La Generalitat licitarà a la tardor les obres de la nova estació d'autobusos, que comptarà amb 28 andanes i un pressupost d'uns 40 milions d'euros
Avui ha tingut lloc la presentació del projecte, amb la participació del Paer en Cap, Miquel Pueyo, i el primer tinent d'alcalde, Toni Postius, que han destacat que resoldrà “una mancança històrica per a la ciutat”. El secretari de Territori i Mobilitat de la Generalitat, Isidre Gavín, ha assenyalat que “Lleida passarà a tenir una de les millors estacions d'autobusos de Catalunya”, que incorporarà les tecnologies més avançades.
La Generalitat de Catalunya traurà a licitació les obres de la nova estació d'autobusos de Lleida a la tardor d'aquest any, per tal que la nova terminal pugui entrar en funcionament l'any 2025, després d'uns 22 mesos d'obres. L'edifici comptarà amb un total de 28 andanes, més dues places d'aparcament d'autobusos, amb una inversió total d'uns 40 milions d'euros, i potenciarà la protecció patrimonial dels edificis històrics dels Docs i l'antiga Farinera La Meta.
El Paer en Cap, Miquel Pueyo, i el primer tinent d'alcalde, Toni Postius, han acompanyat aquest matí al secretari de Territori i Mobilitat de la Generalitat, Isidre Gavín, i al subdirector general de Programació i Execució del Departament de la Vicepresidència, Pedro Malavia, en la presentació d'aquest gran projecte, que ha tingut lloc justament davant de l'edifici de La Meta.
L'alcalde ha destacat que aquesta és una "iniciativa estratègica" per a millorar la mobilitat a la ciutat i que resoldrà una mancança històrica per a Lleida. "Aquesta és una millora que havia estat llargament reivindicada i que ens permetrà superar la situació indigna que hem heretat a l'antiga estació i actual baixador del carrer Saracíbar i accedir a un bé patrimonial com són els Docs, que la immensa majoria no coneix ni ha vist", ha afirmat.
Pueyo també ha remarcat la importància de la nova estació per a potenciar el transport públic a la ciutat, per a revitalitzar tot aquest sector de la ciutat i per a recuperar dos edificis històrics importants com són La Meta i els Docs. "En aquest mandat ens vam trobar amb una situació penosa pel que fa a l'estació d'autobusos, que encara arrossegarem durant un temps, i amb tot el projecte de la nova terminal d'autobusos sense afrontar. En poc temps hem aconseguit arribar a acords amb la Generalitat i amb Adif, i també amb el sector privat, amb capacitat de negociació i de gestió urbanística per desencallar el que era una assignatura pendent de la ciutat", ha afegit.
El primer tinent d'alcalde, Toni Postius, ha declarat que "avui és un dia històric per la ciutat, ja que farem possible un somni que la ciutat fa molts anys que esperava". "Aquest projecte permetrà que la ciutat tingui una estació moderna, que serà de les més maques del país, amb una trentena d'andanes totes accessibles a peu pla, a 30 segons de l'estació de tren i que, per tant, potenciarà moltíssim la intermodalitat", ha assenyalat. Postius ha destacat també que aquesta és una de les inversions més grans fetes a Lleida en els últims anys i que suposa una primera passa per desbloquejar el pla de l'estació, en el qual s'està treballant intensament.
Per la seva banda, Gavín ha indicat que "és una prioritat del govern de la Generalitat potenciar el transport públic, donar-hi més qualitat, més capacitat i més opcions per ciutadania, per a tenir una mobilitat eficient que genera oportunitats per a les persones i per a lluitar contra el canvi climàtic". "Per a potenciar el transport públic cal oferir a la ciutadania infraestructures de qualitat. En aquests moments Lleida té una de les pitjors estacions de busos de Catalunya i passarà a tenir una de les millors", i ha destacat que la seva ubicació "és única" per a promoure la intermodalitat amb el ferrocarril i que "disposarà de les tecnologies més avançades per a fer una gestió més eficient".
El projecte
La Generalitat ha iniciat el procés d'informació pública del projecte de la nova estació d'autobusos. Aquest pla preveu rehabilitar l'edifici dels antics magatzems industrials dels Docs, i dotar-los d'un nou embolcall de vidre. Els Docs acolliran els serveis propis de l'Estació, com són el vestíbul (amb un nou hall), les taquilles per a operadors, la sala d'espera, la sala de control centralitzat de l'estació, la sala de descans, els vestuaris i lavabos, a més d'una part important de les andanes. La resta es completa amb una zona de nova construcció a la parcel·la sense edificar adjacent al carrer Comtes d'Urgell. En total, l'edifici tindrà una superfície d'11.600 metres quadrats i un pressupost d'uns 40 milions d'euros, finançats pel departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori a través de Fons Next Generation.
Pel que fa a l'accés i sortida dels autobusos es farà pel carrer Príncep de Viana a través d'un nou túnel que connectarà amb el carrer (a sobre de l'espai on ara hi ha l'aparcament de zona blava) i amb una nova regulació semafòrica.
A més de l'accés principal, l'estació comptarà amb un segon accés per a vianants a l'altre extrem de l'edifici, al carrer Comtes d'Urgell, que facilitarà l'accés a l'estació des dels barris de Balàfia i Pardinyes.
L'edifici incorporarà un sistema intel·ligent de gestió de les andanes i altres millores tecnològiques per a millorar la comunicació amb els usuaris i la gestió de la ventilació.