La Paeria incorpora la figura dels connectors digitals als punts de suport dels centres cívics
D’aquesta manera, amplia el servei digital que ofereix amb joves que acompanyaran les persones usuàries en els tràmits o gestions que hagin de fer, per fer xarxa, acostar a la ciutadania l’administració i fer-la més propera, empàtica i eficaç
D’aquesta manera, amplia el servei digital que ofereix amb joves que acompanyaran les persones usuàries en els tràmits o gestions que hagin de fer, per fer xarxa, acostar a la ciutadania l’administració i fer-la més propera, empàtica i eficaç
L’Ajuntament de Lleida ha incorporat la figura dels connectors i connectores digitals als punts de suport digital que hi ha als centres cívics per atansar l’administració a la ciutadania i per millorar-ne la comunicació. Els centres cívics que ja comptem amb els punts de suport digital, equipats amb un ordinador i situats als vestíbuls de la Mariola, l’Ereta, Magraners, el Secà de Sant Pere i Balàfia, es reforcen amb aquest servei presencial dels connectors que ajudaran les persones que ho necessitin a fer els tràmits en els ordinadors que hi ha d’ús públic. Ajudaran als punts d’autoservei, assessorant i acompanyat la ciutadania i podran fer formacions als col·lectius dels centres cívics que ho demanin.
La tinent d’alcalde i regidora de Presidència, Jordina Freixanet, i els regidors d’Ocupació i Responsabilitat Social, David Melé, i de Participació, Marta Gispert, han presentat els connectors i connectores digitals amb què es pretén obrir una porta més a la ciutadania, fent-la més propera als barris de la ciutat i amb l’acompanyament tècnic i humà.
La tinent d’alcalde ha explicat que el salt digital que s’ha impulsat a partir del 2018, passant de la presencialitat a l’opció de fer els tràmits en línia. Freixanet ha comentat que hi ha 1.800 tràmits al núvol, els quals ja registren activitat. No obstant això, la Paeria ha cregut adient integrar l’acompanyament per capacitar la ciutadania. La regidora de Presidència ha apuntat que hi ha dos serveis operatius encarats en aquesta direcció: l’OAC, d’atenció telefònica assistida, actiu de 08 a 20 h, que permet ampliar l’oficina d’atenció ciutadana, i els punts de suport digital, que descentralitzen i fan xarxa als barris, alhora que presten una atenció més personalitzada. Freixanet ha posat diversos exemples, com demanar una vida laboral, participar en processos participatius o demanar cites prèvies. L’objectiu, ha reiterat, és que més enllà de fer una administració més propera i eficaç, la ciutadania se senti acompanyada.
Des de l’àrea de Participació, la regidora Gispert ha incidit en el fet que el suport digital s’acompanyi de persones que ajudin a fer els tràmits, sobretot per afavorir que els col·lectius vulnerables tinguin accés als recursos tecnològics i el suport necessari de persones perquè puguin portar a terme els tràmits online habilitats per l’administració. Gispert ha remarcat la bona acollida que els suports digitals tenen als centres cívics i també que el projecte s’ha desenvolupat de manera transversal entre diferents regidories.
De la seva banda, el regidor Melé ha especificat que les persones que prestaran aquest suport digital són joves, en el marc dels plans per fomentar l’ocupació a la ciutat a diferents col·lectius. Melé ha agraït la feina que faran el Jaume, el Kiko, la Judit i l’Adrià, com a connectors digitals a l’hora de capacitar la ciutadania en aquesta àrea.
Els Punts de Suport Digital estan en funcionament de dilluns a divendres de 09.30 h a 13 h i les tardes de dimarts, dimecres i dijous de 16 h a 18 h. *En horari d’estiu de dilluns a divendres de 09.30 h a 13 h.
L’horari dels connectors/es a l’estiu és:
-Centre Cívic de Mariola: de 09.30 a 13 h.
-Centre Cívic de Ereta: de 09.30 a 13 h i dimecres, dijous i divendres, de 16 h a 18.30 h.
-Centre Cívic de Magraners: dijous de 09.30 a 13 h.
-Centre Cívic de Secà Sant Pere: dimecres i divendres, de 09.30 a 13 h.
-Centre Cívic de Balàfia: dimecres i divendres, de 09.30 a 13 h.
Els serveis prestats als Punts de Suport Digital són:
-Sol·licitud de cites prèvies en els diferents serveis municipals, com l’OMAC i l’OGAT.
-Informació relativa a la ubicació dels tràmits ON-LINE de l’Ajuntament de Lleida.
-Acompanyament en l’expedició de l’IdCAT-mòbil.
-Certificat d’empadronament personal.
A més, els connectors i connectores faran acompanyaments i tallers. El pla formatiu s'estructura en vuit mòduls formatius independents, que es repliquen als cinc Centres Cívics, fins al febrer de 2023, on ja s'ha posat en funcionament el Punt de Suport Digital. Són:
1. Tràmits Paeria. La Carpeta ciutadana (cites prèvies, alta o modificació del Padró Municipal d'Habitants, certificats d'empadronament, etc.)
2. Oficina Virtual Tributària (calendari fiscal, gestió de taxes i tributs, pagament de multes, etc.)
3. Plataformes de participació (Plataforma Decidim, App Appunta, Consells de Zona, etc.)
4. Plataformes d'oci i cultura (Entrápolis, agenda cultural de l'oficina de turisme, La Temporada d'Arts en viu, etc)
5. Institut Municipal d'Ocupació (IMO) (funcionament de la plataforma, creació del CV, inscripció i consulta del servei d'orientació i inserció laboral, programes formatius, etc.)
6. Treu-li profit al teu mòbil (accions bàsiques, gestionar memòria, navegar per internet, aplicacions, etc.)
7. Servei d'Ocupació de Catalunya (SOC) (renovar demanda de demandant d'ocupació, consultar el CV, canviar situació administrativa, etc.)
8. Servicio Público de Empleo Estatal (SEPE) + Informe vida laboral (sol·licitud de cita prèvia, presol·licitud de la prestació per desocupació, altres prestacions i tràmits, cursos gratuïts de formació en competències digitals, etc.).