Turisme de Lleida presenta el primer estudi sobre Mobilitat Turística i Sostenible per a la ciutat
L’estudi proposa un canvi de model que porta a la destinació nous models de negoci, nous segments de visitants, protegeix la biodiversitat i en consolida el prestigi El carsharing i el bicisharing són apostes clares per contribuir a la millora de la qualitat de vida de la ciutadania perquè se’n deriven beneficis econòmics, socials i clínics
L’estudi proposa un canvi de model que porta a la destinació nous models de negoci, nous segments de visitants, protegeix la biodiversitat i en consolida el prestigi El carsharing i el bicisharing són apostes clares per contribuir a la millora de la qualitat de vida de la ciutadania perquè se’n deriven beneficis econòmics, socials i clínics
El tinent d’alcalde i president de Turisme de Lleida, Paco Cerdà, ha presidit avui la presentació de l’estudi sobre “Mobilitat Turística i Sostenible a la ciutat de Lleida”, encarregat per l’organisme municipal de promoció turística, en el marc l’Operació 5 de Turisme de Lleida, com a soci beneficiari del projecte Inno4agro – Ecosistema innovador per a un sector agroalimentari intel·ligent. Cerdà ha destacat que aquesta, com la resta d’accions i projectes actuals de Turisme de Lleida, “es van consolidant a través d’unes línies de treball fermes sustentades en el Pla Estratègic amb horitzó 2025 i en sintonia amb les 8 accions que s’han presentat als PSTD”.
L’estudi, realitzat i explicat per la consultora turística Silvia Arau, parteix de la idea que el turisme té un fort impacte en el món global i, en aquesta línia, la mobilitat és un aspecte clau en el sector turístic. De fet, per a fer turisme, és necessari un desplaçament que acaba tenint un impacte ambiental, social i econòmic al territori.
Aquest és el punt de partida d’un estudi que assenyala que la mobilitat sostenible esdevé un instrument decisiu per a la gestió de destinacions i empreses amb turisme, perquè, al seu torn, permet generar eficiència i estalvi en la gestió dels recursos. Fa possible una millor qualitat de vida, tant per a les persones que resideixen a les ciutats, com per a persones que les visiten. En conseqüència, prestigia les destinacions i hi genera atractivitat perquè aquesta mobilitat sostenible és un concepte cada cop amb més suports i amb major i millor receptivitat, en tots els àmbits.
En aquest context, Arau ha explicat que s’hi han de sumar les noves tendències i iniciatives contra el canvi climàtic i les seves conseqüències, els objectius ODS, la creació d’associacions d’usuaris de vehicles elèctrics, les noves accions en plataformes d’opinions o motors de reserves, o organitzant nous esdeveniments relacionats amb la mobilitat. Però també cal tenir present l’emergència d’un nou perfil de consumidor que es basa en nous valors i nous perfils com els estils de vida de salut i sostenibilitat, el flygskam (vergonya a volar), etc.
L’estudi, encarregat per Turisme de Lleida, posa en valor la realitat en auge que suposa la mobilitat elèctrica en tota la seva tipologia i assenyala el carsharing i el bicisharing com a aposta clara en les ciutats que, com Lleida, volen fer un salt qualitatiu en termes de mobilitat sostenible. Són nous models que cal entendre com a oportunitats per contribuir a la millora de la qualitat de vida de la ciutadania, perquè se’n deriven beneficis econòmics, alhora que socials i clínics.
Segons l’estudi, en l’àmbit de mobilitat sostenible turística, el canvi de model faria possible que Lleida, com a destinació, pogués generar nous models de negoci, nous segments de visitants, protegir la biodiversitat, afavorir una reducció clara de la contaminació acústica i consolidar el prestigi de la destinació lleidana com Biosphere Destination i reforçar-ne el desenvolupament local.
D’aquesta manera, en les conclusions de l’estudi, es destaquen aspectes generals i es concreta que tant el carsharing com el bicisharing són opcions viables, en clau de mobilitat sostenible turística per a la ciutat de Lleida. En el cas del carsharing, perquè permet visites a altres espais de la ciutat o de la demarcació per generar sinergies supramunicipals que requereixin aquest desplaçament pel territori, com per exemple, el temps de floració dels arbres com la flor rosa dels presseguers. Al seu torn, el bicisharing, com a opció igualment viable i lliure d’emissions, afavoriria desplaçaments saludables per la corona verda de la ciutat, l’Horta de Lleida, en els diferents períodes estacionals.
En definitiva, el primer estudi sobre mobilitat sostenible turística per a la ciutat de Lleida interpel·la la Paeria, a través de Turisme de Lleida, perquè s’aposti per la sostenibilitat al territori i la mobilitat sostenible com a eixos d’acció preferent i, en aquest sentit, apunta a la necessitat, entre altres, de realitzar un disseny d’estratègia integral que inclogui diferents propostes en l’àmbit del transport unipersonal, públic o col·lectiu. Recomana incorporar en el projecte la participació del sector privat, com ara allotjament, restauració o empreses de serveis. I, finalment, buscar una estratègia transversal en què diferents accions d’ecomobilitat i mobilitat sostenible puguin confluir i generar sinergies entre elles mateixes.
Adjunt l'estudi sobre mobilitat turística i sostenible a la ciutat de Lleida
8 accions per a la convocatòria ordinària del Pla de Sostenibilitat Turística en Destí (PSTD) i en marxa els projectes per a l’actual convocatòria dels Next Generation.
En el decurs de la presentació, el tinent d’alcalde ha recordat que Turisme de Lleida va presentar vuit accions repartides pels quatre eixos als PSTD:
-Dues accions en l’eix de Transició Verda i Sostenible que es concreten en la restauració ambiental del Tossal de Moredilla i de les conegudes basses de Sucs.
-En l’eix d’Eficiència Energètica, una actuació sobre mobilitat sostenible.
-En l’eix 3, de Transició Digital, Turisme de Lleida aposta per una acció de senyalització intel·ligent per als paisatges naturals i agraris.
-I quatre projectes més que es corresponen a l’eix de Competitivitat i que es concreten en el projecte Lleida Virtual Museum i en altres accions: un programa de suport a l’emprenedoria turística rural; una campanya de sensibilització per a la ciutadania, amb relació a la preservació de l’Horta, i una altra campanya de promoció dels valors naturals i sostenibles que identifiquen Lleida.
En aquests moments, s’està tancant el document que concorrerà a la convocatòria extraordinària pels Fons Next Generation, amb una quinzena de projectes més, que hi presentarà Turisme de Lleida.