Els alcaldes Miquel Pueyo i Pau Ricomà clouen les Jornades DAFO Lleida-Tarragona
Pueyo i Ricomà reclamen més inversió en infraestructures per millorar les connexions entre els dos territoris
Pueyo i Ricomà reclamen més inversió en infraestructures per millorar les connexions entre els dos territoris
Una conversa entre els alcaldes de Lleida, Miquel Pueyo, i de Tarragona, Pau Ricomà, ha clausurat la segona edició de les Jornades DAFO que s’han celebrat al Palau de Congressos de la capital tarragonina.
El lema ha estat Turisme i sectors estratègics per l’economia de les persones. Al llarg de la jornada s’han debatut els nexes d’unió econòmics i socials entre les terres de Tarragona i Lleida així com el potencial dinàmic d’ambdós territoris amb qüestions com les infraestructures, el turisme, el futur del sector industrial i l’impacte sobre els municipis.
Els dos alcaldes han reclamant més inversió en infraestructures per millorar les connexions entre els dos territoris.
Miquel Pueyo ha destacat la futura entrada en servei del túnel del Coll de Lilla com una de les millores que més expectatives genera en l’àmbit de les comunicacions a Lleida i Tarragona. La nova via permetrà retallar en uns 17 minuts el trajecte entre les dos capitals i, entre altres, facilitarà que els transportistes puguin assolir la mitjana de dos viatges diaris. Així mateix, el túnel reforçarà el paper del Port de Tarragona, punt d’arribada i distribució d’una part important del gra que s’utilitza a explotacions ramaderes de Lleida i Aragó i, a més, lloc d’entrada i sortida d’exportacions i importacions lleidatanes.
En la interrelació entre el Port de Tarragona i Lleida també exercirà un paper important el port sec que representarà el futur Polígon de Torreblanca-Quatre Pilans. Pueyo ha recordat que s'hi projecta una terminal ferroviària de 750 metres de longitud, ampliable fins a 1.500 metres i amb capacitat suficient per convertir-se en un port sec de càrrega i descàrrega de mercaderies amb la finalitat de complementar el Port de Tarragona i millorar així la capacitat d'exportació i importació per via marítima de les empreses de Lleida.
L’alcalde de Lleida ha defensat la millora de les rodalies ferroviàries que uneixen les dues capitals com un instrument de vertebració del país i ha insistit en la utilitat de les xarxes de municipis i en la cooperació entre capitals com Lleida i Tarragona per ser més influents amb els governs de Catalunya i Espanya. Davant de les altres institucions, “un alcalde ha de ser incòmode i insistent, amb independència del partit en què militi”, ha asseverat. Pueyo ha recalcat que el nombre de competències que han assumit els ajuntaments catalans en aquests anys ha crescut, si bé el pressupost que gestionen és, només, d’un 14%, tan sols la meitat del que controla la Generalitat.
Pau Ricomà ha expressat que aquest segle ha de ser el del transport col·lectiu sostenible: “El model ha de canviar absolutament i li hem de donar el protagonisme al tren, sempre pensant en un tren ràpid, eficient i assequible econòmicament”. També ha proposat “posar en valor el turisme de caminar, el cicloturisme i fer valdre els camins per acostar Lleida i Tarragona, fins i tot es podria fer un camí Lleida-Tarragona-Tortosa”.