Nova edició del Mercadet dels Joves Empresaris de Ponent
Els alumnes de cinc centres formatius ‘venen’ els productes de les cooperatives que han creat durant el curs escolar
Una seixantena de joves de cinc centres formatius de Lleida, Mollerussa i Tàrrega participen aquest divendres en el Mercadet dels Joves Empresaris de Ponent (JEP), a la plaça de la Catedral, amb l’objectiu de comercialitzar els productes produïts per les cooperatives creades durant aquest curs escolar, resultat del treball pràctic en la creació d’una empresa. Un cop finalitzat el mercat, els alumnes calculen el benefici obtingut i una part es destina a finalitats socials, tal com marquen els principis cooperatius.
A través d'aquesta experiència pràctica, els alumnes tenen l'oportunitat de desplegar competències socials en un context real, competències com: la iniciativa, la presa de decisions, la creativitat, el treball en equip, l’atenció al client, l’organització, l’autonomia, etc.
El tinent d’alcalde i regidor de Promoció Econòmica i Emprenedoria, Paco Cerdà, i el regidor i president de l’Institut Municipal d’Ocupació (IMO), David Melé, ha visitat el mercadet, en companyia del vicepresident de Promoció Econòmica de la Diputació, Carles Gibert; la directora adjunta dels Serveis Territorials d’Educació, Maite Codina, i la coordinadora del programa Joves Empresaris de Ponent i tècnica de l’IMO, Cristina Molinero.
El projecte Joves Empresaris de Ponent (JEP) és una activitat d’emprenedoria adreçada a l’alumnat d’ESO, PFI i cicles de grau mitjà amb la finalitat de desenvolupar l’actitud emprenedora, que té com aparador aquest mercadet que organitzen conjuntament GlobaLleida la Diputació i l’Ajuntament de Lleida amb la col·laboració del Departament d’Educació de la Generalitat.
Una iniciativa de col·laboració institucional que arrenca el 2014
Aquest programa es va iniciar al curs acadèmic 2014-2015 fruit de la col·laboració institucional. El programa Lleida Talent Emprenedor va néixer amb la finalitat de fomentar la cultura emprenedora en l’àmbit del sistema educatiu, despertar entre l’alumnat l’interès pel món de l’empresa i promoure iniciatives empresarials, mitjançant accions i activitats adreçades a l’alumnat i personal docent.
El JEP proposa a l'alumnat crear i gestionar la seva pròpia empresa en la qual s’establiran relacions comercials amb altres empreses d’aquest projecte, per aconseguir la compravenda dels seus productes en el mercadet. Així, el que fan els joves és buscar un o diversos proveïdors que els subministrin productes que hauran de vendre al mercadet.
Durant el curs fan una sèrie d’activitats perquè totes les empreses estiguin al dia sobre la seva constitució, relacions comercials i catàleg de productes amb l’objectiu que arribin al mercat amb tota la feina feta. Algunes activitats que han hagut de presentar són: creació de nom i logotip de l’empresa, realització d’un organigrama, elaboració d’estatuts, decidir sector i activitat comercial que es dedicarà l’empresa, fer un catàleg, etcètera.
El professorat dels centres participants manifesten que aquest projecte els facilita treballar amb molt èxit les competències curriculars d'Educació Secundària Obligatòria que inclouen les vuit competències bàsiques que ha d'assolir l'alumnat en finalitzar l'educació bàsica com: la comunicativa, lingüística i audiovisual, l’artística i cultural el tractament de la informació i competència digital, la matemàtica així com l’autonomia i iniciativa personal, social i cultural.