La peça s’exposarà a l’Espai 0 fins a l’11 de setembre de 2022
La taula de la Mare de Déu, el Nen i santa Anna, atribuïda a Francesc Solives, s’incorpora als fons del Museu de Lleida gràcies al dipòsit del seu propietari, sabedor que aquesta obra era d’interès per al museu lleidatà La peça s’exposarà a l’Espai 0 fins a l’11 de setembre de 2022
L’alcalde de Lleida, Miquel Pueyo, ha assistit a la presentació del nou mecenes del Museu de Lleida, Joan-Artur Roura i Comas que ha donat en dipòsit una taula gòtica del s. XV atribuïda a Francesc Solives.
El paer en cap ha posat de relleu que “seguint amb allò que ens vam comprometre tot just a l’inici del curs, al setembre, amb el pla de rellançament del museu, avui ens retrobem al Museu de Lleida per demostrar com la renovació de l’espai està donant cabuda a noves peces que milloren el discurs museístic”.
Així mateix, Pueyo ha destacat que “malgrat el sentiment de pèrdua derivat dels litigis, la donació en dipòsit d’una taula gòtica, propietat de Joan-Artur Roura Comas, ens segueix renovant la confiança en la capacitat del museu de reaccionar amb una mirada àmplia, llarga i poderosa”.
La taula de la Mare de Déu, el Nen i santa Anna, atribuïda a Francesc Solives, del qual només es coneixen tres obres seves, totes elles documentades en terres lleidatanes, s’incorpora als fons del Museu de Lleida gràcies al dipòsit del seu propietari, sabedor que aquesta obra era d’interès per al museu lleidatà.
L’obra que el Museu de Lleida rep avui en dipòsit és una taula gòtica, de la segona meitat del segle XV, amb un bon estat de conservació, i ve a complementar les col·leccions d’interès nacional del museu, i incideix en la idea de ser un museu de territori, que vol explicar les relacions artístiques, socials i econòmiques de Lleida amb el seu territori d’influència al llarg de la història. La taula s’exposarà a l’Espai 0 fins a l’11 de setembre de 2022.
Per acabar, l’alcalde ha agraït al nou mecenes la seva contribució i “per permetre que les col·leccions del Museu de Lleida segueixin creixent, i, d’aquesta manera, situar-lo com un museu de referència, amb un discurs d’abast no només nacional, sinó també internacional”.
En l'obra s’hi representen Santa Anna, la Verge i el Nen, enmig de les dos figures femenines, nu, amb un ocell amb la mà dreta i jugant amb un fil amb la mà esquerra, que es troba en un cistell que subjecta santa Anna. La Verge aguanta el Nen amb el braç esquerre i amb la mà dreta sosté un fil, que sembla sortir del mateix cistell.
L’estat de conservació de la taula (167 x 88 cm) és bo i es conserven els pinacles i el marc de la part inferior, a diferència del de la part superior. Això permetria deduir que al damunt hi hauria una altra taula, que no s’ha conservat, i que probablement faria referència a una escena de la vida de la Verge, o un Calvari, si es tractés de la taula principal del carrer central d’un retaule.
L’especialista en pintura tardogòtica catalana, Alberto Velasco, creu que el seu autor seria Francesc Solives, actiu a Banyoles durant l’últim terç del segle XV i amb només un retaule conegut a l’església de Sant Llorenç de Morunys (Solsonès) i un retaule procedent de Santa Maria de la Bovera (Guimerà, Urgell), conservat al MEV, Museu d’Art Medieval de Vic. Solives és seguidor de l’estil del pintor barceloní Jaume Huguet, i el seu interès rau en el fet que es coneixen només tres obres seves, totes elles documentades en terres lleidatanes.
L’ingrés d’aquesta obra al Museu de Lleida complementa les col·leccions d’interès nacional del museu, i incideix en la idea de ser un museu de territori, que vol explicar les relacions artístiques, socials i econòmiques de Lleida amb el seu territori d’influència al llarg de la història.
Acció de mecenatge important
El col·leccionista, empresari i promotor cultural Joan-Artur Roura i Comas és el propietari de la taula, que ara diposita al Museu de Lleida. Roura està decidit a recuperar obres de la història de l’art català, i ja n’ha dipositat algunes al Museu de l’Empordà i al MEV, Museu d’Art Medieval de Vic.